Sv: Slowfeeding fantaster se hit!
Slowfeeding nät är det väl 3 cm eller mindre maskor på?
Slowfeeding nät är det väl 3 cm eller mindre maskor på?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det pga foderstrupsförstoppningen som du måste blötlägga även hö?
Om hästen får hö ur ett finmaskigt hönät så kan den inte slänga i sig mat utan får mindre tussar. Jag funderar över om det verkligen behövs blötläggning isf?
Även om det är ett koncept så måste det ju fungera i praktiken också, min äter lika fort med maskor på 4 cm.
Jag har tvättat mina nät på 3 cm så att de är ännu mindre än 3 cm, just för att annars så är det ju inte slowfeeding
hur mycket man än vill det själv.
Totola;14937024 ... eftersom de kommer fortsätta vara motiverade att få ur maten snabbt pga hunger. .... ... att de kan äta sig mätt även om det tar tid.) QUOTE skrev:En häst blir mätt av antalet tuggningar. Vid slowfeeding den de bara grepp om några få strån i taget och blir alltså mätt på lika lång tid som förut.
Hästar har inte samma slags nerver runt magsäcken som kan signalera till hjärnan att matsäken är tom (som ju vi människor har). De har heller ingen gallblåsa som töms i samband med måltid, utan deras galla tillförs kontinuerligt.
För trött för att hitta källa just nu.
Jag har precis börjat använda ett slowfeeding nät i boxen till min häst. Vanligtvis äter han upp 4 kg hö på ungefär 1,5 timme. Nu har han efter 4 timmar fortfarande ca hälften kvar och står och mest plockar. Det är alltså en jättestor skillnad! Jättenöjd!