Slowfeeding fantaster se hit!

Sv: Slowfeeding fantaster se hit!

Jag trodde att slowfeeding var ett koncept, inte en precis maskstorlek. Men det är ingen absolut sanning och jag har ingen källa på det ;)

Även om det är ett koncept så måste det ju fungera i praktiken också, min äter lika fort med maskor på 4 cm.
Jag har tvättat mina nät på 3 cm så att de är ännu mindre än 3 cm, just för att annars så är det ju inte slowfeeding
hur mycket man än vill det själv.

Då är det väl just det, ett koncept i så fall! Att beroende på häst och situation får man välja och anpasssa storleken på maskorna i näten. För någon häst kanske det fungerar med 4 cm maskor, någon med 3 och någon behöver ännu mindre (eller större!).

Slowfeeding handlar inte om näten utan de är ett hjälpmedel till slowfeeding, lika dant som korridorer i hagen osv.

Så har inte jag upplevt det. Och det jag får upp vid googling handlar mer om hönät och diverse automater.
Att bygga korridorer i hagen kopplar jag mer ihop med active stable-konceptet.

Ang hönät
Jag köpte containernät och knöt det själv till en påse. Mycket billigare! Har med 2*2 cm rutor, förlänger ättiden lite grann (ca 14 %).

Är det pga foderstrupsförstoppningen som du måste blötlägga även hö?

Om hästen får hö ur ett finmaskigt hönät så kan den inte slänga i sig mat utan får mindre tussar. Jag funderar över om det verkligen behövs blötläggning isf?

Yes alldeles riktigt! Vets ordination:cool:

Skuggan_

Vad tror ni vågar man chansa på att ge henne fri tillgång i hagen med slowfeeding nät utan att blötlägga det?

Skuggan_

Jag har precis börjat använda ett slowfeeding nät i boxen till min häst. Vanligtvis äter han upp 4 kg hö på ungefär 1,5 timme. Nu har han efter 4 timmar fortfarande ca hälften kvar och står och mest plockar. Det är alltså en jättestor skillnad! Jättenöjd!

Jag skulle definitivt testa men under uppsikt, ser du att hästen får i sig stora tuggor så skulle jag avbryta försöket :)

Även om det är ett koncept så måste det ju fungera i praktiken också, min äter lika fort med maskor på 4 cm.
Jag har tvättat mina nät på 3 cm så att de är ännu mindre än 3 cm, just för att annars så är det ju inte slowfeeding
hur mycket man än vill det själv.

Om man går utifrån det resonemanget är det ju individuellt snarare än en viss mask-storlek, kanske ffa hur bra de hunnit lärt sig tekniken.
Jag tolkar slowfeeding som hela konceptet att man försöker få hästen sänka ättakten snarare än vad exakt man har för tillbehör för att åstakomma det.
Det är väl det som är svårast, att lyckas försvåra mer och mer ju bättre teknik dom lär sig utan att det blir omöjligt, samtidigt som man väl hoppas på att det ska stabilisera sig så småningom, försöker man banta lär det inte göra det på samma sätt eftersom de kommer fortsätta vara motiverade att få ur maten snabbt pga hunger.
(Annars är det ju det som är poängen med att ha fri tillgång med slowfeeding-näten, för att de ska veta att maten aldrig tar slut och att de kan äta sig mätt även om det tar tid.)

kl
För min funkar det f ö mycket bättre med hö än med hösilage för att hästen tycker hösilaget är mycket godare. Särskilt effektivt om man har både och så den kommer ihåg skillnaden, t ex hälften hösilage och hälften hö, då går det väldigt trögt att äta höet i jämförelse med hösilaget.
(Halm tror jag den skulle lämna helt och hellre vara hungrig... för så gör den nästan redan med höet.)

Jag försöker försvåra så gott jag kan men det är mycket svårare med bara hösilaget. Lyckades med en 6v diet med ok nivå-aningens under behovet, sen gick det inte längre, just för stunden är jag glad över att kunna begränsa ca 4-8kg hösilage mindre/dygn jämfört med om den hade stått på fri tillgång. Det gör det ändå kanske 30-40MJ mindre katastrofalt. :angel: (har högt energivärde)
Skulle i dagsläget behöva 4-dubbla nät utanpå varandra med 4*4cm-maskor och 3st 3*3cm-nät utanpå varandra för att stoppa upp ättakten nog för att minska totala mängden per dag. Har inte råd, ork och möjlighet i dagsläget att få det hållbart! ;)

Totola;14937024 ... eftersom de kommer fortsätta vara motiverade att få ur maten snabbt pga hunger. .... ... att de kan äta sig mätt även om det tar tid.) QUOTE skrev:
En häst blir mätt av antalet tuggningar. Vid slowfeeding den de bara grepp om några få strån i taget och blir alltså mätt på lika lång tid som förut.
Hästar har inte samma slags nerver runt magsäcken som kan signalera till hjärnan att matsäken är tom (som ju vi människor har). De har heller ingen gallblåsa som töms i samband med måltid, utan deras galla tillförs kontinuerligt.

För trött för att hitta källa just nu.

Jag har precis börjat använda ett slowfeeding nät i boxen till min häst. Vanligtvis äter han upp 4 kg hö på ungefär 1,5 timme. Nu har han efter 4 timmar fortfarande ca hälften kvar och står och mest plockar. Det är alltså en jättestor skillnad! Jättenöjd!

Det är samma för mig. Tidigare åt fjordingen upp 2kg på sjukt kort tid, knappt så man hann vända sig om, men nu med nät märks det knappt att något är borta på 30 min av konstant plockande, så det drar ju verkligen ut på ättiden :D
Även unghästen gillar det!

Jag vet inte, jag vet bara att min iallafall har betett sig väldigt hungrigt och kastat sig över enstaka strån på golvet, varit mer hysterisk på att få komma in eller att få mer käk osv, när den haft som svårast att äta ur näten. Men det är klart, det kan ju vara så att det blir så svårt och jobbigt att äta emellanåt att den ger upp och då blir hungrig trots att den hade kunnat äta /att det blir kortare tuggtid på grund av fler pauser. Om man jämför säg 18kg hösilage per dag mot 10kg så har jag svårt att se att den skulle kunna tugga lika länge?
Eller så kände han av energibristen i förhållande till behovet, vet inte, mer än att min betedde sig iaf som att den var hungrig när den plötsligt hade ca 6-6,5kg TS/dag att röra sig med trots att det fanns lite eller mycket kvar innan nästa påfyllning, och den lärde sig väldigt snabbt tekniken att få ut silaget snabbare, som att den ville åt mer per tugga, så att jag var tvungen att höja svårighetsgraden successivt. Jämfört med när jag inte försökt få ner det till lika små mängder, då har det hållit sig jämnare (fast för högt då mot vad jag skulle vilja).

Senast ändrad:

Så betér sig tjocka IR-hästar.

Kroppen kan inte förse cellerna med näring o signalerar - ät mer!! innan hästen blivit smal= frisk.

Fast jag vet många smala hästar som beter sig likadant. Vi har bland annat en travare i stallet som slänger sig över allt ätbart, och han varken IR eller fet. En del hästar har det beteendet.
Och om hästen är van vid att ha obegränsat med foder och plötsligt inte har det längre, då kan det ta lite tid innan ätbeteendet har "lagts om".

Om de är smala är väl betéendet helt normalt. troligen får de för lite mat.

Nej, i mycket god kondition och får fri tillgång i hagen. Men slänger sig ändå över allt som är ätbart. Smal betyder inte undernärd. Vi kan säga i bra hull, förstår du då?

Förr i tiden sa man att då har de mask:D

hästar med fri tillgång är sällan maniska- går o petar o äter det gottigaste.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka