Sliter det på hästen att gå med broddar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lilltuss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 5 176
L

Lilltuss

Eftersom klimatet här är som det är så blir det ju så att man skruvar i broddarna när man skor hästen nån gång i slutet av november och sen får de sitta där, oavsett om de behövs eller ej. Annars är det ju tyvärr nästan omöjligt att få i dem när de väl behövs och alternativet blindbroddar funkar som bekant inget vidare eftersom de slits ner så fort.
När min häst skoddes häromdagen berättade min hovslagare att han nyligen haft flera kunder med tappskor pga att skorna får så bra fäste i den frusna men ej isklädda marken att sömmarna så småningom går rakt av. Har man, liksom jag, dessutom snöskor, blir friktionen ännu större.
Detta väckte en tanke, eller snarare en oro, hos mig. För om nu underlag i kombination med broddar sliter så hårt på sömmarna, hur sliter det då inte på hästen? Kommer ihåg diskussionen för ett antal år sedan om gunmiskor som inte funkade så bra just för att friktionen blev fel med skador som följd.
Nån som vet nåt om detta eller har några tankar? Hur löser ni det med broddar; får de sitta där hela tiden eller skruvar ni i/ur beroende på väderlek?

Sv: Sliter det på hästen att gå med broddar?

Mina broddar sitter alltid kvar hela vintern, och har alltid gjort på alla hästar jag haft. Har aldrig vad jag kan minnas haft en tappsko pga det. Tror inte ens jag haft en tappsko på vintern! Så mina får vackert sitta kvar, jag har inte tid att stå och skruva i och ur hela tiden och hagen är ju isig så jag vill inte låta honom gå utan.

Är det väder som kräver bodd , då har jag det men tar av dem om det blir milt igen. Är inte svårare att få i dem i broddhålen , tar kanske en lite stund längre bara

Nog sliter det när brodden inte går igenom ner i underlaget, blir ju mycket stummare.

Pratade faktiskt nyss med hovslagaren som är här just nu, om just det, att det här vädret är ett helvete, för det är för hårt för brodd (påfrusen barmark), men för halt att vara utan då det ligger ett tjockt lager frost överallt och utan brodd är det iskana med skor.

Enda man kan göra är att skruva så låga brodd som möjligt.

Under vintersäsong men med icke broddnödvändigt underlag broddar jag ur och skruvar i blindbrodd. Inga problem med att hålen blir förstörda etc.

Givetvis sliter brodd på hästen eftersom man lyfter upp hoven från marken varav strålen ej kan få markkontakt. Låga brodd är att föredra framför höga. Blir sämre fäste, men i det hela bättre för hästen.

Jag broddar bara vid ridning när det behövs. Så himla besvärligt att få i dem tycker jag inte det är.

Glidmomentet sätts ju ur spel helt o hållet.

Att folk som har många hästar inte ids ta bort dem är ju en sak, men övriga:confused:

Klart att de ska tas ur om behovet inte finns.

Som övriga har skrivit är låga broddar bra nu när gräset är halt.

Har man bara knöggelhagar behövs inga alls.
Har själv bara satt i traktbrodd.

för hålen finns det ju numera Neoprenpluggar.

Givetvis sliter brodd på hästen eftersom man lyfter upp hoven från marken varav strålen ej kan få markkontakt. Låga brodd är att föredra framför höga. Blir sämre fäste, men i det hela bättre för hästen.

Rider du på asfalt eller? Annars stämmer det ju inte det du skriver.

Under vintersäsong men med icke broddnödvändigt underlag broddar jag ur och skruvar i blindbrodd. Inga problem med att hålen blir förstörda etc.
:confused::confused:
Du hade ju nyligen en tråd om att behöva ha massor med skydd på o att skruva ur brodden trots lera var inget alternativ.

Jag stoppar i öronproppar i broddhålen när dom inte används :idea: Sitter jättebra och sist satt dom i hela skoperioden. När det blir ordentligt isisgt då har jag kvar broddarna i eftersom jag inte vill att hon går obroddad i isig hage. Men sen om det blir halkfritt åker dom ur igen.
Detta för att jag tror att det är hälsosammare utanbrodd. Får för mej att det blir punkttryck på hovarna av brodden, men detta kan ju va jag som har hittat på, men hur som helst, skaderisken är ju mindre om man inte har brodd i, förutsatt att det inte är halt ute.

fast det är ju just vid helt hårda underlag som det blir problem med glidmomentet. är det lera eller mjuk bana blir det inte alls så mkt skillnad!

och är det frusit ute så är iaf mina hagar (gräs) väldigt hala och det är ett måste med brodd. även om det inte är is är det frost=halt. så att skruva ur brodden är som att be att hästen bryter benen. :crazy:

Läs mitt inlägg en gång till.
Frusen barmark- läs vägar utan frost.

Eller tycker du att det OK att ha broddar på om det är lerigt o sen vara bekymrad för tramprisk?

Men då har ju du fortfarande ett behov av brodden, så då är det ju såklart inget alternativ att ta ur tycker jag.

Men har man inget behov av dom så tycker jag att man gott kan ta ur dom, ha dom i bara för att hålla broddhålen hela håller ju inte riktigt. Dock så får ju alla göra som dom vill, tycker inte att någon missköter sin häst för att dom har brodd i onödan precis.

Nu förstår jag bättre varför en del hästar är broddade in i Juni- i södra Sverige. :mad:

Många har ju brodd i onödan. Dom skor på med snow-grips och broddat när hovslagaren kommer för att det 'nog blir snö och halt snart' (snow grips säger jag inget om, det satte jag med på min häst för någon månad sen, helt i onödan dock :p) Sen får broddarna sitta i några skoperioder och sedan på våren när det är klart att det inte kommer mer snö och frys så sätts vanliga sommarskor på.

Tvivlar inte ett dugg på att många hästar går konstant broddade mellan nov-maj.

Jag har läst mig till det i L-E Magnussons hovslagarbok. Så du själv anser att när man lyfter upp hoven en bit från backen så är det helt ok..jag håller inte med.

fast det är ju just vid helt hårda underlag som det blir problem med glidmomentet. är det lera eller mjuk bana blir det inte alls så mkt skillnad!

Antagligen en heldum fråga men jag vill gärna veta och därför ställer jag den ändå.

Vad menar ni med glidmoment?

Att isättningen blir stum- tvärnit i varje steg.

Sen blir det även som ngn skrev en rörelse i sömmen- inte bra det heller.

OK tack tror att jag förstår.
Det här med mer rörelse i sömmen med snösulor har jag diskuterat med min hovslagare. Han trodde inte alls på det men det gör jag.

nej det gör jag inte, och jag skruvade inte i mina brodd innan jag såg att det faktisk behövdes...

men jag skruvar inte ut dom bara för att det är mildväder i några dagar. det sliter på benen det med. sen har jag svårt för att göra det då jag har väldigt ont i min kropp..
är det tydligt att det blir en längre period med plusgrader (typ ut i feb-mars) så tar jag ut dom.

har låga brodd och hästen har skydd och boots runtom oavsett.

snösulor sätter jag på nu, det är under jan-feb vi brukar ha snö här.

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 418
Senast: kryddan
·
Hästvård Hej! Min pålla hade i somras problem med tappskor och mycket ömfotad(het?). Hon hade stasade blodkärl i frambenen, och var typ max 1...
Svar
8
· Visningar
1 405
Senast: mackan
·
Hästvård Efter lång tid borta från hästvärlden har jag nu möjlighet att ha häst igen. En bekant har en jättetrevlig vallack som jag haft kortare...
2
Svar
21
· Visningar
3 841
Senast: Hoppelhase
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka