Sluta amma?

MsSleepalot

Trådstartare
Hur gamla var era barn när ni slutade amma? Av vilken anledning slutade ni? Använde ni några hjälpmedel rex amningsnapp, ersättning, pump? Varför använde ni det i så fall?

Sv: Sluta amma?

Slutade amma efter ca 3 veckor. Var tvungen börja äta medicin.
Jag sinade mjölken med hjälp av amningspump :) Jag tvärslutade och gav ersättning istället, dottern var van flaska sedan start då jag gett bröstmjölk i flaska också från början. Om man har problem med att gå över till flaska så tycker jag man ska prova sig fram, det gick ca 300 kr för oss att hitta den nappen hon kunde och ville suga på. (Nam Ultivent)

Jag fick sluta amma efter 3 veckor då mjölken sina, så lilleman fick ersättning. jag mjölka ur för hand så han fick i flaskan för han kunde ej amma riktigt. Han tog alla nappar till flaskan runda som platta men med de runda så slafsa han mer. :)

Elva månader. Hen åt vanlig mat och ville inte ha bröstet på dagtid, däremot nattsnutta ett par gånger per natt. Jag orkade inte med det i längden, hade jobbat fyra månader vid det laget och blev allt mer zombielik. Så jag åkte bort två nätter och lät pappan ta smällen att gå över till att söva om med napp istället. När jag kom hem kunde vi börja dela på nattskiften så att jag iallafall fick sova varannan natt. :bow:

Min dotter slutade av sej själv vid 18 månaders ålder, det gick stegvis de sista fyra månaderna så vid 1.5 år slutade hon helt. Provade på skoj efter tre månader då en kompis var på besök med sin 8 månaders som hon ammade, den blick jag fick av min dotter vid åsynen av mitt bröst var obetalbar, blä ta bort, jag har lagt av!

Rasmus kräktes så mycket att vi började med gröt vid 3½ månader, sen gick jag ner väldigt mkt i vikt så han fick ersättning på dagtid. Vid 5 månader ville han inte ha bröstet längre, han var stor pojke och skulle ha gröt!

Min första son ville sluta själv när han var 13 månader. Han ville inte helt bröstet helt enkelt.
Andra sonen slutade jag amma en månad innan han fyllde 2 år.
Hade satt 2 år som gräns om han inte velat sluta själv innan dess. Han hade nog valt att amma fortfarande om han hade fått välja. Han pratar om att tuttemjölken är slut. Men det var aldrig några problem att sluta. Han frågade efter tutten och jag sa bara att det var slut. Han accepterade.
Han har aldrig gillat nappflaskan eller napp.

Äldtsa grabben slutade amma när han var 4 veckor. Hade amningsnapp som förmodligen gjorde att mjölken inte strömma till ordentligt. Jag hade inget liv utan satt med honom från kl: 16.00 fram till 23.00 och han åt oavbrutet i princip. Fortsatte att amma litegrann fram till han var 8 veckor gammal.

Mellangrabben slutade amma helt vid 3 veckors ålder. Då kunde han äta intinsivt i 30 minuter för att 30 minuter senare vara lika hungrig igen. Även han blev jag tvugen att ha ammningsnapp till.

Yngsta grabben tvingades jag sluta amma vid 8 månader för att jag blev sjuk och fick antibiotika och blev inlagd på sjukhuset. Han ammade utan amningsnapp och klarade sig fint på min mjölk. Givetvis åt han annan mat också på dagarna. Natten åt han ganska mycket på tror jag. Vi delade säng och jag låg och sov när han amma så jag vet inte hur mycket han åt nattetid. NÄr han fick flaskan av pappa på natten åt han bara 1 gång per natt vilket han slutade med efter 1 vecka.

Senast ändrad:

Hanna slutade amma när hon var straxt över 1 år. Hon tappade mkt av amningsintresset när hon fick välling på nätterna vid 9 mån. Fasade ut amningen mer och mer och sen nekade jag henne några ggr, sen hade vi slutat amma.

Nova-li vet jag inte, hon ammar minst lika mkt som hon gjort senaste året typ. Hon är 1,5 år.

Slutade amma då lillen var 2,5 år. Slutade pga. minskat intresse från barnets sida. Det blev längre och längre emellan amningstillfällena och då han inte ammat på över 3 veckor ansåg jag att det var slut.
Hade aldrig några hjälpmedel. Provade att pumpa några gånger när jag började jobba då barnet var 7 månader. Men fick aldrig ut mer än ett par droppar, så pappa gav vatten ur glas då jag inte var tillgänglig istället.

kl

Nikki slutade av sig själv när hon var 5 månader. Hon vägrade helt enkelt att ta bröstet. I två veckor ungefär så pumpade jag ur för jag ville att hon skulle få i sig bröstmjölken, men tillslut blev det för jobbigt att hålla på så, så då la jag av helt och hon fick ersättning istället.

Slutade när sonen var 3 mån och började med gröt och smakisar. Enbart för att jag vantrivdes med det.

Första barnet ammades till 17 månader, då han slutade självmant (lite gradvis då). Andra barnet ammades till 18 månader, där försökte jag själv glesa ut amningarna då vi ville göra syskon och inte hade fått igång ägglossningen. Jag har inte använt några "hjälpmedel".

Mina tjejer slutade båda två att amma vid 8,5 månader. De bara vände bort huvudena och visade klart sitt missnöje.
Jag hade nog planerat att amma tills de var kring året men för mig var det självklart att inte truga.

1:an och 2:an ammades till 10,5 mån, slutade för att jag började jobba och tyckte det var meckigt att pumpa. Den pumpen jag hade då funkade inget vidare utan gjorde mest ont.

3:an ammades bara i 5,5 månad, slutade också då för att jag började jobba. Ammade till en början på mornarna, men pappan "glömde" så ofta att jag ville amma när jag kom hem (jobbade natt) så till slut tröttnade jag på att ha ont i brösten och slutade helt :(. Hade gärna ammat henne mycket längre, men hon verkade aldrig ledsen för det.

Första slutade själv vid 10 mån. Hade haft amningsnapp hela tiden och även gett en del flaska eftersom jag hade häst och var borta en del.

Andra avvande jag vid 18 månader. Tog inte flaska innan dess. Sa att mjölken var slut och sov med tröja ett tag.

Hur gamla var era barn när ni slutade amma?

Ca 1.5 månad.

Av vilken anledning slutade ni?

Jag hade en bebis som var som en sugpropp men som kaskadkräkte om jag inte rapade henne mycket. Sen hade jag en bebis som inte tog bröstet och som ville äta all mat i ett svep. Min sambo var hemma sina 20 dagar, sen var jag själv och matningarna slutade för det mesta i kaos och tårar. Jag blev stressad av att jag inte kunde pumpa ut till sonen, dottern kräkte ner oss alla och sonen blev ledsen/arg för att han inte fick äta all mat direkt. Det var ett jobbigt beslut, men helt rätt för alla inblandade.

Använde ni några hjälpmedel rex amningsnapp, ersättning, pump? Varför använde ni det i så fall?

Amningsnapp för att vi försökte allt för att få sonen att ta bröstet. Pumpade ut mjölk till honom, så ja, jag använde pump. Ersättning för att de skulle få någon mat öht.

Jag tror att vi lyckats få sonen att ta bröstet om vi varit hemma båda längre. Men det var helt klart rätt beslut att stoppa när jag gjorde. Det kaoset det blev vid i stort sätt varje matning, gynnade ingen!

/Timsetim

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 490
Senast: Crossline
·
Hemmet Efter många nöjda år med Boxer så är nu vårt förhållande helt slut. Jag har sagt upp abonnemanget. Först så slutade mitt Tele2 Play...
2
Svar
29
· Visningar
4 044
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 909
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka