Sv: slow feeding nät - hur mycket går i?
Jag har många olika nät men flera i 4*4cm.
Endast två med 3*3 maskor (skulle tro att de krympt lite också vid det här laget, har haft dom ca 1½ år och det känns som att repen har dragit ihop sig lite).
Det som fungerar bäst tycker jag är mitt minsta nät som rymmer 3-4kg hö (pressar man brukar jag kunna klämma i 4kg hö alt. 5kg hösilage, men jag är rätt van att pressa i hönät!
) Just när höet är riktigt ihoppressat som till en boll tycker jag nämligen pållen har svårast att få tag i annat än enstaka strån.
Jag ger ju begränsad fri tillgång och ibland när jag vet att jag kommer ha dåligt med tid dagen efter eller inte hinna ut förrän efter flera fodringar så packar jag extra mycket så det ska räcka två dagar + lite till (eftersom det ska vara obegränsat). Då har jag ofta använt de små näten med 3*3 inne i boxen, det lilla och ett lite större (ska rymma ca 4-5kg hö, jag har nog lyckats pressa i 6-7 kg hösilage beroende på TS) och trots mängden tycker man ändå båda borde ta slut efter såpass lång tid, men oftast har pålle länsat det lite större och lämnat lite i det lite mindre.
Vilket jag tolkar som att det större är lite lättare att äta ur trots att det är samma storlek på maskorna.
De större näten tar såklart mindre tid att äta ifrån, de som har 4*4-maskor. Men jag märker ändå skillnad på att de som har plana rutor tar lite längre tid än de som har sneda rutor, om någon förstår den beskrivningen!
Och det gör ändå lite skillnad i hur stimulerad pålle blir av ätandet, så med fri tillgång äter den ändå lite mindre totalt sett än helt utan begränsning, plus att det blir mindre spill och förstört av väder och gegga.