Sliter ner trakterna

sommarminne

Trådstartare
vi hade en diskussion i stallet om vad för delar av kroppen en häst avlastar om den sliter trakterna bak? har ni några bra svar att komma med?
jag har nämligen sökt like överallt då detta blev en stor diskussion med många olika åsikter och jag har inte hittat några "svar" någonstans på nätet.

Sv: Sliter ner trakterna

Menar du på bakhovarna?
Det borde påverka ryggen/länden eftersom du får en extra sträckning av hela baksidan av benet.

Finns kanske flera orsaker men en orsak kan ju vara att hovarna är alldeles för långa. Då kan de slita mycket på trakterna.

En häst i min närhet hade långa tår och i princip inga trakter bak och gick på ballarna. :crazy:

Den nye ägaren kallade på sin hovis som, vad jag förstår, kortade in tårna ganska rejält och sakta men säkert förändrades hovarna så nu har den mycket bättre vinkel på hoven.

En hovis kan säkert förklara bättre vad exakt det är som sker om tårna är för långa. Men den hästen jag pratar om hade så pass långa tår att den hade mycket svårt med "överrullnings-momentet" och det såg ut som att den långa tån liksom tvingade hela hoven att tyngas ner bakåt. :crazy:

Oj! Såg nu att du kanske inte sökte efter orsaken!?

Senast ändrad:

men hästen ifråga har inte långa tår heller ser ut som många andra av hästarna i stallet just i frågan om längden på tårna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 029
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24