Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Gör dig inte till, det är ett faktum att kvinnor tvingas bära slöja i många länder. Min syrra skall följa med sin pojkvän på besök i Iran och har informerats om att hon måste ha slöja ute. Hon är svenska men det hjälper inte.
Sedlighetspolisen existerar, det är inte bara i filmer.

Nej inte i många länder, i väldigt få. Iran är ett. Västvärldens bästa vän och våra vapenbröder Saudi-Arabien ett annat. Men de är få.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

inte larvigt alls. som svar till den citerade meningen gör den perfect sense.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jag tycker det är rejält krångligt. Slöjan är väl lika frivillig som BHn för unga flickor. BH är för en väldigt stor andel av alla kvinnor ett TOTALT onödigt plagg. Men man får ju inte - herreguuuud! - ana bröstvårtorna. (Säger hon som bestämt sig för att så länge det inte finns BH för bara ett bröst så slipper jag bära plagget)


Fast - min huvudsakliga ståndpunkt är att var och en ska klä sig som man själv vill.

Den dag både män och kvinnor bär slöja i samma omfattning kan jag förlika mig med det.

Att som etnisk svensk bära slöja är bara väldigt larvigt. Två fel gör inte ett rätt. Det är kvinnoförtryck i den meningen att det inte är samma regler för män som för kvinnor.

Sedan är det en fråga om tidsålder. När dagens somaliska medelålders kvinnor var unga bar ingen slöja. Det är ett modernt påfund i Somalia. Nu är de insvepta från topp till tå.

jag omges av invandrare varje dag och jag kan tyvärr inte förlika mig med slöjan.


sant så sant

och i samma generation bar ingen BH i Sverige
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Fast i dagens kampanj har jag inte hört någon som haft det som stöd för att det ska vara ok att tvinga kvinnor att bära ett plagg de inte vill ha, enbart stöd för att de som vill bära det ska kunna göra det utan att utsättas för rasism eller misshandel.
Det är det som är svårt tycker jag att veta om dom verkligen vill bära det eller om dom tror att dom vill det, eller hur man ska säga.

Isåfall så är det en kampanj för att man ska ha vilket klädesplagg man vill ha på sig helt enkelt? Då borde det inte ha med slöjan i sej att göra utan friheten att klä sig som man vill oavsett vad plagget symboliserar för många.
Och ändå ska vi göra så stor grej av vilka skäl man har till att göra det? Det gör vi ju inte över valet att bära BH eller inte, trots att många faktiskt skulle klara sig utmärkt utan BH.
Det är väl den känsliga biten att vissa kanske faktiskt inte tror dom har så mycket val. Just att den symboliserar så mycket mera förtryck än vad en BH gör.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Det är väl den känsliga biten att vissa kanske faktiskt inte tror dom har så mycket val. Just att den symboliserar så mycket mera förtryck än vad en BH gör.

Hur tänker du då? Om kvinnor bränner sina BH-ar, har de då inte tolkat det som ett uttryck för att bli av med ett förtryck?

Och du har glatt på dig din??
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Hur tänker du då? Om kvinnor bränner sina BH-ar, har de då inte tolkat det som ett uttryck för att bli av med ett förtryck?

Och du har glatt på dig din??

Vad jag vet så har det aldrig varit straffbart i sverige att inte använda BH, är det något jag missat?

Om du tvunget måste veta mina underkläder så nej, jag använder sällan BH, när jag väl använder den så är det oftast sportbh.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jag retar mig pa slojbarandet for att det visar att man tror pa gud, och jag tycker att det visar att man ar okunnig och ignorant och jag retar mig pa ignorans.
Men folk far val protestera hur man vill och det ar ju verkligen inte ok att sla nagon bara for en sadan sak.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Det är väl den känsliga biten att vissa kanske faktiskt inte tror dom har så mycket val. Just att den symboliserar så mycket mera förtryck än vad en BH gör.


Jämförelsen plaggen emellan blir lite haltande när man kommer till argumenten varför man bär plagget och konsekvensens av att inte bära plagget.

Jag vet varför jag och många andra kvinnor bär BH och sport-top, det är av behaglighetsskäl.
Hade jag haft små bröst som inte rörde sig och satt så högt att det inte blev ett obehagligt svettveck så hade jag inte använt BH. Nu är omständigheterna sådana att jag ser BHn som en gåva till kvinnan - eller iaf till mig.


Jag råkar även veta att det är vanligt att även kvinnor med hel och halvtäckande "sjal" bär BH.
Vad är då det? Förtryck i dubbel bemärkelse?
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Det är det som är svårt tycker jag att veta om dom verkligen vill bära det eller om dom tror att dom vill det, eller hur man ska säga.

Isåfall så är det en kampanj för att man ska ha vilket klädesplagg man vill ha på sig helt enkelt? Då borde det inte ha med slöjan i sej att göra utan friheten att klä sig som man vill oavsett vad plagget symboliserar för många.

Det är såklart omöjligt att i varje enskilt fall avgöra om A eller B gör det av mer eller mindre tryck, men jag tycker inte heller att man behöver kunna det för att stödja den allmänna ståndpunkten att de som gör det av egen fri vilja ska kunna göra det utan att utsättas för rasism och misshandel precis som alla andra klädesplagg(även de som inte gör det av fri vilja förstås, men det framgår nog vad jag menar trots att jag är trött :p). Men det finns ju många kampanjer som tar upp något specifikt, t ex homopars rätt till giftemål och adoption, uppvisningsbjörnar m.m., det betyder ju inte att vi inte fortfarande tycker att även heteropar ska få gifta sig och adoptera eller att det är okej med hundar istället med kedjor i nosen, det betyder bara att man sätter ljuset på ett specifikt problem, av många i samhället, som är aktuellt där och då.

Det är väl den känsliga biten att vissa kanske faktiskt inte tror dom har så mycket val. Just att den symboliserar så mycket mera förtryck än vad en BH gör.

Fast när det finns BH:ar på småbarnsavdelningen kanske just BH:n faktiskt inte alls är så oskyldig som symbol i vårt "svenska" samhälle...




Edit: Förlåt för hemska meningsbyggnader...
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jag retar mig pa slojbarandet for att det visar att man tror pa gud, och jag tycker att det visar att man ar okunnig och ignorant och jag retar mig pa ignorans.
Men folk far val protestera hur man vill och det ar ju verkligen inte ok att sla nagon bara for en sadan sak.

Nej det är inte en symbol för islam i första hand. Det är en symbol för att inte kvinnan skall visa upp sig. Ingen man ska få dregla över en annan mans dotter, syster, fru.
Den symboliserar därmed främst kvinnan som omyndig tillhörighet som inte får fresta någon. Som Golit så riktigt påpekade finns det många muslimska länder där slöjan inte är obligatorisk.
Men det finns många länder där den är det (inte så få, Golit) och därför ska vi inte ta på oss den för att sympatisera. Tycker jag, då alltså.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

KL

Ska försöka reda lite i mina tankar angående hijabuppropet.

Jag anser att detta är ett jättebra initiativ (kom ihåg att detta är ett upprop till stöd för svenska slöjbärande kvinnor, det har inget globalt syfte) om det genomförs på rätt sätt. Både av media och enskilda individer.

Som individ är det jätteviktigt att minnas att detta inte är ett tillfälle att "lajva muslim" för en dag utan ett tillfälle att visa solidaritet. Att komma i efterhand och mena att man äntligen förstår hur det är är respektlöst då man haft hela livet på sig att ta reda på hur det är genom att faktiskt samtala och umgås med beslöjade kvinnor.
Som rapporterande media är det jätteviktigt att inte låta detta bli ett enskilt tillfälle då man låter tillfälligt beslöjade kvinnor komma till tals, utan man borde se det som ett tillfälle till självrannsakan och låta kvinnor som är beslöjade dagligen komma till tals även när #hijabuppropet inte trendar på twitter.
Tyvärr vad jag sett hittills så har både media och individer fallit i detta som jag anser är de största fällorna.

Jag har valt att inte bära slöja idag av flera olika anledningar. Framförallt för att jag för tillfället befinner mig ute i skogen och ingen kommer se det. Men även om jag hade varit hemma i stan hade jag för det första inte vågat av rädsla för att bli påhoppad. För det andra har jag inte hunnit sätta mig in i hur grundat stödet för detta är bland de kvinnor som bär hijab dagligen. För ska man visa solidaritet med en folkgrupp ska det givetvis vara väl förankrat i och gärna springa från gruppen man vill stödja.
Jag har fullt förtroende för att Nabila Abdul Fattah och Foujan Rouzbeh (som har drivit detta) har det väl grundat hos gruppen man vill stötta, men jag vill hinna läsa på mer själv innan, så jag kan möta kritik jag eventuellt kommer... Äsch, vem försöker jag lura? JAG KOMMER få.

Angående det, enligt mig, sidospår som jag förmodar den här tråden kommer hänfalla åt (Huruvida hijab är kvinnoförtryck och vilka västerländska skönhetsideal och klädkoder som är kvinnoförtryck) så har jag egentligen mycket att säga där med men klockan är mycket och jag anser att diskussionerna bör hållas åtskilda. Men kortfattat är det lika förtryckande att tvinga på någon huvudduk som att tvinga av någon huvudduk.


Om inte annat har väl människor idag lärt sig vad en hijab är.
 
Senast ändrad:
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17317276.ab

Är det rätt eller fel att protestera genom att bära slöja?

Tycker själv att det är rätt intressant att se hur människor reagerar på slöjbärandet!
Varför retar man sig på det egentligen? Visst kan det vara ett uttryck av kvinnoförnedrande, men HUR vet man det?

VEM ska bestämma hur jag ska klä mig? Har någon rätt att misshandla mig för att jag klär mig som jag vill/enligt min tro?

Jag tycker nog att det är fel. De som vill bära slöja skall få göra det. Att göra pr eller försöka normalisera slöjan känns lite tveksamt.

Det är våldet och hatet vi skall stå upp mot. Slöjan är en bisak. Det är inte slöjan rasister retar sig på, det är personen som bär den för att hon kommer från fel land.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jag tycker nog att det är fel. De som vill bära slöja skall få göra det. Att göra pr eller försöka normalisera slöjan känns lite tveksamt.

Det är våldet och hatet vi skall stå upp mot. Slöjan är en bisak. Det är inte slöjan rasister retar sig på, det är personen som bär den för att hon kommer från fel land.

Precis vad jag menar, tack för bra beskrivning.
Man såg faktiskt på den kvinnliga politikern att hon verkade rätt nöjd att få visa upp sig med slöja. Tanken infann sig att hon nog tänkte att det var bra för röstfisket att vara lite muslim för en dag.
Inte bra alls, vi ska inte normalisera slöjan, vi ska normalisera valfriheten.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Precis vad jag menar, tack för bra beskrivning.
Man såg faktiskt på den kvinnliga politikern att hon verkade rätt nöjd att få visa upp sig med slöja. Tanken infann sig att hon nog tänkte att det var bra för röstfisket att vara lite muslim för en dag.
Inte bra alls, vi ska inte normalisera slöjan, vi ska normalisera valfriheten.

Jag tror faktiskt att normaliserandet av slöjan är en viktig del för att främja valfriheten. Som vi har märkt idag så är slöja inget man kan bära utan att bli ifrågasatt, att folk ska förutsätta att man blivit påtvingad den och att man rent av kan få sig lite påtvingad "frigörelse" genom slöjryckning.
Det finns en så skev bild av den muslimska kvinnan som ofri och som någon som ska räddas, när i själva verket kläderna och skönhetsuttrycken jag väljer är lika grundade i patriarkatets önskemål.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jag tycker nog att det är fel. De som vill bära slöja skall få göra det. Att göra pr eller försöka normalisera slöjan känns lite tveksamt.

Det är våldet och hatet vi skall stå upp mot. Slöjan är en bisak. Det är inte slöjan rasister retar sig på, det är personen som bär den för att hon kommer från fel land.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Kvinnorna skyler sig för männens blickar och för att (de stackars) männen inte ska bli otillbörligt upphetsade.

Lite "KL"

Jag fick en fundering igår. Det var riktigt varmt och jag gick och svettades i mitt äckeltjocka hår och tänkte på vad underbart skönt det skulle vara att raka av sig håret varje sommar.

Då mötte jag tre flickor i svart heltäckande slöja och jag fick sympativärmeslag. Min fundering gick då såhär: om du är kvinna och slöjbärare, men av någon anledning blir av med håret, frivilligt eller ofrivilligt, är slöjan nödvändig sen? För om den är det, då handlar det inte om att skyla hår.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17317276.ab

Är det rätt eller fel att protestera genom att bära slöja?

Tycker själv att det är rätt intressant att se hur människor reagerar på slöjbärandet!
Varför retar man sig på det egentligen? Visst kan det vara ett uttryck av kvinnoförnedrande, men HUR vet man det?

VEM ska bestämma hur jag ska klä mig? Har någon rätt att misshandla mig för att jag klär mig som jag vill/enligt min tro?



Eftersom jag uppenbarligen lever i enskild lycka under en mossig sten, var det först nu jag hörde om detta.

Ögnade igenom tråden och skrattade lite gott åt golit som är rolig - som vanligt. :D

Funderar över varför det är kvinnoförnedrande att klä sig, men tydligen inte kvinnoförnedrande att klä av sig. Bara Bröst blir vanligen påhejade, nakenchocker med jämna mellanrum i tidningar och TV, bikinireklam och underklädesreklam överallt - och så blir folk upprörda över att någon vill ha en hijab.

Fixeringen vid att avslöja orienten sitter hårt.... och nej, jag kan inte se att det per automatik är ett symboliskt tvång för kvinnor att bära slöja här, för att det är fysiskt tvång i Iran. O_o

Har gått runt och varit oslöjad idag, och fortsätter med det. Men Huzza för dem som vill visa solidaritet med sina påslöjade systrar.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Kvinnor som säger sig vilja bära slöja är tvingade att vilja detta! En muslimsk kvinna kan inte "välja"! Bär man inte slöja så är man i praktiken död! Att säga att det är ett val är som att säga att nordkoreanerna "väljer" sin ledare eller att småbarn "väljer" att bli könsstympade. Ett förtryck är samma förtryck även fast de förtryckta "garanterar" att dom är fria att välja. Att jämföra med att bära BH är löjligt, det är inte dödsstraff på att inte ha BH. Att Sverige nu har någon typ av kampanj där alla ska bära slöja är skrämmande. Jag förstår inte varför man inte koncentrerar sig på att få tag på idioterna som våldför sig på kvinnor. Om rödhåriga kvinnor skulle bli attackerade för att någon hatar rödhåriga, skulle det då höjas röster om att alla skulle färga håret rött i solidaritet med våldsutsatta rödhåriga kvinnor? Gå efter förövarna istället för att legitimera att kvinnor förtrycks. Ja, att bära slöja är inget val det är ett tvång!
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jämförelsen plaggen emellan blir lite haltande när man kommer till argumenten varför man bär plagget och konsekvensens av att inte bära plagget.

Jag vet varför jag och många andra kvinnor bär BH och sport-top, det är av behaglighetsskäl.
Hade jag haft små bröst som inte rörde sig och satt så högt att det inte blev ett obehagligt svettveck så hade jag inte använt BH. Nu är omständigheterna sådana att jag ser BHn som en gåva till kvinnan - eller iaf till mig.


Jag råkar även veta att det är vanligt att även kvinnor med hel och halvtäckande "sjal" bär BH.
Vad är då det? Förtryck i dubbel bemärkelse?

Och hur reagerar folk i Sverige när du inte har slöjan på dig?
Eller i i Tyskland? Eller i Turkiet? Eller i Indonesien? Har det stora konsekvenser?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 746
Senast: Snö
·
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår...
2
Svar
27
· Visningar
8 364
Senast: madde_84
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 848
Senast: flashlight
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 936
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp