Slumpmässig bordsplacering

AliceZeta

Trådstartare
varför plågar människor sin gäster med slumpmässig bordsplacering?

Finns det någon som tycker om att bli placerad bredvid helt okända människor under en lång middag.
Man har ju ingen chans att gå iväg och prata med någon man tycker är intressant?

Vi va på "kalas" igår, när vi kom fick alla dra en slumpmässig siffra
Siffran va siffran på bordet med plats för fyra

Jag hamnade med tre människor jag aldrig förr träffat, jag hade ingen aning vem dom va. Ingen presentation öht

Vad är tanken då, att vi ska lära känna varandra under tiden som vi äter?
Vi ska alltså under tiden vi äter först ta reda på vem man har vid bordet (med 4 st)
Vi ska lära känna varandra, hitta något gemensamt intresse att prata om (med 4 st)
Vi ska trivas, skratta, sjunga snapsvisor och ha roligt för att senare på kvällen ska alla upp och dansa
Oddsen för att människor får en kul kväll ärväldigt liten

Om man nu nödvändigtvis måste ha bordsplacering, gör då en riktig placering där det finns en tanke om att "dom här 2-4 personerna borde lära känna varandra, eftersom dom har liknande humor, intresse etc.

Är heller ingen människa som föredrar slumpmässig bordsplacering. Föredrar att få sitta med sådana som jag känner eller iaf har pratat med lite innan så det inte blir alltför stelt.

Finns det någon som tycker om att bli placerad bredvid helt okända människor under en lång middag.
Man har ju ingen chans att gå iväg och prata med någon man tycker är intressant?

Jag hamnade med tre människor jag aldrig förr träffat, jag hade ingen aning vem dom va. Ingen presentation öht

Vi ska alltså under tiden vi äter först ta reda på vem man har vid bordet (med 4 st)
Vi ska lära känna varandra, hitta något gemensamt intresse att prata om (med 4 st)
Vi ska trivas, skratta, sjunga snapsvisor och ha roligt för att senare på kvällen ska alla upp och dansa

Om man nu nödvändigtvis måste ha bordsplacering, gör då en riktig placering där det finns en tanke om att "dom här 2-4 personerna borde lära känna varandra, eftersom dom har liknande humor, intresse etc.
Nästan alltid på större middagar så hamnar man enbart med folk man aldrig träffat, tycker jag. Det brukar gå bra. Ofta har man kanske inte så mycket gemensamt, men att prata med människor om dem själva (deras jobb/intressen) funkar oftast bra, tycker jag. Lite kul ibland om det är folk som gör helt andra saker än en själv, eller om det är nåt man tycker är intressant men inte kan så mycket om. Däremot blir det ju inte som en kväll med kompisar, utan en annan upplevelse. Och det är ju ändå minst fyra personer man kan prata med, alla är sällan kompletta träbockar.

Men självklart är ju meningen att man plockar fram sina mingeltalanger och lär känna sina bordsgrannar under middagen! Att sitta med folk man normalt chattar med IRL och över nätet (FB, stallet etc) är ju helt galet i min bok. Tackar jag ja till middag är det för att vara social över en bit mat, tillsammans med övriga gäster.

Vill jag bara vara social med mina vänner går vi ut och äter eller så bjuder jag hem dem på mat. På en större middag är ju själva vitsen att man träffar en hög människor och lär känna dem, äter gott och roar sig.

Och jag har inget emot sånt. Då tycker jag det är värre att hamna vid ett bord där jag inte känner någon, men alla andra känner varandra och sitter och pratar gamla minnen. Men fyra okända individer, då finns det ju massor av basic-frågor att fråga så man börjar lära känna dem. Rätt va det är så sitter det en framtida god vän i sällskapet.

Jag hade nog klarat det med huvudet över ytan och kanske till och med tyckt det var lite kul, men HerreJösses vad jag skulle vara utmattad efter en sådan kväll!
Att ha en enda stödperson vore nog trevligt.

Jag tycker det är kul, min partner och vänner träffar jsg ju ändå. Knepet är att ställa frågor eller snabbt hitta gemensamma intressen.

@starcraft Ja precis, så länge ingen känner någon annan så tycker jag det är ok. Men om alla andra känner varandra och endast pratar om sånt som redan varit, ja det är ju helt värdelöst!

Jag avskyr den typen av bordsplacering. Minns en fasansfull gång när jag skulle på ett 50 års kalas där jag och mina vänner kom från en helt annan del av personens liv än resten. Vi hade inget gemensamt alls och med min mycket bristfälliga kunskap i mingelprat medförde att jag att tyst hela middagen. Jag åkte hem tidigt då festen inte blev bättre efter middagen när folk hade supit sig för fulla.
Vi hade den typen av bordsplacering på en julfest på jobbet en gång och då fanns det ju en gemensam nämnare för alla så den middagen blev helt okej.

Att mingla och prata med nya människor, är helt okey, då kan man gå runt och prata med dom man tycker är roliga.

Igår va så tråkigt, det va en pina att genomlida middagen. (Vi åkte hem tidigt, festen kom aldrig igång)
Hög trubadur musik så det gick knappt att höra vad någon sa vid bordet, utan att behöva skrika

Varför tvinga människor att prata med okända i flera timmar?

Om man vill prata med nya människor, kan man ju göra det i baren efter maten, människor man väljer själv och även längden på samtalet

Varför tvinga människor att prata med okända i flera timmar?

Men om du känner såhär, måste det ju innebära att du utesluter alla middagar med annat än välkända personer/goda vänner?

Just den här typen av tillställningar ingår i jobbet för min del, tycker man inte det är trevligt är det ju ett bra tips att undvika middagarna.

Själv tycker jag det är att absolut fördra att ha en slumpmässig bordsplacering hellre än att folk sätter sig med samma gamla gäng ständigt. Då kan man väl gå på middag med bara den egna flocken istället? Vi som vill vara sociala tråkas ju ihjäl av folk som egentligen bara vill träffa den närmsta kretsen.

Presentation av gästarna tycker jag är bra (sån som ofta är på bröllop, typ tolksele pluggar till agronom, har en häst och gillar hårdrock) och gör allting mycket lättare :)

Presentation av gästarna tycker jag är bra (sån som ofta är på bröllop, typ tolksele pluggar till agronom, har en häst och gillar hårdrock) och gör allting mycket lättare :)

Fast det är väl ungefär de första frågorna man ställer sin bordsgranne? Det är ju lättare ju mindre man vet från början, då är det ju bara att börja gräva. Om man inte hamnar bredvid någon tråkmåns som bara sitter och suckar, mumlar och längtar hem...

Det har jag varit med om också när jag följt med min man på hans jobbmiddagar. Då har dom iaf haft hyfsen att placera mig och min man vid samma bord, men inte bredvid varandra.

Eftersom jag inte är så social av mig så har det bara slutat med att jag inte säger ett ord till någon. Förra gången slutade det med att jag drack mig full vid förrätten så jag kunde hänga med i samtalen till huvudrätten. Det funkade fint men så kan jag ju inte hålla på. Dessutom när jag allra helst inte dricker alls.

Efter det har jag slutat följa med. Det ger mig inget och jag har roligare själv hemma!

Tror detta beror på hur man är som person. Vissa människor älskar ju att träffa nya människor, mingla och sånt. Det ger dem energi medan vissa andra tycker det är jobbigt.

Men om man tycker det är jobbigt, varför går på man på dessa tillställningar? Det drar ju bara ner stämningen för alla andra.

Ursch jag avskyr det! Som tur är så hamnar jag sällan på den typen av middagar. Var sån bordsplacering på en fest på jobbet en gång, hamnade brevid en person jag helst av allt inte ville behöva prata med överhuvudtaget. Yey vad kul att genomlida en hel middag så. Hade ju kommit dit för att ha trevligt, inte för att plågas med tråkigt jobbprat. Suck.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
  • Artikel Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Jag har alltid varit en orolig människa, på lågstadiet satt jag många gånger inne hos skolsystern under mattelektionerna eftersom jag va...
Svar
17
· Visningar
1 645
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V