Sliter hästen i munnen?

Sv: Sliter hästen i munnen?

Knapplån.

Reagerar lite på det där med att man inte ska göra som ridläraren säger, utan göra det som känns bäst. Är det inte väldigt dumt att rida på ridskola då?:crazy:
Lika bra att köpa egen häst och rida som man själv vill. Det ridläraren säger ska man lyssna på, annars får man byta ridskola eller som sagt, skaffa egen häst.

Grejen är att när man ridit länge så skaffar man sig en egen uppfattning, från olika hästar och olika instruktörer. Jag brukar alltid göra det ridläraren säger, kortar tyglarna om hon säger det. Känns något helt fel så får man ju säga ifrån och motivera sig!
Men jag tycker att man måste känna efter själv! Man rider på ridskola för att lära sig av sin instruktör, och självklart lyssnar jag på allt hon säger. Men man måste ju inte lyssna blint, det är viktigt med en egen åsikt, att man känner efter - känns det här bra?
Efter olika erfarenheter har jag tagit till mig en del och förkastat en del; jag har kommit fram till en ridning som jag trivs med. Men det innebär inte att har svårt att ta till mig ny information! Det innebär bara att jag först lyssnar, sen tänker och sen bildar mig en uppfattning.
Förstår du vad jag menar?

Du måste ha korta tyglar eftersom det annars blir omöjligt för dig att känna hästens bakben.
Hm... hur menar du då? :smirk: Enligt mig sitter inte känslan bara i handen, utan i hela kroppen. Man kan känna i sitsen hur hästen bär sig.
En annan anledning är också att om du rider med för långa tyglar så faller hästen isär, blir för lång och hamnar på bogarna = kotledsinflammation i fram på posten.
Nu ska vi väl inte vara så drastiska... :crazy: Att en häst hamnar på bogarna är väl mest beroende på en brist av skänkel?

Jag trivs inte riktigt med min ridlärare men jag kan inte byta GRUPP jag jag trivs skitbra i GRUPPEn men itne ridläraren =/

Jag tycker du ska lyssna på ridläraren och ta åt dig av vad den säger.
Jag vet ju inte hur kunnig du är, men om du är i nybörjarstadiet så är det extra viktigt, så du inte vänjer dig vid de felaktiga sakerna redan.

Och bara för att man har korta tyglar, betyder det inte att man automatiskt blir hård i handen, utan då är de snarare så att du håller armarna/händerna 'fel' eller låser dig själv på något sätt.
Och vissa hästar behöver ju mer kontakt än andra så man får anpassa sig efter hästen, och jag tror ridläraren vet om det :)

Hm... hur menar du då? :smirk: Enligt mig sitter inte känslan bara i handen, utan i hela kroppen. Man kan känna i sitsen hur hästen bär sig.

Men du kanske inte är nybörjare, och :smirk: på dig själv...

Självklart kommer känslan mer och mer att "sätta sig i ryggraden". Men faktum är att det allra största nybörjarfelet är att just ha för långa tyglar. Det gör att du inte ens har en chans att börja samla ihop hästen till något som kallas form. Och att kunna samla ihop en häst på hängande tygel är det nog inte många i världen som klara av...

Nu ska vi väl inte vara så drastiska... :crazy: Att en häst hamnar på bogarna är väl mest beroende på en brist av skänkel?

Hur kan det vara det? De flesta hästar reagerar väl på skänkeln med att öka skjutkraften bak och inte bärkraften? För att få en häst att inte ligga på bogarna så gäller det att öka just bärkraften, vilket man vanligen gör genom att samla hästen mellan hand och skänkel (vilket är svårt när man "kopplat bort" handen på grund av lång tygel). Så jo, att sätta sig och harva runt i ett ridhus på halvlång tygel i alla gångarter sliter garanterat sönder hästen.

Grejen är att när man ridit länge så skaffar man sig en egen uppfattning, från olika hästar och olika instruktörer. Jag brukar alltid göra det ridläraren säger, kortar tyglarna om hon säger det. Känns något helt fel så får man ju säga ifrån och motivera sig!
Men jag tycker att man måste känna efter själv! Man rider på ridskola för att lära sig av sin instruktör, och självklart lyssnar jag på allt hon säger. Men man måste ju inte lyssna blint, det är viktigt med en egen åsikt, att man känner efter - känns det här bra?
Efter olika erfarenheter har jag tagit till mig en del och förkastat en del; jag har kommit fram till en ridning som jag trivs med. Men det innebär inte att har svårt att ta till mig ny information! Det innebär bara att jag först lyssnar, sen tänker och sen bildar mig en uppfattning.
Förstår du vad jag menar?

Ja, jag förstår vad du menar. Men förstår du vad _jag_ menar?
Att man, som du tidigare sa, ska skita i vad ridläraren säger bara för att det inte känns rätt låter ju helt konstigt. Då får man ju byta ridlärare. Det absolut värsta jag vet är när elever skiter blankt i det jag säger och fortsätter rida på sitt sätt.
Och som många tidigare har skrivit. När tygeln glappar blir det hela tiden små ryck i hästens mun. DÄRFÖR har man en mjukt kontakt med munnen hela tiden. Men tycker man att det är kul att rycka hästen i munnen får man väl göra det, för en ridlärare som tycker att det är bra också.:angel:

Jag trivs inte riktigt med min ridlärare men jag kan inte byta GRUPP jag jag trivs skitbra i GRUPPEn men itne ridläraren =/

Men då är det faktiskt upp till dej att välja. Antingen rider du kvar i gruppen och gör som ridläraren säger eller så byter du till en ridlärare som lär ut på det sätt du vill. Svårare än så är det inte;)

Jag tycker du ska lyssna på ridläraren och ta åt dig av vad den säger.
Jag vet ju inte hur kunnig du är, men om du är i nybörjarstadiet så är det extra viktigt, så du inte vänjer dig vid de felaktiga sakerna redan.

Och bara för att man har korta tyglar, betyder det inte att man automatiskt blir hård i handen, utan då är de snarare så att du håller armarna/händerna 'fel' eller låser dig själv på något sätt.

Och vissa hästar behöver ju mer kontakt än andra så man får anpassa sig efter hästen, och jag tror ridläraren vet om det :)

Det fetstilta var precis det jag tänkte skriva :bow::bow:

TS: Om det känns som att du drar hästen i munnen gör du antagligen det. Hästens mun är extremt känslig, även på gamla ridskolehästar som känns hårda. De har egentligen bara slutat lyssna, lösningen är Mjukare hand och mer drivning framåt, inte längre tyglar. Så lösningen är som skrivet ovan att slappna av i armar och framförallt axlar, sträcka på ryggen och sitta rakt. Inte att länga tyglarna. Prata med din ridlärare, hon kan säkert hjälpa dig.

Oj, om detta är menat till mig och någon har listat ut vem jag är så vill jag bara säga:
Jag trivs mycket bra med båda mina ridlärare. De är båda mycket kunniga och bra som ridlärare. Det är för mig självklart att jag gör som de säger annars är det ju inte någon mening att fortsätta att rida för dem. Det ena fungerar ju på ridskolans hästar det andra på min egen.

Ja, jag förstår vad du menar. Men förstår du vad _jag_ menar?
Att man, som du tidigare sa, ska skita i vad ridläraren säger bara för att det inte känns rätt låter ju helt konstigt. Då får man ju byta ridlärare. Det absolut värsta jag vet är när elever skiter blankt i det jag säger och fortsätter rida på sitt sätt.
Och som många tidigare har skrivit. När tygeln glappar blir det hela tiden små ryck i hästens mun. DÄRFÖR har man en mjukt kontakt med munnen hela tiden. Men tycker man att det är kul att rycka hästen i munnen får man väl göra det, för en ridlärare som tycker att det är bra också.:angel:

Jag håller med om att man inte ska skita i vad läraren säger; man rider på ridskola för att lära sig.
Jag skrev lite otydligt; jag tycker inte man ska skita helt i vad läraren säger. Jag menar att man måste tänka efter varför läraren säger så, precis som ts gör.
Jag är inte för en glappande, ryckande tygel. Jag är för en mjuk kontakt (på det viset som många har berättat om, som sagt).
Om läraren säger åt eleven med en glappande tygel att korta; fine. Det är bra, det behövs, ibland kanske man inte märker det själv.
Om läraren säger åt eleven med en stadig kontakt på tygeln; stopp, tänk själv, menar jag. Men förstås: läraren kan ha rätt. ;) Man kan prova, känns det bättre eller inte?

Till TS: bra att du ifrågasätter! Jättebra. Men ibland har ridläraren en poäng, men det förstår du nog. :) Prova olika vägar så kommer du fram till något du använda dig av privat sen. Lycka till med ridningen!

:)

Men hur håller jag tyglarna fel? Det är det jag vill få svar på! :D

näer du har glappande tyglar får hästen hela tiden ett ryck i munen när den rör sig.

Jaa det är lite svårt att säga utan att se dig rida :D

Men man ska ju ha armarna intill sig, de ska vara böjda vid armvecket (inte raka!) o händerna ska bäras och inte vila mot hästen.

Ja det är MYCKET mer som man ska tänka på. :p
Tror jag överlåter utförligare förklaringar till andra, då jag är kass på att förklara.

Men : Om det är så att du sitter med armarna intill och böjda armar, men upplever att tyglarna blir för korta - så tror jag att det skulle kunna bero på at du sitter ngt framåtlutad med överlivet/axlarna. Träna upp magmusklerna ;)

Lite samma typ av problem har nog jag med.
När jag sitter med armarna intill mig, böjda i lagom vinkel, så blir tyglarna för långa. Om jag kortar dem så orkar inte inte hålla kvar armarna i samma position, de blir raka och överkroppen blir mer framåtlutad och jag får hela hästhuvudets tyngd i händerna...

hur länge har du ridit?
kan du rida hästen i form?
det kan vara så att hästen faktiskt hänger i handen på dig.. och då måste du korta tyglarna för att hästen inte ska hänga med nosen i backen..

och du ska lyssna på din ridlärare, rider du för att DU vill lära dig eller rider du för att dina kompisar i gruppen rider?

jag gillade inte min förra lärare, så jag bytta grupp.. jag pratar fortfarande med gamla gruppkompisar när jag träffar dom och i nya gruppen är det juste folk också.. jag rider för MIN skull.. inte för att jag vill umgås med ridgruppen..

Jag har ridit i kanske två år. Men änr jag rider på privathäst, alltså inte på ridskolan så har jag alltid längre tyglar, (INTE glappande som vissa tror att jag har) men hästen lyssnar ändå när jag vill att den ska svänga! Men jag sitter nog mera bakåtlutad än framåtlutad. Då ridläraren ber mig korta tyglarna så känns det som om jag sliter hästen i munnen. Men jag försöker bättra mig :)

Jag tror ändå att du har axlarna framåtlutade. Det kan kännas som att man sitter bra/bakåt, men lik f*rbannat så gör man det inte :D
Eller så sitter du för bakåtlutad, kanske i stolsits - och hamnar med armarna i fel vinkel?

Vad säger din ridlärare?

Hon säger bara "korta upp tyglarna", men jag ska prata med henne imorrn, när jag har lektion :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 546
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
562
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 703
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar