Slowfeedingfråga!

Sv: Slowfeedingfråga!

Ja jag är snopen själv att det räcker så länge. Men på andra sidan har Wille haft totalt fri tillgång tidigare så han vet nog knappt vad det innebär att maten är slut. ;) Hängt upp nät till shettisen också, blandar hö och halm till honom och han har lite halm kvar i nätet på morgonen och även i hagen. Så skönt att veta att det finns att tugga på om de vill ha.

Hej alla slowfeedingexperter.

Jag har testat nät (från Cai*sas) i boxen nattetid till en shettis och ett russ. Ättiden blir något längre, men inte alls så mycket längre som jag skulle vilja...

Problemet som jag har upplevt är att speciellt russet fått extremt spända halsmuskler och nästan lite tendens till underhals. Men framförallt är musklerna stenhårda. (Hon är inte fint musklad i sig och rids av framförallt barn, ridformen är inte helt korrekt alla gånger).

Näten hänger lågt. De sitter fast i boxdörren och slutar kanske 20 cm ovan backen för russet (litet nät) och något högre för shettisen (mininät). Shettisen får inte alls så spända muskler men å andra sidan äter hon så "aggressivt" i nätet att det slår mot boxdörren. Så som det låter och skramlar borde det sabba matron för de andra hästarna. Båda får nu huvuddelen av höt på golvet och lite utblandat med halm i nätet som dom kan tugga av när andan faller på under natten.

Så frågan är: har någon mer upplevt att hästarna blir spända av att äta i småmaskiga hönät?

Mvh S

Jag har smhn till ena ponny, jag ger honom middag, kväll, frukost + middag i nätet. :) Det brukar räcka från intag till kvällen dagen efter. Skulle maten i nätet ta slut finns det påsar som kan ges vid fodring (eller om han blir helt tokig av att kompisen får mat och inte han, så kan han få lite på backen). Han äter dock väldigt långsamt, och inte hela tiden.

Jäklar vad långsamt era hästar äter! Mina äter lätt 8 kg på 3-4 timmar, d-ponny + 6 månaders fölunge.

Samma här fattar inte hur det kan räcka så länge till folks hästar, min slukar 3 kg på ca. en timme från sitt :confused: Har ett från Caisas med 3*3 cm maskor, det stoppar honom inte ett dugg.

Jäklar vad långsamt era hästar äter! Mina äter lätt 8 kg på 3-4 timmar, d-ponny + 6 månaders fölunge.

Det handlar nog väldigt mkt om teknik och hur matglada hästarna är...

Mitt fullblod är typ värdelös på att försöka pilla ur höt = äter nästan ingenting :(
Medan hennes matglada fjordingkompis typ attackerar nätet och äter massor på kort tid men den hästen är typ tokig i mat vilket inte min är :/
Min islänning har ett mer normalt förhållande till mat och för honom tar det mer normallång tid att pilla ur höt ur näten...

Så dina är kanske mer matglada och har utövat en bra teknik för att få ut maten?

Sen kanske det beror på vad man fodrar med också? Vi har både löshö, hösilage och hårdpressade småbalar och de har mkt svårare att få ut stråna från småbalarna..

Herregud! Då måste dom vara riktigt matglada! :eek::D;)

Min stora får ju som sagt mellan 15-20kg i sitt nät/1 gång dag beroende på hur blött hösilaget är och detta räcker ett helt dygn - dom timmarna dom är i hagen då! (Dock bara mellan 9-15)
Och hon äter inte speciellt långsamt enligt mig, får loss stora tussar och äter obehindrat på så sätt att hon inte behöver slita i nätet, utan äter "fint" genom att "ta tag" i höet! :)

Snart får hon även 5kg att ha i hagen i ett nät och det ska bli så härligt, då är cirkeln sluten och hon är tillbaka på fri tillgång som hon alltid varit innan! :love:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 313
Senast: Andromedae
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka