Sliter sig vid ledning i par

iNHALE

Trådstartare
Sitter här och funderar lite. Det är nämligen så att mammas häst, som i övrigt är världens snällaste och ofta inte stressar upp sig i onödan, inte går att leda i par sas, dvs att man har två hästar, en i var hand.

Stallägaren som har stallet där mammas häst står brukar ofta ta in dem på kvällen, och eftersom där är 4 hästar är det såklart smidigt att leda dem två och två. Problemet är att mammas häst sliter sig varje gång han måste ledas på det sättet. Om man leder honom separat är han som ett litet lamm och lullar efter med slakt grimskaft.

Vet inte hur många gånger han slitit sig eller hur många gånger de försökt leda honom på det sättet, men de enda gångerna han slitit sig, alls, under den tiden vi varit där, har varit då han blivit ledd på detta sättet.

Vad tror ni detta kan bero på?

Vet inte hur situationen sett ut då han slitit sig, men enligt vad mamma berättat att stallägaren sagt, har han helt sonika bara rusat iväg. Han far inte långt, men att han sliter sig alls är skäl nog att oroa sig. Det är dessutom inte likt honom att hålla på så då han är väldigt lugn annars.

Kan det vara så att han blir stressad av att behöva gå brevid en annan häst?
Kan tillägga att han ofta leds ihop med sin bästa kompis, så det är inte så att han försöker komma undan den andra hästen.

Har ingen bra idé själv på varför han har sån benägenhet att slita sig när man leder två hästar samtidigt med inte när man leder honom själv, även om det är andra hästar framför och bakom.

Sv: Sliter sig vid ledning i par

Det absolut första organdonationsfallet.. var just en kvinna som ledde 2 hästar o råkade halka...:eek:

Vet man om att den här hästen gör så- sätt på träns några ggr så den inte börjar att göra så lite då o då oxå- vid andra tillfällen- lär sig.

Även om det är bästa kompisen är det inte säkert att kompisen tycker det är okej att den andra hästen där och då går så nära etc. Så det kan ändå vara för han blir stressad/hotad. Speciellt som han bara verkar fly ur situationen och inte drar iväg någon längre bit.

Skulle inte leda honom med annan häst.

Har föreslagit att öva med honom så att han slutar slita sig, t.ex att man är två stycken, varje person har vars en häst, och man går brevid varandra, tätt ihop, drar han då iväg kan man hänga med och fortsätta hålla i utan att den andra hästen antingen måste hänga med eller också kommer lös.

Känner att det är något vi måste jobba med iom att mamma är rädd att han ska inse att det går att slita sig när man blir ledd, och kommer få det som olat att slita sig när något inte passar. Kan hålla med om att det inte är så kul. Men samtidigt vill hon inte använda träns i det syftet då hon tror att han ska skada sig i munnen om han sliter sig och trampar på grimskaftet, vilket jag kan hålla med om, men det gäller ju att förebygga så att han inte kommer lös in the first place. Kedja vill hon heller inte använda då hon tycker det är för skarpt.

Antar att det är repgrimma och longerlina som får gälla.

Nä, vi har sagt att de inte ska leda honom så, men uppenbarligen gör de ju det iaf iom att vi då och då för höra att "nu har han slitit sig igen när vi ledde honom ihop med X".

Han är högre i rang än sin bästis så att han skulle bli satt på plats har jag svårt att tro, men att han blir stressad är solklart annars skulle han inte slita sig.

Mamma hade nån teori om att han har svårt att tåla att en persons uppmärksamhet ska delas mellan två hästar, då han är van att vara i centrum när mamma är med honom, och skulle bli stressad och skärrad när man hanterar honom men 100% fokus inte är på honom. Vet dock inte hur trovärdigt det är.

Senast ändrad:

Du ska nog vara lite mer källkritisk isf.

Förutom möjligen en del experimentella transplantationsförsök, så den första organtransplantionen var när en man gav sin tvilllingbror sin ena njure. Den första hjärttransplantationen var från en kvinna som var hjärndöd efter en bilolycka, den första - ja du fattar. Och inga hästolyckor där.

Så, möjligen var den första organdonationen på ett specifikt sjukhus eller för en specifik kirurg från en donator som halkat när hon lett två hästar. Men det är ganska långt från det du skrev.

Kan ju vara något personen gör just när hon leder två hästar också? Annorlunda kroppspråk eller något?

Så kan det absolut vara. Han är ju van vid mammas långsamma och saktmodiga hantering medan med stallägaren är det mer pang på sas, inte nödvändigtvist negativt men det är ju som du säger en annan attityd vilket så klart kan göra honom osäker.

Så gör min lilla raring med, och det är bara för att visa att han kan. Går hur lugnt som helst själv på töm, men är det två hästar har han fått för sig att vid hagen och redan en bra bit innan kastar man sig bara i väg. Det gör han numer aldrig med mig o min man, och vi har löst det så att töm runt nosen när vi närmar sig hagen, och känner jag att han är på, drar jag bara åt, så lugnar sig herrn raskt. Nu går han för det mesta på slak töm med oss även, när vi tar två hästar. Ibland om jag känner att han är lite extra hissig, lägger jag bara tömmen framför nosen.

Men vad är värst då? Att hästen får ett otrevligt ryck i munnen med ett bett eller att den i värsta fall LÄR sig att han kan slita sig när det inte passar?!

Min häst har lärt sig att han är MKT starkare än mig :mad:
Det är ett h*lvete att han har kommit på det och han är inte sen med att utnyttja det när han vill och jag står på marken.
Uppsuttet händer det dock aldrig för där vinner alltid jag :cool: :banana:

Nu låter det som att min häst är en galning som aldrig lyssnar men så är inte fallet utan det är väl typ 1 gång på 100 som han gör såna dumheter.

Frågar du mig så är det hellre ett ryck i munnen och att problemet upphör i tid än tvärt om.
Har hästen dessutom ett väl utpassat bett ska det ganska så rejält mkt till innan de faktiskt gör illa sig i munnen och det är ju inte värre än att man faktiskt kan släppa tyglarna/grimskaftet om man inte vill rycka mera.

Numer är det träns på när jag känner att han inte är på sitt allra bästa humör alt så är det kedja genom munnen som gäller och då försöker han inte ens göra något, då är han väl medveten om att han ska hålla sig på mattan och då kan varken kedjan eller bettet skada honom :)

Har ingen aning om varför han gör det... Men gissningvis sprätte han iväg för något första gången (ex blinningbett) och fattade då att han kunde komma lös. När de är två har människan inte lika stor koll.

Led med träns.

Men vad är värst då? Att hästen får ett otrevligt ryck i munnen med ett bett eller att den i värsta fall LÄR sig att han kan slita sig när det inte passar?!

Jo, jag undrar det också, men mamma har en annan åsikt tydligen. Vet inte hur hon resonerar riktigt, men hon är ovillig att använda bett/kedja, samtidigt som hon är rädd att han ska lära sig att det går att slita sig.

Funderar nästan på att ta saken i egna händer då det annars kommer sluta med att hon inte vågar göra något alls med hästen utanför paddocken.

Jo, jag undrar det också, men mamma har en annan åsikt tydligen. Vet inte hur hon resonerar riktigt, men hon är ovillig att använda bett/kedja, samtidigt som hon är rädd att han ska lära sig att det går att slita sig.

Funderar nästan på att ta saken i egna händer då det annars kommer sluta med att hon inte vågar göra något alls med hästen utanför paddocken.

Om hon vill kan hon få en redig utläggning om hur mitt kräk har blivit pga jag tänkte som hon i början och inte ville ta till med bett och kedja, han slet sig senast idag den lilla :devil: :mad:

Jag önskar innerligt att jag hade satt hårt mot hårt på en gång så det inte hade blivit såhär!
Känns himla dumt om hon ska göra om mitt misstag om hon inte verkligen behöver det...

Min häst var nära att få åka och bli hästkorv idag istället för till träningen..

Jo, det är ju synd om det går åt pipar helt. En häst som sliter sig med vilje är ju rent av farlig att hantera, och det kommer vara tråkigt både för henne och mig om jag ska behöva vara med varje gång hästen ska ledas någonstans iom att hon inte kommer våga leda honom om beteendet befästs.

Ska försöka ta ett snack med henne. Än så länge sliter han ju sig bara när han leds i par, men om det inte stoppas är det nog bara en tidsfråga innan han sticker när han leds ensam också.

Beter han sig likadant oavsett vilken häst han leds med? Hade en valack som gick utmärkt att leda i par med ett av mina ston men när jag skulle leda honom tillsammans det andra stoet gick det inte alls. Och jag tror det faktiskt var stoet som hotade valacken så valacken slet sig. Så det var egentligen det stoet som inte ville gå i par men valacken som slet sig.

kl

Hur är det när 2 leder varsin häst och promenerar jämte varandra? Eller när man rider jämte varandra? Reagerar han på ngt då oxå eller är det bara när man leder honom med en annan häst?

Beter han sig likadant oavsett vilken häst han leds med? Hade en valack som gick utmärkt att leda i par med ett av mina ston men när jag skulle leda honom tillsammans det andra stoet gick det inte alls. Och jag tror det faktiskt var stoet som hotade valacken så valacken slet sig. Så det var egentligen det stoet som inte ville gå i par men valacken som slet sig.

Vad jag vet så gör han det ja. Finns 3 andra hästar i stallet utom honom och tror han sliter sig med alla.

kl

Hur är det när 2 leder varsin häst och promenerar jämte varandra? Eller när man rider jämte varandra? Reagerar han på ngt då oxå eller är det bara när man leder honom med en annan häst?

Det vet jag faktiskt inte, vi har inte testat det, men det är nog värt att göra, inte inte så för träningens skull, om han skulle dra iväg så kan man hänga med honom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 520
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?