Slowfeeding!

Sv: Slowfeeding!

KL

Har ni några tips på hur vi kan hänga ut hönät till våra hästar? Det är en rätt färsk flock, så de bråkar fortfarande en del till och från. De har fri tillgång på halm och fodras med hösilage tre gånger om dagen.
Det finns inga träd i hagen (vi bor på slätten). Kan man ta ett bildäck och en stängselstolpe och hänga nätet på? Har fyra nät och fyra hästar, så tänkte om man kan göra fyra såna stolpar. Tror ni det håller?

Nu hoppar jag in i tråden lite, har precis investerat i slowfeeding nät som jag ska prova på två utav mina glupska hästar.:)

Men sen börjar jag fundera på följande:

-Även om man gör lådor att ha näten i så finns det ju fortfarande en risk om de har skor, eller?
- Om man vill ha de ute i hagen, har kollat på alla bilder i denna tråd måga fina lösningar. Men jag tycker det blir onaturlig ätställning för hästana. De är ju gjorda för att äta på marken. Hur blir det med slitaget på tänderna, större risk för problem med hakar m.m.?

Jag har själv gjort en foder automat med timer som släpper ned höet vid en viss tid. När de kommer ned mot marken så stoppas det utav ett galler (har 5 cm mellanrum just nu), kommer att minska detta. Här äter de ca 10 cm från marken.
Skulle vilja ha att de äter ungefär på den höjden ur näten oxå.

min mamma har byggt lpdor så att hästarna äter på marken. det är en EU-pall i botten och sen är det två stycken pallkragar som ligger ovanpå, väldigt likt en utav lådorna på bilden. skillnaden är att hon inte hänger upp nätten utan sätter fast dom med hakar i ett snöre i botten så att inte hästarna lyfter upp näten när dom rycker ut hö. det gör att don inte kommer åt näten med hovarna samtidigt som dom får en naturlig ät ställning. eftersom att det ligger en pall i på marken så ligger höet på den och inte direkt på marken. trotts att det är tunna "väggar" runt pallen så håller dom väldigt bra. båda hästarna är skodda. dom har även hönät inne i boxen under natten och detta har gjort att dom håller sig i ett bra hull då dom vanligtvis har problemet att bli tjocka. men det ska ju tydligen vara så att om man har en smal häst som behöver gå upp i vikt så ska näten hjälpa till med det sammtidigt som om du har en häst som har problem med övervikt så ska även det regleras. det viktigaste är att köpa hönät med så små maskor som möjligt. det går även jätte bra att knytta egna nät. då kan man göra maskorna jätte små så att det tar ändå längre tid att tugga. hästarna är ju trotts allt gjorda för att tugga nästan dygnet runt.

Har hästarna skor?

Jag hade nog fäst näten i botten av en eupall med pallkragar på. Och gjort flera lådor med mat i.

Ja, alla hästarna är skodda.
Är lite orolig att framförallt en av hästarna kommer lyckas skada sig på en låda, han skadar sig på allt! Speciellt sånt han får in fötterna i...
Ska prova bygga några kragar och se hur det verkar.

Då funkar det nog inte... Mitt russ står gärna i lådorna och äter och får de för sig att börja gräva så fastnar de väldigt lätt.

Jag hade nog gjort en ställning som finns i början av tråden.

Ja, jag funderar på om det funkar med bara en stolpe.. Tänker att det är enkelt att flytta när man är ensam i stallet och inte så svårt att bygga (jag har allting som behövs, behöver inte köpa mer virke).
jag får väl prova. Går det så är det bra, går det inte så vet jag det.

Ja, jag funderar på om det funkar med bara en stolpe.. Tänker att det är enkelt att flytta när man är ensam i stallet och inte så svårt att bygga (jag har allting som behövs, behöver inte köpa mer virke).
jag får väl prova. Går det så är det bra, går det inte så vet jag det.

Menar du så här?:
http://paddockparadise.wetpaint.com/page/Hay+Tree
Där är det i alla fall någon som tycker att det funkar bra med en stolpe i ett däck

Ja, det var precis så vi tänkt göra! Fast de däcken vi har fått har fälgar kvar, hade tänkt låta de sitta kvar och bara "täta" med sten och ev silikon (eller vad det nu var i det där skummet, någon slags ogiftig tätningsgrej är det).
Det verkar ju fungera, vi får försöka helt enkelt :d

Ni som har slow feedingnät; hur mycket får ni i dem? Jag är väldigt inne på att skaffa såna nät och fodra med hösilage. Men undrar vilken stl jag borde ta och hur mycket jag får i näten. Sen undrar jag också om ni som har näten upplever att hästarna kan stå bredvid varandra och äta utan problem? Idagsläget får mina hästar maten fördelad på fodergivor och då är det konkurrens om maten i hagen så jag måste sprida ut höet i många högar med långt avstånd. Har denna konkurrens om maten försvunnit när de inser att de har fri tillgång till maten?

Jag får lätt i 12 kg hö i mina nät. Hösilage har jag pressat i 24 kg utan problem men då var det väldigt blött.

Jag skulle sätta upp flera nät om de konkurerar om maten.

Jo jag har också tänkt köpa flera nät, men då måste jag hänga ett nät ute. Jag skulle nämligen helst vilja hänga de inne, bredvid varandra i deras ligghall men jag tänkte att han som är högst i rang kanske inte släpper in de andra då. Min tanke var att de kanske slutar konkurrera om maten när de har fri tillgång till maten, så jag undrar hur era hästar fungerar när ni ger de fri tillgång?

Kl

Gammal tråd men slänger in min fråga här i hopp om att slippa starta ny tråd.

Jag är också lite undrande över hur mycket som går i näten? Det har beställts in nät i vårt stall och jag har för mig att det är lilla modellen. I vår hage kommer det att gå 2 hästar som ska dela på 1 nät samt en annan anordning för fri tillgång som står där sen tidigare, vet inte exakt vad jag brukar få i men säkert runt 15-20kg om jag pressar..
När jag haft en häst i den hagen har det räckt 2 dagar med rejäl påfyllnad.

Jag är ju nyfiken redan nu trots att hästarna är kvar på betet ännu hur länge det brukar räcka och det optimala tycker jag är om det räcker 2 dagar ute i hagen i alla fall, absolut minst 1 heldag med påfyllnad vid intag, för att spara på kroppen/spara tid.
Det värsta jag vet är att fylla på silage i säckar nämligen...mockar hellre 10 boxar än fylla mat..gillar inte fylla på - släpa - fylla på, varenda dag :D

Det beror ju på vilken typ av nät du har. Caisas Shop kör ju en modell i flera olika storlekar. Mini tror jag man kan pressa i mellan 5-8 kg, liten 10-15 kg och så vidare.

Köpte även från Dalpraktiken men dom höll inte. Kunde pressa i upp till 12 kg i dom.

Det skulle vara "standardmodellen" av de vita näten..

Det är inte jag som köper in så jag är inte helt hundra..Har för mig att det var 90-nät i storlek/lilla? som vi skulle få in..Försökte läsa mig fram till svaret men olika sidor säger olika på samma mått, så kände att det kanske var lättare att fråga här.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 167
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Det är så att jag kom på en smart utfodringsgrej med slowfeeding nät i hagen. för tillfället har vi tre hästar två halvblod å en...
Svar
7
· Visningar
1 183
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Är nämligen så att blivande hagsällskapet ska inte alls äta särskillt mycket hö (en i dagsläget för rund liiiiten fjording), ca 2x2 kg...
Svar
6
· Visningar
1 136
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 534
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar