Slitit bort BÅDA kastanjerna på frambenen?

Cut3Leo

Trådstartare
Hur har det gått till? Är det vanligt? Hon är en "lugn" häst som inte gör alltför mkt väsen av sig. Men stackarn hade förlorat båda kastanjerna varav den ena ganska djupt... Någon som vart med om detta och hur behandlade ni det om ni behandlade?

Sv: Slitit bort BÅDA kastanjerna på frambenen?

Har hästen slitit bort dem så att det är sår? Isåfall behandlar du dem som vanliga sår, tvättar med mild tvål och vatten och håller koll så att det inte blir infekterat. Är det inte sår så behöver du inte behandla alls, det är normalt att de tappar kastanjerna när de blir långa och de slår emot när de leker.

Min lyckades slita bort den ena kastanjen när hon gick på bete för ett par år sedan. Det blev ett sår som jag sprejade med blåsprej dagligen i några dagar. Läkte fint :)!

har det blivit sår? kastanjerna brukar trilla av av sej själva när de blir långa och det är helt naturligt :)

Tack alla som svarat! Det hade varat lite när jag först såg det. Har tagit hand om det men blev så förvånad att de hade trillat bort, kändes som om hon slitit bort dem av misstag:/ men nu ser det ok ur så det kanske inte var så farligt. Men den ena var då man såg lite av köttet på benet på ngt sätt! Urs...

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 917
Senast: starcraft
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka