sliten hovvägg

norpan

Trådstartare
min hästs bakhovar blir slitna på hovväggen när vi kör längre travpass i för honom normalt träningstempo. hovslagaren säger att det beror på att han går i fel form och inte bär sig som han borde. antar att han menar att pållen borde gå mer i dressyrform, mer samlad form, men det är inte särskilt energisparande och då måste jag sitta och jobba honom i den formen eftersom det liksom inte kommer gratis från. han "klonkar" i hovarna rätt friskt i traven, får inga sår men slår antagligen i bakhovarna i framhovarna.
några funderingar, tips, erfarenheter??

Sv: sliten hovvägg

Hovslagaren kunde kanske sko så hästen får snabbare överrullning på fram?
Tvärtå eller halvrund sko brukar göra susen.

antecknat. ska höra med honom om det kan vara en lösning.
någon mer?

boots om han slår i framhovarna.. men det borde inte slita på hov väggen..
Men sko honom då, sk "dansk skoning" med öppen tå så rullar han snabbare

har provat så många boots och han får skav av de flesta efter några mil. ska tala med hovslagaren om dansk skoning, tack för tipset!

på travbanor finns det filtboots att köpa ( tror de från början är tänkta som hov fuktare), och dessa kan man göra så pass stora att de bara liggeran mot själva hoven och inte skaver runt i karleden.. kostar 150 kr ca, knäpps med läder rem, toppen bra tycker jag.

Min dam sliter hovväggen på framsidan av bakhovarna när hon blir lat. Hon lyfter då inte bakhovarna utan släpar dem i vägen :crazy:. Det enda sättet att lösa detta på har varit att rida framåt bakifrån och verkligen jobba med att engagera rumpan. Det är jobbigt under några veckor då man får slita men sedan har hon kommit igång med att röra sig på ett bättre sätt så då kan man sluta jobba så mycket.

Mitt ena sto "smider" sko som det kallas på travspråk, dvs slår i bakhoven i framhoven. Och det sliter förstås på hovväggen. Hon är just nu skodd med greppskor bak och så kallade Rollers fram för att öka överrullningen fram. Båda typerna finns i ridhästmodell. Och så har jag gummiboots fram ute. Jag var orolig för att sistnämnda skulle ge skav, men det har faktiskt funkat hittills. Man kan också försöka med att sänka farten på bakhovarna, med tex lite tyngre skor än fram, alt viktboots bak
. Det har jag också provat, men den skoning jar har nu tycker jag funkar bäst. Inte klockrent dock så jag och hovslagaren resonerar inför varje skoning vad som ska göras.
Var på din hovslagare, visa att du är intresserad och läs på lite själv för att kunna ge lite egna förslag. Köp den nya boken Hovvård av Lars-Erik Magnusson. Otoligt bra.

tack allihopa för tipsen! den där boken har jag varit sugen på länge, kan nog vara väldigt bra att ha...
tror att det kan hjälpa med bättre överrullning fram, tycker han är lite lång tårna där.. ska tala med hovis.
hur lång tid innan tävling brukar ni sko? vi ska rida lovsedalsritten 40 cl och enligt hovis så går det bra att göra det med de skor han haft i 5 veckor. jag tycker det verkar tveksamt, särskilt med tanke på att han sliter mycket sko i hagen där vi har mycket berggrund.

Om han sliter skor så är 5 veckor alldeles för långt innan. En tävling sliter mycker mer än vanliga träningspass tycker jag. Förra året startade jag Bilingeritten 50 km med 3 veckor gammla skor. De var lite slitna men jag tyckte det borde hålla. När jag kom hem kunde jag konstatera att det var tur att banans underlag varit som det varit (mycket mjukt) för bakskorna existerade knappt längre.
Jag behöver sko om var 4:e (lagom) till 5:e (ber till gudarna) vecka under sommaren pga utslitna skor om du utgår från det så kan du säkert lista ut ifall du behöver byta skor före ritten eller inte.

jag skor alltid om 8 dagar innan tävling, jag skulle inte våga med skor som suttit 14 dagar ens.....

Det är så himla olika från häst till häst, men om din sliter mycket och dessutom ojämnt skulle jag nog skott om närmare inpå ritten. Jag brukar sko om mellan 1-2 veckor innan tävling

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 237
Senast: mily
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 783
Senast: Luleå
·
Hästvård I går var hovslagaren hos mig och verkade,han sa att hästen hade slitit bakhovarna lite snett,har för mig att yttersidan var mer sliten...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: norpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka