Sliter sig...*långt*

Sv: Sliter sig...*långt*

I förrgår när jag skulle ta in häst nr1 var jag ensam, alltså fick häst nr2 stå kvar i hagen, när jag kom fram till stalldörren med häst nr1 såg han att häst nr2 inte var bakom (normalt brukar vi ta in dem samtidigt men är då två) och då frös han fast på stället.
Jag manade på honom framåt och då vände han runt sitt huvud åt höger (jag stog på vänster) hoppade ett litet skutt framåt-sidan PÅ mig så jag kom i obalans (fick en knuff av bogen) sen reste han sig lite på bakbenen och snurrade runt, slet sig loss och sprang tillbaka till hagen :mad:

Jag gick och hämtade honom, exakt samma procedur upprepades, fast han tog en rejäl galopprunda innan han stannde vid häst nr2.

Jag släppte då in honom i hagen och fick tag på häst nr2 (inte lätt eftersom nr1 "vaktar" vid grinden och beter sig allmänt hotfullt) och ledde in honom i stallet - då tog häst nr1 ett skutt över staketet och sprang runt helt förtvivlat innan han hörde nr2 i stallet, då gick han in.... Jag vill inte ha en häst som springer runt lös på gården och nr1 kan hoppa, högt.. Alltså försökte jag med att ta in nr1 först igår med, men vad hände? Samma sak naturligtvis :( det upprepades tre gånger och jag försökte verkligen vara beredd för jag visste att han skulle ta sig loss, men hamnar jag bakom honom så har jag ju ingen chans alls.
Det slutade med att jag hämtade en longerlina (ville inte tappa honom igen) och trädde "elakt" genom sidorna på grimman :o
Då följde han med from som ett lamm.

Idag testade jag dum som jag är med vanlig grimma och grimskaft igen - gissa resultatet? Lös häst igen, naturligtvis. Han lärde sig ju att man kommer loss första gången och det känns som jag gav upp för lätt....

Han är jättesvår att leda i vanliga fall, går gärna "före" mig, bufflar, är respektlös, stannar inte när jag stannar, går över mm. Jag har börjat öva på att leda honom i paddocken, där är han inte alls dum, för han vet att han inte kommer någonstans.

Hur ska jag komma till rätta med det här? en långsiktig lösning tack...

Häst nr1 är för övrigt 167 cm muskler, ranghög, extremt beroende av att ha andra hästar runt sig (bara det är ett problem för mig, då jag måste kunna hantera och rida själv) och nyinköpt.

låter som att det krävs en grundlig NH kurs i respekt och självförtroende, verkar som att hästen inte är särskilt självsäker, så fort du ber honom om något och han gör rätt, BERÖM, i form av eftergift, lättnad.
 
Sv: Sliter sig...*långt*

Så kanske är fallet, men det är lättare sagt än gjort att hitta något sådant!

Ja, jag försöker verkligen jobba med mycket beröm och eftergift nu..
 
Sv: Re: Sliter sig...*långt*

Hur är han att fånga och sätta grimman på? Villig/ovillig? 50/50 vissa dagar vill han inte alls, andra dagar kan han komma fram direkt då jag visar mig vid hagen

När du är där med honom lös i närheten av flocken hur reagera honom mot dig? Intresserad/ointresserad? Kommer till dig eller springer iväg? Han har alltid koll på flocken, men vill ofta gärna komma fram till mig och brukar fokusera ganska bra på mig. Vill dock inte att någon annan häst ska få komma för nära mig (?!)

Hur långt har du ägt honom och hur gammal är honom och rasen? Har haft honom i tre månader nu (jag vet att det tar tid att lära känna varandra men det känns som utvecklingen går åt fel håll!) han är 6 år och halvblod.

Har du kunne rida ute själv än? om ja, vad hände då? Lugn/stressad? Inte vågat ge mig ut själv med honom än i skogen eller på vägar, då jag inte litar på honom men har ridit på fälten hemma, då blir han "stissig" och väldigt "på" så ja, han stressar upp sig ganska rejält.

Vad har ni gjort hittills (som du skrev) som hjälper? Det här som du föreslog, med att ta ut honom en liten bit i taget och läsa av honom, få honom lugn och utöka "safe places" har faktiskt börjat ge resultat nu :) vi kan inte röra oss hur långt som helst men bra mycket längre än förr.


Jag brukar även öva på att leda honom i paddocken, där är det största problemet att stanna, han bara klampar på, även om jag försöker att tydligt markera "stopp" :o
 
Sv: Sliter sig...*långt*

*tillägg*
om det är värt att veta kan jag tillägga att han gick som hingst till han var lite över tre år, reds in som fyråring och andra som har träffat honom tror inte att han är 6 år, snarare 4..
 
Hej

Jag måste åka bort så jag ska skriver kort (hoppas jag:angel: ).

Om du kunna göra lite "undemanding time" med hästen att visa honom att du kan också vara "comfort" lika mycket som hans kompisar är. Spendera tid i hagen, alltid har med dig grimman och grimmskaft, Du ska tabort fokas från den. Har du tänkt många som har problem att hämta in hästen har det när de har grimman med sig? Hästarna vet mer än vi tror och det finns inte så många som går in i hagen med gimman hängande på axel bara att kollan hur de mår det är alltid när hästen ska hämtas och jobba.

Gå en i hagen om du får tag i han med grimman bara stanna i hagen och följe med han och kompisar, hitta hans favorit ställe att vara kliad, när han är helt av slappnat och inte har den "ska du inte gör nåt med mig" frågan på ansikt släppa lös honom ger lite morröter och går därifrån.

Om du inte får tag på honom, följe med hoonom och gänget. Klia de andra om du kan. om han nosa dig ger honom en morrot sen går därifrån. INTE sätta på grimman. Om du gör det, trust me många vill och tänker "ja men han är här, det säkert går bra". Men i hans hjärna så säger han "ser! Jag visst det!" Varför ska han lita på dig nästa gång.

Sätta på grimman när du får ett ansikt som säger "Hej!" Vad ska du gör idag". Blanda det ocskå, en dag ta du honom iväg från sina kompisar sen tillbaks till de (skriver mer om det snart) en annan dag så sätta du grimman på mata han en morrot, klia sen släppa hon lös. En dag så börja han följe med dig när du gå. Eller när han ser dig vid grinden och är på andra sidan hage lämnar sina kompisar och kommer till dig och du ser det på hans ansikt "hej carrot lady!".

När du ska ta honom till/utanför grinden mycket "pressure and release". ta honom ibland tillbaks till sina kompisar, klia honom sen till grinden igen ditt mål är att han ska lita på dig INTE att du kan gå till stallet med honom. Läser honom och gå back ett par "gränsar" när du ser att han är spänt. Om du är osäkert backa.

MEN låt inte honom "trick you" att tro han kan inte. Han måste prova själv att gå längre. Detta är ett kännsliga ämne. Om du inte går till punkt G så kommer ni inte länge än pukt F osv. Men om du hoppa över till punkt M så kan du gör mer skada så är du tillbaks till pukt C. Hänger du med? Samtidet ska man inte rusha (svengelska:angel: ) fram men inte ska ta 2 månader att komma fram till stallet. Om du kan gör fler korta pass per dag istället för en. Och en dag så gå han nästan själv dit. Om han gör så låt honom backa undan. Att göra så så kommer fortare längre fram.

oj nu måste jag åka. Sorry men jag har inte läst genom detta så förlåta mina misstager! :angel:
 
Sv: Re: Sliter sig...*långt*

Spännande läsning med många bra tips i denna tråd! Har haft lite av samma problem med min häst men vi börjar nu kunna röra oss allt längre från hagen. Träning, träning, träning och tålamod att följa Californias råd så ska du (trådskaparen) se att det går bättre och bättre!
 
Sv: Sliter sig...*långt*

Jag har fyra hästar i mitt stall, som jag tar in själv. Det är så lätt som att jag öppnar alla boxdörrar lägger in maten öppnar stalldörren, går till hagen å öppnar den. ALLA hästarna kommer samtidigt och går in i sina boxar...:idea:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 297
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp