Sliter sig loss - vad gör man?

hejzan

Trådstartare
:confused: Min häst har precis kommit på att rycker man tillräckligt hårt i grimskaftet när man står uppbunden så kommer man loss :mad: Vad i hela friden gör jag? Hon måste ju kunna stå uppbunden om det behövs (i stallet, i transporten etc.). Hon har gjort detta ngn gång tidigare i transporten med söndersliten grimma som resultat, nu gick grimskaftet sönder i stället. Hon fick inte panik eller så men var lite irriterad på mig eftersom jag hade haft Switch på henne strax innan och när jag kom med sadeln backade hon och slet sig loss (hon brukar inte stå still när jag ska sadla så då brukar jag binda upp henne, annars står hon lös när jag borstar etc.).
Hur gör man för att få hästen att begripa att man inte ska göra så? Hon har ju för sjutton stått uppbunden i spilta förr och aldrig hittat på såna här dumheter!:mad:
Några idéer någon? Jag kan tycka att hon på något sätt borde få inse att det inte lönar sig - man kommer inte loss för det och dessutom kan det göra ont/vara obehagligt att försöka, men samtidigt vill jag ju inte att hon ska bli skadad på kuppen. Hjälp??!!:confused:
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

prova med att sätta halsring och grimma ? grimmskaftet från halsringen, ner genom grimman ?
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Det finns inga risker med det då? (och kan inte halsringen gå sönder lika gärna som att grimman eller grimskaftet gör det?).
Ingen mer som har tips?
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Köp en repgrimma av bästa sort + ett grovt polyesterrep, bind hästen i den grövsta grenen på den största björken, sen kommer hästen att lära sej att det inte är nån nytta av att försöka komma loss. Du har lärt hästen en massa dumheter eftersom du har haft för dåliga grejor !!!! Hästen kommer inte att skada sej, trorts att det förekommer vandringssägner om repgrimmans farlighet. Skulle du vilja mildra inverkan så trär du på en grov plastslang på grimmans del som går över nacken.
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

man ska ALDRIG binda upp hästen i repgrimma!
repgrimman går inte sönder och kan dessutom dras åt ju mer hästen drar, och en häst som vill komma loss, den DRAR. :mad:
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Bill skrev:
Köp en repgrimma av bästa sort + ett grovt polyesterrep, bind hästen i den grövsta grenen på den största björken, sen kommer hästen att lära sej att det inte är nån nytta av att försöka komma loss. Du har lärt hästen en massa dumheter eftersom du har haft för dåliga grejor !!!! Hästen kommer inte att skada sej, trorts att det förekommer vandringssägner om repgrimmans farlighet. Skulle du vilja mildra inverkan så trär du på en grov plastslang på grimmans del som går över nacken.

Och du riskerar att hästen bryter nacken eller får skador på centrala nervsystemet :mad:
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Både halsrem och repgrimma är farligt för nacken! Det finns vissa butiker som har elastiska grimskaft/rep, prova med det. Hästen får inte samma ryck i nacken, och borde snart tröttna på att rycka när det inte händer så mycket...
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

hejzan skrev:
:confused: Min häst har precis kommit på att rycker man tillräckligt hårt i grimskaftet när man står uppbunden så kommer man loss :mad: Vad i hela friden gör jag? Hon måste ju kunna stå uppbunden om det behövs (i stallet, i transporten etc.). Hon har gjort detta ngn gång tidigare i transporten med söndersliten grimma som resultat, nu gick grimskaftet sönder i stället. Hon fick inte panik eller så men var lite irriterad på mig eftersom jag hade haft Switch på henne strax innan och när jag kom med sadeln backade hon och slet sig loss (hon brukar inte stå still när jag ska sadla så då brukar jag binda upp henne, annars står hon lös när jag borstar etc.).
Hur gör man för att få hästen att begripa att man inte ska göra så? Hon har ju för sjutton stått uppbunden i spilta förr och aldrig hittat på såna här dumheter!:mad:
Några idéer någon? Jag kan tycka att hon på något sätt borde få inse att det inte lönar sig - man kommer inte loss för det och dessutom kan det göra ont/vara obehagligt att försöka, men samtidigt vill jag ju inte att hon ska bli skadad på kuppen. Hjälp??!!:confused:

Fjädrande uppbindning :)

Då får de inte det stöd som behövs för ett ryck och gör inte så mer.
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Hejzan,
det absolut bästa sättet att ha en häst fastbunden, är att den accepterar att vara det. Inte att den inser att det inte lönar sig att försöka komma loss.

Vill du trots allt gå den vägen, ska du absolut inte göra som Bill föreslår. Varför har andra svarat på. Att du (antagligen) haft för dåliga grejer instämmer jag i. Grimma och grimskaft ska ha en sådan kvalité att hästen inte kan dra sönder dom.

Ett säkert sätt är att lära hästen att det "inte lönar sig" att dra, är följande:

Bind ett kraftigt rep (alt rem/gjord) runt hästen där sadelgjorden brukar vara, och låt det gå mellan frambenen löst genom hästens grimma och till en högt belägen fästpunkt. Idealet är att fästa i en lekare högt i en stolpe, på en vägg etc så att hästen inte kan sno runt med repet. Repet måste alltså vara såpass långt att hästen kan gå omkull utan att bli hängande. Hästen får vara ifred och fastbunden så här tills den accepterat att det inte lönar sig att försöka komma loss.

