Sliter sig vid ledning i par

Sv: Sliter sig vid ledning i par

En kanske KONSTIG undran ....

Men VARFÖR envisas man med att leda in denna häst i par ? Är personerna självmordsbenägna ??? Eller vill de att er häst ska göra sej illa varje gång han "sliter" sej...

Be personerna ta sitt "lata" arsle å gå TRE gånger istället för bara 2...

I vårt stall har vi 13 inackorderingar, de flesta går 2 i varje hage men likförbaskat hämtar du endast en å en vid insläpp. Dvs klart de skulle gå snabbare att gå bara 13/2 ggr men nu är det inte så det funkar utan alla hästar tas in var för sej... SÄKERT och "stabilt" (ja självklart tas bägge in samtidigt om man har hjälp med då leder en varsin häst)...

Din fråga "varför gör hästen så" är mer konstig enligt mej än "varför gör personerna så"... Människor GÅR ju att prata med hästar = lite svårare....

Vet inte riktigt varför de leder honom i par med en annan häst faktiskt. Skulle vilja vara där och se hur situationen ser ut när han sliter sig. Har en känsla av att han blir rädd och kastar sig, och att stallägaren helt enkelt släpper honom för att inte den andra hästen h*n leder ska hitta på något också, vilket är förståeligt.
Vi har som sagt talat om att vi inte vill att han ska ledas i par just pga att han har dessa tendenser, och att vi inte vill att det ska förvärras.
Han har aldrig visat några tendenser att slita sig med verken mig eller mamma, så tydligen är det något som bara händer när stallägaren ska ta in/ut honom.
Som någon skrev innan kan det ju vara fråga om annorlunda kroppsspråk han reagerar på.

Testa och se hur han är att leda jämte en annan häst men då att ni är två personer. JAg skulle nog börja där och vänja han vid att successivt kunna gå närmre den andra hästen. Alltså minska avståndet gradvis så man hinner korrigera ev. oönskat beteende.

Det är alltid bra att kunna ha MÖJLIGHETEN att leda två hästar. Inte sagt att man skall göra det till vardags men jag personligen anser att en häst skall kunna ledas med andra hästar och även kunna fungera som handhäst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 520
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar