S
saralee
Sv: Sliter sig...*långt*
låter som att det krävs en grundlig NH kurs i respekt och självförtroende, verkar som att hästen inte är särskilt självsäker, så fort du ber honom om något och han gör rätt, BERÖM, i form av eftergift, lättnad.
I förrgår när jag skulle ta in häst nr1 var jag ensam, alltså fick häst nr2 stå kvar i hagen, när jag kom fram till stalldörren med häst nr1 såg han att häst nr2 inte var bakom (normalt brukar vi ta in dem samtidigt men är då två) och då frös han fast på stället.
Jag manade på honom framåt och då vände han runt sitt huvud åt höger (jag stog på vänster) hoppade ett litet skutt framåt-sidan PÅ mig så jag kom i obalans (fick en knuff av bogen) sen reste han sig lite på bakbenen och snurrade runt, slet sig loss och sprang tillbaka till hagen
Jag gick och hämtade honom, exakt samma procedur upprepades, fast han tog en rejäl galopprunda innan han stannde vid häst nr2.
Jag släppte då in honom i hagen och fick tag på häst nr2 (inte lätt eftersom nr1 "vaktar" vid grinden och beter sig allmänt hotfullt) och ledde in honom i stallet - då tog häst nr1 ett skutt över staketet och sprang runt helt förtvivlat innan han hörde nr2 i stallet, då gick han in.... Jag vill inte ha en häst som springer runt lös på gården och nr1 kan hoppa, högt.. Alltså försökte jag med att ta in nr1 först igår med, men vad hände? Samma sak naturligtvis det upprepades tre gånger och jag försökte verkligen vara beredd för jag visste att han skulle ta sig loss, men hamnar jag bakom honom så har jag ju ingen chans alls.
Det slutade med att jag hämtade en longerlina (ville inte tappa honom igen) och trädde "elakt" genom sidorna på grimman
Då följde han med from som ett lamm.
Idag testade jag dum som jag är med vanlig grimma och grimskaft igen - gissa resultatet? Lös häst igen, naturligtvis. Han lärde sig ju att man kommer loss första gången och det känns som jag gav upp för lätt....
Han är jättesvår att leda i vanliga fall, går gärna "före" mig, bufflar, är respektlös, stannar inte när jag stannar, går över mm. Jag har börjat öva på att leda honom i paddocken, där är han inte alls dum, för han vet att han inte kommer någonstans.
Hur ska jag komma till rätta med det här? en långsiktig lösning tack...
Häst nr1 är för övrigt 167 cm muskler, ranghög, extremt beroende av att ha andra hästar runt sig (bara det är ett problem för mig, då jag måste kunna hantera och rida själv) och nyinköpt.
låter som att det krävs en grundlig NH kurs i respekt och självförtroende, verkar som att hästen inte är särskilt självsäker, så fort du ber honom om något och han gör rätt, BERÖM, i form av eftergift, lättnad.