Slinger/Wobbler/Ataxi - massa frågor

C

cerrox

Vad jag har förstått så är dessa tre ord slinger, wobbler och ataxi samma sak.....eller?

Jag har massa frågor och funderingar kring detta och jag hoppas att någon här kan svara på dom.

Jag undrar vad symtomen är? Vad jag har läst så blir dom svaga och vinglig i bakdelen, även ibland i framdelen. Finns det några andra symtom för detta? Varför och vad är det som orsakar att dom får detta? Måste det vara ärftligt? Är det bara unghästar som växer som får detta eller kan dom få slinger i äldre ålder också? Jag läste något om att dom kan få det om dom går omkull eller bråkar med andra hästar? Hur uppkommer det då, kommer det direkt eller kommer det smygande?

Hoppas på svar!! :bow:

Sv: Slinger/Wobbler/Ataxi - massa frågor

Orden står för 3 olika saker

Ataxi är ett symptom som innebär svårighet att koordinera rörelser. Det kan finnas 1000 orsaker. De andra uttrycken är sjukdomar.

Wobbler är en mekanisk påverkan av nerver vid kotorna, oftast i nacken.

Slinger orsakas av en lillhjärnskada. Oftast avser man en ärftlig sådan. HH

Sv: Slinger/Wobbler/Ataxi - massa frågor

:bow: TackTack för att du redde ut dessa ord för mej, jag tror jag förstår skillnaden bättre nu iallafall, men har lite funderingar....

Slinger är då oftast en ärftlig sjukdom som oftast uppkommer på yngre hästar eller kan även äldre få det? Tänkte på vad det är som 'styr' när det uppkommer? Det jag har läst så uppkommer det oftast runt 1-2 års ålder....men om dom har en skada på lillhjärnan som då är medfödd(?) varför uppkommer inte symptomen tidigare då?

Sedan detta med wobbler...hur uppkommer det, det kan vara i alla åldrar då eller? Kan det uppkomma efter tex att hästen gått omkull eller liknande? Vad är det då som händer? Är det nerverna då som kommer ikläm mellan kotorna eller om dom får frakturer på kotorna eller är även detta ärftligt?

& ataxi är då ett symptom som det finns många orsaker till, men ataxi kan dom då uppvisa tex vid sjukdommarna wobbler eller slinger? Funderade då jag läste dessa ord i samma texter....

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 545
Senast: Pyrran
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 161
Senast: Trott
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka