Sluta äta gräs?

Nila

Trådstartare
Kan man lära en hund att sluta äta gräs?
Jag håller på att bli tokig. När man är ute och går med han så tar han sig en tugga gräs lite då och då. Ofta räcker det med att man säger loss, och då får han beröm och ibland godis. ibland måste kan stoppa handen i munnen på han och ta ut det. Och han verkar aldrig lära sig.
När han är ute på gården hos mamma och pappa så äter han ju också gräs. Ibland när han sitter fast och skäller för att han vill in, när man då går ut och ska knäppa loss han så "jag måste bara ta lite gräs först".
Nu har han också gjort, jag tror det är 3, kala fläckar på gräsmattan, då han har dragit upp gräset med rötterna. Är väl inte helt uppskattat.
Han äter ju inte gräs hela tiden, men mer än vad jag kan tänka mig ska vara bra. För att äta så mycket gräs som han faktiskt gör har han kräkts väldigt lite. Är ju självklart lös i magen ibland. Ibland skulle man ju vilja att han kunde koppla ihop det med allt gräsätande.
Kan liksom se framför mig hur det blir en boll av gräs i magen på han. Det är väl inget som magen egentligen smälter?

Sv: Sluta äta gräs?

Halsproblem kan vara en vanlig anledning till gräsätning.

Skulle nog fundera ett varv på om det kan finnas en anledning till gräsätandet, eller om det bara är tex en inlärt beteende för uppmärksamhet.

Ibland känns det som att det är ett inlärt beteende...

Kan halsproblen visa sig på nåt annat sätt?

Fast hundar äter ofta gräs när de vill kräkas, de använder gräset för att rensa magen.
Min hund äter också ganska mycket gräs men jag har fått för mig att han helt enkelt gillar det och har aldrig tänkt att han inte skulle få :confused:

Vår hund äter också gräs rätt ofta, både ute på promenader om man låter honom och när han är "själv" på långlina. Tror han tycker det är gott

Båda mina äter gräs. Gamlingen "betar" och kräks ibland efter. Unghunden tuggar gräsklipp, helst nyklippt eller gamla torra kakor som han slänger upp i luften och leker med. Jag tycker det är superirriterande och fattar inte vad det är för gott med gräs. Men vad vet jag. Tydligen är det det.

Vår hund äter också gräs ibland, speciellt långt bladgräs + att han leker med torkade kokor av gräsklipp. Han har bara kräks någon enstaka gång av gräset.

Det där läste jag så sent som förra veckan att det berörde mest kattdjuren, hundar äter ofta bara för att / inlärt beteende för uppmärksamhet som Blandrastik skrev.

Många hundar tycker att det smakar mums, dvs dom äter för att dom vill/gillar gräs.

Min hund fullkomligt älskar gräs. Helst ska det vara sånt som redan är klippt så slipper man ju tugga av stråna på egen hand ;) Jag har aldrig reflekterat över hur jag ska få honom att sluta med det. När han får för sig att käka upp stora kokor med klippt gräs brukar jag säga nej, och då låter han bli. Iaf för det mesta... hrmf..

KL
Vår hund har alltid ätit gräs och har aldrig kräkts eller blivit dålig i magen av det. Det finns inget som tyder på att han har ont i halsen heller (tycker f.ö. att det är en konstig förklaring; varför skulle någon vilja äta gräs för det?). Han verkar helt enkelt tycka att det smakar toppen. Vet inte hur jag skulle få honom att sluta.

Enl mig vet så kan de äta gräs när de har ont i halsen för att de kliar så gött så. Min kille hade förstorade tonsiller som vi till slut fick ta bort och han åt verkligen mycket gräs innan! Nu tar han fortfarande en tugga då och då men inte lika mycket som innan.
Kolla tonsillerna om du inte tror att de är en uppmärksamhetsgrej....de hade jag gjort ...:banana:

Min hund käkar också gräs, och de får hon väl om hon gillar det. jag har aldrig direkt reflekterat över det. men om du anser att det är totalt överdrivet kanske du ska kolla upp halsen som de andra säger.. eller magen eller va de nu kan vara.. tror inte hundar äter gräs för att spy, då har min hund att göra, alldeles för gäves för spyr gör hon då inte..

Kl

Våra hundar äter oxå gräs. När vi kommer ut på ängen där det är ett par dm högt gräs så står alla hundarna runt 6 st (beroende hur många vi ha med oss) och äter gräs. Ser ut som vi ha släppt hundarna på bete:D

Jag läste en tidning där veterinärer svarade på frågor och då var det bl.a en fråga om varför hundar äter gräs. Och svaret va att det visste inte riktigt varför. De kan vara uttråkade stod det bl.a. Stod något om att det var nyttigt, typ liknande grönsaker. Men det stod inget om att dem behöver kräkas när dem äter gräs. Det är ju mer katter som gör det.

Jag tror inte det är farligt och jag låter mina hundar äta så mycket gräs de vill. Dem gör ju det av någon anledning.

Intressant. Ja, det kanske vi ska kolla. Tack för tipset. Men i så fall måste han vara född med förstorade tonsiller för han har varit likadan sedan han var plutteliten. Eftersom det är en mops skulle jag inte ge mig på att plocka bort tonsillerna utan väldigt stark anledning. Man söver inte gärna trubbnosiga hundar.

Men jag har fått höra att hundar inte kan smälta grönsaker och att gräs kan liknas vid grönsaker. Därför kan dom spy upp gräs som inte bearbetats i magen. Min hund har tex några gånger spytt upp gräshögar, som sett ut som blött gräs bara.

Ibland känns det som att det är ett inlärt beteende...

Kan halsproblen visa sig på nåt annat sätt?

Det beror på, en redig halsinfektion, då spyr de vitt skum. Tonsillproblem så kan som sagt gräset hjälpa kliet.

Jag skulle inte göra nån affär av det, ta det vid tex nästa vaccinationstillfälle och fråga din vet.

Ska du ha bort det som ett inlärt beteende skulle jag använda klicker.

Då får jag prova med klickern då, och hoppas att han låter bli gräset på promenaderna i alla fall..

Som sagt jag vet inte men hans var förstorade ialla fall.
Jag förstår om man inte vill söva i onödan. Min sövdes ju ändå för han skulle göra tänderna så då kollade de även tonsillerna.
Men lite gräs ska man ändå äta enligt Jackpot ;)

Om din hund äter gräs med eller utan efterföljande kräkningar så är risken icke negligerbara att din hund har inflammerad magslemhinna eller tom sår på densamma - jag rek att man snarast gör en gastroscopi ! Att inte göra någonting är nonchalans och djurplågeri !

Jag tror att det ärnyttigt för hundar att äta lite gäs ibland
En veterinär sa att dom har sett att vargar bl.a även äter upp maginnehållet på gräsätare dom har jagat
Att gräs och växter är en del av deras naturliga diet
Precis som det är för oss människor

(Jag har ingen länk att lägga in så jag har alltså inga bevis för att det är så) :)

Liknande trådar

Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 107
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 723
Senast: Kiwifrukt
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 381
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Hej Behöver lite råd. Köpte en häst för 2 år sedan. Enligt tidigare ägare så har hästen ätit höensilage utan problem. Men i vårt stall...
Svar
11
· Visningar
1 510
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025