Fördelarna med det här arrangemanget är flera. Genom den höga fästpunkten minskas kraften hästen kan ta till för att dra sig loss. Den får ju inget spjärn mot marken. Vidare minskas risken för skador på nacke och hals kraftigt.

Ovanstående kan man alltså använda på en häst som lärt sig att det går bra att komma loss om den bara sliter tillräckligt hårt.
Annars tycker jag inte om förfarandet. Hästar ska stå stilla även om dom bara är bundna med ett balsnöre. Eller helt lösa. Dom ska inte vilja komma loss.
Det är en fråga om attityd hos oss och om uppfostran av hästen.

LIA
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

jag har då fått lära mig att det är säkrare att ha halsrem, med grimskaft som löper ner genom grimman, då dom flesta hästar ger efter för trycket då det kommer uppifrån. hästar kan hänga sig/bryta nacken även i en vanlig grimma om den inte ger efter/går sönder. men det kan ju vara bra farligt(inte minst för hästen) om den fortsätter slita sig...
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

det ska nog bra mycket till innan en halsring går sönder. jag har aldrig varit med om det.
en uppfödare jag känner som har adenner, använder sig av det då han säger att "det kan dom inte slita sönder, och trycket kommer effektivare för att hästen ska ge efter"

något helt säkert sätt finns nog inte. en häst kan om oturen är framme, även bryta nacken i en grimma som inte ger efter. att vi har låtit grimskaftet löpa från halsring ner genom grimman är för att den inte ska "hänga" i nacken...
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Tackar alla för tipsen! Jag ska fundera på hur jag ska gå vidare. Jag begriper inte varför hon har fått för sig detta (eller det kanske jag gör egentligen... Transporten gillar hon ju inte... och eftersom hon slet sönder grimman där förra veckan så kom hon väl på att man kan göra likadant om det inte passar oavsett var man står uppbunden.):mad:
Jag vet inte om jag har så dålig kvalitet på grejerna? Kanske? Det är "normaldyra" saker. Det är metalldetaljerna som gått sönder - dvs karbinhake på grimskaft och metallring på grimma (så myten om att man ska transportera i lädergrimma för den går sönder lättare än nylon avfärdar jag härmed, det är metalldelar som går sönder, hakar eller ringar!)
Jag vete sjutton var jag ska hitta ngn så hög uppbindning bara... får leta lite. Stallägaren vågade inte lita på att boxgallret skulle hålla att binda i, så jag vet inte riktigt vart jag ska leta? Får fundera på det!
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Kan du redovisa hur många hästar som har brutit nacken av en repgrimma ? Detta är en vandringssägen som inte har någon som helst förankring i verkligheten, rent nys! I så fall skulle en rejäl lädergrimma också bryta nacken på hästar! Som sagt, rent nys som sprids bland ridskoleflickor!
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

men det LILLA faktum att repgrimman kan dras åt om hästen kastar sig bakåt, vad säger du om det då?

otäckt att du tränare, och säger dig hålla på med NH på din pres., om det är sånt där du lär ut... :crazy:
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

FeatherCloud skrev:
men det LILLA faktum att repgrimman kan dras åt om hästen kastar sig bakåt, vad säger du om det då?

otäckt att du tränare, och säger dig hålla på med NH på din pres., om det är sånt där du lär ut... :crazy:
Tja då får man väll ta fram stallets
images

och klippa loss hästen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Bind högt! 3-4 meter.

Men jag rekommenderar hellre att du använder andra sätt att få hästen att respektera din vilja att den ska stå lugnt på en plats. Det är ju egentligen det det hela handlar om.

LIA
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

mm, det är ju en jättebra lösning. vi binder hästen på ett idiotiskt vis, den kastar sig och grimman dras åt. då klipper vi loss och ALLA problem är ur världen, den har inte skadat sig alls..

yeah right. :cool:
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Eftersom du är så tvärsäker så förutsätter jag att du har erfarenhet av att använda repgrimma - eller? Med tanke på att du påstår att repgrimman kan dras åt när den belastas så måste jag berätta för dej att detta är omöjligt ! Det gör att jag förstår att du endast uttrycker en hörsägen och har ingen egen erfarenhet. Rätta mej om jag har fel, har du ens sett en repgrimma?:D
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

ingen anledning att vara så dryg och överlägsen som du är.
jag HAR sett en repgrimma på riktigt nära håll förstår du ;)
jag har använt repgrimma själv, och en häst i mitt stall blev även uppbunden med repgrimma av sin ägare.. hästen kastade sig, och ja, precis som jag sagt så drogs grimman/knutarna åt...

ingen trevlig historia..
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Trix skrev:
Fjädrande uppbindning :)

Då får de inte det stöd som behövs för ett ryck och gör inte så mer.

Precis vad jag tänkte.. Ta elastisk gasbinda, man kanske får ta ett extra varv på en stor pålle.. men det borde väl få den att tänka efter å inte "panik" backa:idea: /C
 

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 433
Senast: Cornelia
·
Hästhantering Har ett femårigt fullblod som efter min graviditet blivit en annan häst på vissa plan. Har haft medryttare under tiden samt att jag...
Svar
18
· Visningar
2 241
Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 674
Senast: Sofiiiia
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp