Slipning av skär? Olja?

Leeelot

Trådstartare
Hur många klippningar brukar klippskär klara av innan det är dags för slipning? Självklart olika, beroende på hur mkt, hur tjock päls/smutsig päls/ olika skär - men på ett ungefär?
Sen undrar jag över olja...är alla fabrikat samma egentligen? Eller måste jag ha Listers olja till min Listermaskin? Eller går symaskinsolja lika bra?

Mina heiniger och DeLaval skär har jag slipat innan de blivit dåliga. Typ efter 6-7 klippningar av rena hästar.
Mina andis och oster (till liten maskin) har varit slut efter två klippningar.

Mina heiniger och DeLaval skär har jag slipat innan de blivit dåliga. Typ efter 6-7 klippningar av rena hästar.
Mina andis och oster (till liten maskin) har varit slut efter två klippningar.
Ok, tack för svar! Då kan det nog vara dags här:) Vet du ang.oljan?

Hur många klippningar brukar klippskär klara av innan det är dags för slipning? Självklart olika, beroende på hur mkt, hur tjock päls/smutsig päls/ olika skär - men på ett ungefär?
Sen undrar jag över olja...är alla fabrikat samma egentligen? Eller måste jag ha Listers olja till min Listermaskin? Eller går symaskinsolja lika bra?

Mina Oster och Andis skär till häst har jag klippt med 4 ggr o det är helt ok ännu. Jag använder mig av Osters skärolja och skärtvätt. Har aldrig använt symaskinsoöja. Varken till hund eller häst klippskär.
Jag brukar tvätta hund och hästarna före klippning. Det spar skären mycket. Men inte alltid det är bra tempratur ute för hästtvätt. Då slits skären väldigt fort.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 807
Senast: Nepenthe
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 842
Senast: ako
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 705
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård