Slowfeedingfråga!

Gneggrocky

Trådstartare
Jag vill ha slowfeeding till min häst i boxen men eftersom jag bara kan fylla nätet en gång per dag så vill jag ju att det ska räcka och bli över tills jag kommer nästa eftermiddag/kväll! :)

Ni som har slowfeedingnät i boxen, har ni storlek "litet" och hur mycket får ni i sådana fall? Räcker det ett dygn? Är "stort" för stort att ha i boxen?

Sv: Slowfeedingfråga!

Jag har ett litet till mitt russ i hagen, hon går ute 14 h per dag. I smhn lägger jag ett annat hönät med 5 cm maskor fyllt med 4 kg hösilage, 65% TS och sen fyller jag på med ca 5 kg halm över, nätet hänger fritt utan vägg bakom. Detta räcker nästan hela dagen för henne, hon är dock en effektiv liten ätmaskin ;)

Jag har ett hönät, litet, i boxen och det rymmer en hel höbal. Så gott o väl 12 kg och detta räcker från intag till utsläpp. Sen har han ett vanligt hönät med halm i.

Tack för svar :)
Som mest i vinterkommer väl min pålle att stå inne från då det blir mörkt(typ 4) tills det ljusnar(typ 9) vilket är synd och något som jag försöker påverka. Alltså ca 17 h i boxen så jag är fundersam på om ett litet räcker? Men ett stort kanske blir för stort för en vanlig box liksom..
Har du ett från caisas shop eller något annat Vilya?

Ett stort får utan problem plats i boxen.
Jag har stort :)
Har mitt dock ute i ligghallen och det tar ca 2-4 dagar för 2 stora hästar att äta upp ett fullt sådant.

Jag får i 9-10 kg löspressat i mitt "litet" från Caisas. Hur länge det räcker är ju upp till din häst. 9kg var hela dygnsgivan till min förra...

Är du säker på att ett stort inte tar för mycket plats? Min häst har ju skor så tänkte använda ett hörn i boxen och sätta för plankor och ett stort kanske tar upp mer än ett hörn? :)

Ett stort tar upp mer än ett hörn .. Kolla storlekar och mäta! Du har kanske stor box:)

I ett litet hönät får jag i ca 20 kg max. Du får i två småbalar eller ca 20 kg om du packar väl. I ett mini är det ungefär hälften. Men då krävs det ju att man packar ordentligt.

Kl

Vi har de små näten i hagarna och proppar man går det i runt 14kg silage. Det räcker från morgon till intag av hästarna på kvällen och då är det i regel alltid 1-2 kg kvar :)
Våra går ute runt 12 timmar varje dag.

Min häst (halvblod ca 600kg) står på boxvila, Caisas lilla nät räcker lätt 12 timmar om jag packar det fullt (ca 8-10 kg löspressat hö). Ger då lite hö på backen också så han säkert ska ha och grejja med hela tiden. Fungerar kanon här!

Oj!

Min pålla får äta max 10 kg/dag annars blir hon tokfet!

Lavinia som önskar hon kunde ge sin pålla mer grovfoder.

Kan inte ge mina så mkt grovfoder heller:( den ena får 8 kg och den andra 9, men nu med slowfeedingnät behöver dom i alla fall inte stå utan mat så länge:)

Jag har ett "litet" nät och lägger i 15kg/1 gång dag! :)

Detta räcker mer eller mindre dygnet runt (de timmarna hon är inne) och jag kunde inte vara nöjdare! :love:

Ska snart hänga upp ett "mini" i hagen mellan 2 stolpar så att det blir totalt fri tillgång! :)

Blir fundersam, har två hästar, som jag förstår äter aldeles för mycket hö. jag har satt upp två stora nät i hagen, lägger i en bal hö i varje vilket är ca 12 - 13kg, detta räcker från kl 14.00 till nästa dag 14.00 och då står de inne på natten och får hö där också i mellannät ca 4-5kg som de också nästan ätit slut på till morgonen. Mina hästar rids bara några gånger i veckan pga att jag är skadad. Kanske ska dra ner på höt till dem.

Jäklar vad långsamt era hästar äter! Mina äter lätt 8 kg på 3-4 timmar, d-ponny + 6 månaders fölunge.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 313
Senast: Andromedae
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka