Slumpmässig bordsplacering

Nähä - det ska vi inte alls.

Jag blir stel, besvärad och sur när man förväntas vara spontan och rolig på beställning. Jag är dessutom extremt dålig på att dölja det...
Precis detsamma gäller mig också
Jag har jättesvårt att spela teater och lägga på en fasad
Lekar gör mig glad och avslappnad :)

Vad jag undra är. Varför inte låta vuxna människor själva välja vem dom vill dela en hel kväll ihop med?

Jag håller med Lovisaleonora här. Varför gå på tillställningar där man vet om risken att inte få välja bordspartner själv om man tycker att det är så hemskt? Faktum är att fester brukar bli fruktansvärt tråkiga om folk enbart umgås med folk de redan känner.

En gång när jag hamnade bredvid en riktigt, riktigt tråkig person(hen ville bara prata om sig själv och det enda hen var intresserad av var golf) så gjorde jag det till en sport att vara en exemplarisk bordsgranne ändå. Det var rätt kul faktiskt och räddade mig från tristessen. Jag gav mig själv 10 poäng av 10. I övrigt har jag bara haft en bordsplacering som varit katastrofal och det var när jag fick sitta på en bordskant bredvid en 16-åring som pysslade med sin mobiltelefon hela middagen.

I övrigt skulle jag tycka att det vore trist att hamna med folk jag kände på en middag, de kan jag ju umgås med annars.

Håller med. Utöver att jag kan stå ut med att folk bara pratar om sig själva och sina intressen - det gör mig inte sådär enormt mycket för en kväll. Det är värre med knäpptysta människor där jag måste dra fram någon form av konversation enbart i form av korta svar på direkta frågor. ;)

Vill också gärna sitta med nya människor. Mina gamla bekanta träffar jag ju ändå. Det är på främmande middagar man kan stöta på en massa helt nya bekanta!

Varför inte ha fester där alla själva kan välja vilken stol dom vill sitta på ?
Sociala sammanhang ska väl vara för nöjes skull, inte för att lära folk ta nya kontakter?

Varför inte bara uppskatta att dina vänner bjuder dig på fest, vill ha dig med och faktiskt uppträda som du tyckte det var roligt att vara omtyckt och inbjuden?

Att anse att man har rätt att bestämma hur andra ska och bör ordna sin tillställning tycker jag är otacksamt och förmätet.

Varför inte ha fester där alla själva kan välja vilken stol dom vill sitta på ?
Sociala sammanhang ska väl vara för nöjes skull, inte för att lära folk ta nya kontakter?

Jag har varit på bröllop där jag inte känner någon utom brudparet. Med ditt förslag skulle jag garanterat fått sitta i ett kompisgäng där alla känner varandra eller bland etablerade par. Jag har varit på den typen av tillställningar också och föredrar traditionell bordsplacering alla gånger.

Jag gillar lekar! Alla lekar!
Det får fart på festen

Inte riktigt lika kul när man vuxit upp med mobbing och utanförskap från årskurs 2, då är lekar ett helvete som blir en vidrig påminnelse om vad man varit med om.

Och ja, jag har tagit mig över det mesta med min skoltid och ältar inte det men lekar, där går min gräns.

Jag kan tycka det är ganska intressant att umgås med människor som man kanske inte skulle träffat annars. Enda gången det blir jobbigt är om man hamnar vid ett bord där människor som redan känner varandra hamnat av slumpen och inte släpper in mig i samtalet utan bara pratar om gamla saker o.s.v. Har hänt mig ett par gånger och det blir inte en trevlig kväll.

Även om man då försöker komma in i samtalet själv och ställa frågor så pratar de snabbt med varann igen. Verkar också vara vanligt att folk struntar i slumpmässig bordsplacering och sätter sig var de vill på företagsfester så jag har hamnat i utkanten på bord där alla känner varandra. Så det har jag med börjat göra på stora företagsfester.

Jag har suttit vid bord där jag känt och haft intressen gemensamma med en del och andra varit totalt okända. Att bara snacka med sina tidigare bekantskaper ser jag som så extremt oartigt att jag skulle skämmas att göra det. Givetvis hejar man och frågar hur xx mår och om det går bra med hästen yy men sedan ser man givetvis till att prata med alla.

Senast ändrad:
Jag har jättesvårt för lekar som isbrytare. För mig är de bara ett i bästa fall irriterande avbrott i intressanta konversationer, i värsta fall något som ger mitt ansikte fula skämskuddeavtryck som präglar resten av kvällen. Jag har inga problem med att bjuda på mig själv men desto svårare att se andra göra bort sig oavsett om det gäller att genomlida lekar som de hatar eller att arrangera fester med löjliga lekar som ingen av de inbjudna gästerna egentligen vill vara med på.

Jag kan iofs medge att jag mer eller mindre beordrade min kusin att jag ville ha roliga bordsgrannar på hennes bröllop men det var mest för att jag och väninnan som hjälpt kusin med mycket (smink etc) gratis inför bröllopet. Hon fixade det galant, några av hennes mans KTH-kompisar :D Jag och väninnan kom med värre skämt än de gjorde även om vi var nästan 40-åriga gamla (upptagna) kärringar och vi hade skitkul. Det hade våra kavaljerer också, de tom kommenterade det efteråt att de hade haft roligt till kusin med man :rofl:

Jag älskar att träffa nya människor på fester! Det är ett suveränt sätt att få nya bekantskaper utan att behöva anstränga mer än att prata och lyssna.
Att sitta med sådana man redan känner är ju lite långtråkigt. (Inte för att alla jag känner är långtråkiga men de kan jag ju prata med när som helst.)

Den allra tråkigaste placeringen var på ett bröllop där jag och maken fick platserna mitt emot varandra längst ute på ett hörn och innanför satt ett helt kompisgäng som inte hade sett varandra på 10 år... Jag och maken fick prata med varandra.... Tack och lov när det blev dags för dans så vi kunde mingla oss iväg och träffa lite nya människor...
Lite trött blev jag även på den festen då herren till höger hade gett sig sjutton på att jag skulle dricka alkohol trots att jag tackade nej (väldigt tidigt i gradienten och jag tyckte att det kunde räcka som ursäkt att jag skulle köra bil...) Honom lackade jag ut på tillslut eftersom oavsett om jag försökte konversera så vägrade han konstant att svara på någon fråga om jag inte drack alkohol... Men idioter finns överallt, annars har jag haft väldigt trevligt på de flesta fester oavsett bordsplaceringen.
Till den mer märkliga var på ett bröllop där det uttryckligen var bjudet utan barn, vi lämnade våra två hemma och hade hoppats på en trevliga vuxen fest... Jag, maken och två visserligen väldigt trevliga kompispar blev placerade längst ifrån honnörsbordet med oss sex ytterst och så barn hela vägen in till brudparet... Jag fick skära kött åt ett barn och hjälpa till att fylla på dricka... Men vi sex hade visserligen hejdlöst roligt tillsammans och det har givit att vi numera umgås ännu mer intensivt även om brudparet från början var våran gemensamma nämnare, numera umgås ingen av oss med brudparet alls men träffar gärna varandra mycket och ofta! :D

varför plågar människor sin gäster med slumpmässig bordsplacering?

Finns det någon som tycker om att bli placerad bredvid helt okända människor under en lång middag.
Man har ju ingen chans att gå iväg och prata med någon man tycker är intressant?

Vi va på "kalas" igår, när vi kom fick alla dra en slumpmässig siffra
Siffran va siffran på bordet med plats för fyra

Jag hamnade med tre människor jag aldrig förr träffat, jag hade ingen aning vem dom va. Ingen presentation öht

Vad är tanken då, att vi ska lära känna varandra under tiden som vi äter?
Vi ska alltså under tiden vi äter först ta reda på vem man har vid bordet (med 4 st)
Vi ska lära känna varandra, hitta något gemensamt intresse att prata om (med 4 st)
Vi ska trivas, skratta, sjunga snapsvisor och ha roligt för att senare på kvällen ska alla upp och dansa
Oddsen för att människor får en kul kväll ärväldigt liten

Om man nu nödvändigtvis måste ha bordsplacering, gör då en riktig placering där det finns en tanke om att "dom här 2-4 personerna borde lära känna varandra, eftersom dom har liknande humor, intresse etc.

Jag har inget alls emot att sitta med okända slumpmässiga människor :D ibland blir det kanske tråkigt, men ibland jättekul. Antar att det egentligen är optimalt om någon man känner sitter snett mittemot eller så.

Tycker inte man behöver lära känna varandra/veta vilka man har vid bordet, föredrar faktiskt att folk inte frågar ut en om privatliv, jobbliv osv. Man kan hoppa rakt in på fritidsintressen, böcker, vädret och festen eller någon diskussion om ridning på 1700-talet eller vad som.

Blir det tråkigt så lider man bara igenom middagen, njuter av maten, och har kul efter. (Favoriten på tråkigt med lösning var när jag satt bredvid en datanörd och mittemot en annan. Jag kopplade ihop dem och lyssnade på resultatet :) )

Däremot att hamna vid tre personer som känner varandra väl men som man aldrig träffat är en katastrof om de inte är det minsta artiga.

Jag håller med Lovisaleonora här. Varför gå på tillställningar där man vet om risken att inte få välja bordspartner själv om man tycker att det är så hemskt? Faktum är att fester brukar bli fruktansvärt tråkiga om folk enbart umgås med folk de redan känner.
Ja, fast nu menar jag inte att man BARA ska prata med dom man känner på fest
Jag menar att det kan vara kul med en blandning
Ofta brukar det vara så att den man få till bordet lottas, sen bestämmer man själv vilken stolar man vill sitta på, då reglerar man ju lite själv vem man vill ha runt sig
Hursomhelst igår fick festen inte fart, det berodde säkert inte bara på att vi 4 vid mitt bord inte kom igång. Tjejen som fyllde år sa att -Det är ju ingen som vill dansa
Om upplägget varit annorlunda så tror jag att jag hade trivts bättre och det gällde säkert många fler

Ja, fast nu menar jag inte att man BARA ska prata med dom man känner på fest
Jag menar att det kan vara kul med en blandning
Ofta brukar det vara så att den man få till bordet lottas, sen bestämmer man själv vilken stolar man vill sitta på, då reglerar man ju lite själv vem man vill ha runt sig
Hursomhelst igår fick festen inte fart, det berodde säkert inte bara på att vi 4 vid mitt bord inte kom igång. Tjejen som fyllde år sa att -Det är ju ingen som vill dansa
Om upplägget varit annorlunda så tror jag att jag hade trivts bättre och det gällde säkert många fler

Jag har aldrig varit med om systemet att man lottar vem man ska ha till bord och sedan själv väljer var man ska sitta. Och är det helt fritt blir det i princip alltid så att folk fegar ur och bara umgås med sådana de redan känner.

Att festen inte fick fart kan bero på massor med saker men knappast vilka man hade till bordet eftersom man vid dansen faktiskt kan välja vilka man umgås med. På båda de exempel jag nämnt där jag inte direkt hade drömplaceringar var festen skitrolig efter det, däremot har jag varit med om en fest där det inte var några problem med bordsplaceringen men där festen av olika skäl bara dog runt tolvslaget.

Jag har jättesvårt för lekar som isbrytare. För mig är de bara ett i bästa fall irriterande avbrott i intressanta konversationer, i värsta fall något som ger mitt ansikte fula skämskuddeavtryck som präglar resten av kvällen. Jag har inga problem med att bjuda på mig själv men desto svårare att se andra göra bort sig oavsett om det gäller att genomlida lekar som de hatar eller att arrangera fester med löjliga lekar som ingen av de inbjudna gästerna egentligen vill vara med på.

Nämen...
Varför inte bara uppskatta att dina vänner bjuder dig på fest, vill ha dig med och faktiskt uppträda som du tyckte det var roligt att vara omtyckt och inbjuden?

Att anse att man har rätt att bestämma hur andra ska och bör ordna sin tillställning tycker jag är otacksamt och förmätet.

:)

Nämen...

Är det lekar så leker jag utan att gnälla det minsta och jag har aldrig startat någon forumtråd om att man inte borde ha lekar på sin fest.

Nämen...

Jag tror inte du riktigt förstår vilket trauma lekar kan utgöra. Idag har jag inga problem med att vägra delta i något som för mig är ett övergrepp (ja, så illa är det, jag har tur att jag har gott läkekött annars hade jag haft synliga ärr på handlederna). Har jag en misstanke om att det kommer att förekomma lekar kollar jag det innan jag ger mitt OSA och är lekar involverat tackar jag för inbjudan men att jag måste tyvärr avstå.

Som gäst visar jag min uppskattning över maten som serveras, ser till att konversera med alla de som sitter omkring mig, äter på ett civiliserat sätt och tackar värden/värdarna för en trevlig tillställning när det är dags att gå hem.

Att delta i lekar är inget som på något sätt är ett krav i ett vuxet umgänge.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
  • Artikel Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Jag har alltid varit en orolig människa, på lågstadiet satt jag många gånger inne hos skolsystern under mattelektionerna eftersom jag va...
Svar
17
· Visningar
1 645
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama