slow feeding nät - hur mycket går i?

Sundbro

Trådstartare
Fråga till er som har slow feeding nät (ej för hel bal). Vad har ni för storlek på dessa och hur mycket går i av hö respektive silage? Är det någon som har mindre maskor på näten än 3x3 cm? Ska köpa in ett till vintern men vet inte vilken storlek jag ska satsa på eller maskstorlek. Råd tack! :)

Sv: slow feeding nät - hur mycket går i?

Jag köpte det minsta i somras och fick i ca 3 kg löshö, kanske 4 om man pressar ordentligt. Har nu köpt en storlek större då det blir mer plats över i nätet och svårare att äta. :-)

3-4 kg, då är det absolut minsta nätet.:)

Har sett på youtube där de lastar i hela balar med hö så det måste ju gå men hur många kg silage går i tro? (ca 65% ts halt). Nån som vet?

knapplån

Jag vill bara säga att jag också är väldigt intresserad om nån svarar på detta :)
Ma vill ju inte behöva gå och fylla på massa gånger per dag.. har också hösilage och funderar på att köpa det största nätet (ej rundbalsnät).

Kan testa nästa vecka när vi ska börja med höfodringen :) Kan även kolla halm!

Men en stallkompis sa att dt går i 4,5 kg hösilage om man pressar.

Jag köpte det minsta i somras och fick i ca 3 kg löshö, kanske 4 om man pressar ordentligt. Har nu köpt en storlek större då det blir mer plats över i nätet och svårare att äta. :-)

snälla, skicka gärna ett pm på var man kan få tag på dessa:laugh:.

Fråga till er som har slow feeding nät (ej för hel bal). Vad har ni för storlek på dessa och hur mycket går i av hö respektive silage? Är det någon som har mindre maskor på näten än 3x3 cm? Ska köpa in ett till vintern men vet inte vilken storlek jag ska satsa på eller maskstorlek. Råd tack! :)

Jag har ett nät på 3x3 cm... Är lite osäker på storleken, men tror det är anpassat för 5 kg hö. Jag får i 4 kg. Hästen får det till natten och det är uppätet på några timmar, men det tar iaf lite längre tid än om han fått det löst på golvet. Jag tyckte det minskade lite i mask-strl när jag tvättade det i 40 gradig snabbtvätt, så jag ska nog prova att tvätta det i 95 grader :D

Jag har storlek #1 på mina nät, dvs 120 * 90 cm. Jag får ner runt 10-12 kg i det nätet, har ett "hösilage" med TS på 75%.

Jag fyller oftast på en gång om dagen bara, tre nät till de två stona och två nät till hingsten, fyller dock inte hingstens nät proppfulla.

Jag har många olika nät men flera i 4*4cm.
Endast två med 3*3 maskor (skulle tro att de krympt lite också vid det här laget, har haft dom ca 1½ år och det känns som att repen har dragit ihop sig lite).

Det som fungerar bäst tycker jag är mitt minsta nät som rymmer 3-4kg hö (pressar man brukar jag kunna klämma i 4kg hö alt. 5kg hösilage, men jag är rätt van att pressa i hönät! ;) ) Just när höet är riktigt ihoppressat som till en boll tycker jag nämligen pållen har svårast att få tag i annat än enstaka strån.

Jag ger ju begränsad fri tillgång och ibland när jag vet att jag kommer ha dåligt med tid dagen efter eller inte hinna ut förrän efter flera fodringar så packar jag extra mycket så det ska räcka två dagar + lite till (eftersom det ska vara obegränsat). Då har jag ofta använt de små näten med 3*3 inne i boxen, det lilla och ett lite större (ska rymma ca 4-5kg hö, jag har nog lyckats pressa i 6-7 kg hösilage beroende på TS) och trots mängden tycker man ändå båda borde ta slut efter såpass lång tid, men oftast har pålle länsat det lite större och lämnat lite i det lite mindre.
Vilket jag tolkar som att det större är lite lättare att äta ur trots att det är samma storlek på maskorna.

De större näten tar såklart mindre tid att äta ifrån, de som har 4*4-maskor. Men jag märker ändå skillnad på att de som har plana rutor tar lite längre tid än de som har sneda rutor, om någon förstår den beskrivningen! :angel:
Och det gör ändå lite skillnad i hur stimulerad pålle blir av ätandet, så med fri tillgång äter den ändå lite mindre totalt sett än helt utan begränsning, plus att det blir mindre spill och förstört av väder och gegga.

Då jag är ute efter dessa nät är jag hemskt intresserad utav vart man kan köpa dom, har endast hittat ett ställe. Så finns det någon vänlig skäl som vill PM:a mig om inköpsställe så skulle jag bli glad :idea:

Tänkte också höra hur ni fäster dom ute. Vi har ett foderbord med tak men då vi inte alltid kan ha hästarna i den hagen när det blir för lerigt så måste vi kunna fästa näten någonstans, går det bra på stallväggen om man sätter krokar? Eller är det för enkelt att hästarna lyfter bort nätet? Meningen är ju att det ska täcka upp frukosten och lunchen då man jobbar.

Det som är bäst är om man kan hänga upp det "fritt" ex. mellan två träd, för om nätet far omkring när hästen puttar på det blir det svårare att äta jämfört med om det ligger på något eller t o m lutar mot något. Det är mycket lättare för hästarna att få in tekniken om de kan trycka in nätet i ett hörn eller mot något.

Sen får man ju tänka på olycksrisken, särskilt om de är skodda. Då ska man helst inte ha näten alls, om man har det får man ha dom högt så de inte kommer åt med hovarna - och hoppas på att de inte lyckas riva ner dom.. Eller om man har hästar med jättesmå hovar och de kan fastna med hela hoven om man t ex inte stängt nätet ordentligt eller har 4*4-rutor.

Själv har jag oskodd häst som visserligen rycker och sliter rejält men inte brukar ha sönder näten. Det har räckt att lägga näten på backen och knyta fast runt ett träd/en gren. Bara en enkelknut och snabb-knut (vet inte vad det kallas, när man kan lossa genom att bara dra i ändarna).
Men ju svårare nät att äta ur (och kanske värst från början då innan de hittat tekniken) desto mer brukar dom rycka i det, det minsta nätet med små hål som jag pratade om kunde jag knyta fast rätt hårt och det låg ändå i andra änden av hagen i geggan lite nu och då. :angel: Medans dom andra klarade sig bättre så länge det inte var nya mer lättfrustrerade hästar i hagen då rök dom också då och då (eller ffa så gick dom sönder).
I boxen brukar jag bara lägga på golvet. Min har haft dom såpass länge och jag vet att han inte är den som trasslar in sig, men i början knöt jag loss ändarna på snöret så den inte var som en ögla utan delad.

Vill helst att hästarna ska kunna äta ungefär i marknivå för tuggmekanikens skull.

Fler som använder näten? Har hösilage så jag är intresserad om maskstorleken 2x2 cm är bra. Lättfödd häst, men har ingen möjlighet till lunchfodring. Kommer blanda ut hösilaget med halm då hästen är lättfödd och kvoten är för bra för min häst.

Upptäckte idag att jag nog inte ska köpa de där vita näten som finns ute på marknaden sk SMHN. Tror inte de fungerar för min häst vars ätteknik är fenomenal.

Går nog minst lika bra med ett vanligt stort runt. Har ett i boxen (uttänjt till 3x3 cm) och ett oanvänt som är ännu större "fine mesh haynet" som jag beställt via internet från utlandet. Ska beställa fler. Det stora hoppas jag kunna knöka ner 8 kg silage i. Tyvärr är maskorna 4x4 på det så jag måste ha ett dubbelt då med tanke på ättekniken men tycker det är bra nät för pengarna så ingen vits byta egentligen. Blir ju lite bökigare att fylla då man inte kan ställa ner hel bal men ska jag ändå blanda ut hösilaget med halm så kan jag ju inte ha hel bal i iallafall.

Att jag inte tänkt på detta tidigare? Men ibland är man seg som kola i skallen....

Jag har precis börjat använda storlek 120X90 i hagen till mina två hästar. Jag får i uppåt 15kg hösilage (TS65) i fyrkantsbalsstorlek. Känns inte som jag vill pressa mer än så i nätet då det blir ganska tungt.

För mina två hästar har de då sysselsättning ute i ca 8-10 timmar, vilket känns som en lagom takt att äta med fri tillgång. Tidigare använde jag lunchgrindar vilket gjorde att de åt samma mängd på 2X2 timmar. Nu äter de nästan kontinuerligt i 8-10 timmar och verkar nöjda med det.

Trots att de varit ganska våldsamma med nätet till att börja med har det varit bra kvalitet och ingenting har, ännu efter en vecka, gått sönder. :)

Mina nät hänger mellan träd, och det fungerar bra. Visst tjongar de nätet i skallen på varandra ibland (och på en själv när man fyller på om man inte ser upp :o) men det verkar inte bekymra dem det minsta! :)

Jag fodrar helst också på marknivå, och har näten väldigt lågt. Mina hästar är dock barfota och kan inte fastna med broddar eller skor i näten, öppningen kommer de inte åt med hovarna och inget av näten har de lyckats ha sönder än :) Dock blir de lite grisiga efter någon månad, så att tvätta dem är nog ingen dum idé.

img_0338.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 148
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama