SLE-liknande sjukdom på hund?

J

Jeeves

Finns det någon här som känner till om hundar kan drabbas av SLE liknande sjukdom och om ja, hur man ställer diagnosen?

Vi är mitt uppe i "detektivarbetet" för att hitta vad som fattas min hund. Han är under utredning på djursjukhus men jag har svårt att bara invänta att de ev kan ställa en diagnos så jag dammsuger internet efter möjliga svar:( Ibland tycker jag att veterinärer blir så "blinda" inför diagnosställning.

Hunden har jag skrivit om tidigare men i korta drag; prostatabesvär, ledbesvär, oförklarliga hältor, krampande leder, slutligen akut näthinneavlossning orsakad av inflammation, tack vare snabba åtgärder har han nu en partiell näthinnelossning och synen har kommit tillbaka, delvis. Blodproven är helt uppåt väggarna när det gäller bl a vita blodkroppar. Och där är vi nu; i väntan på UL, RTG, nya prover. ( han är under kortisonbehandling f n ).

Ni med öppna sinnen; kom igen och hjälp mig med detektivarbetet. GÄRNA vet studerande el vet!

Sv: SLE-liknande sjukdom på hund?

Lite mer info vore nog bra..
Ålder och ras på hunden? Tidigare krämpor?
Vad har veterinären satt in för inledande behandling?

Det första man kommer att tänka på när du nämner ledbesvär och diffusa hältor är den fästingburna sjukdomen Ehrlichia, men de proverna antar jag att dom redan tagit..

Är ANA och RF kollat? Blodtryck?
Ehrlichia ger oftare hög feber, medan Borrelia ger diffus hälta som flyttar sig mellan benen.

En tjej som jag känner förlorade sin hund i något som man kan likna vid SLE! Hon studerar dessutom till veterinär. Vill du han kontakt med henne så kan du PMa mig. Så kan du få hennes emailadress.

Schäferhane, just fyllda 6 år. Kärnfrisk fram tills i höstas då han först fick symptom från prostatan, även om jag redan då försökte påtala för veterinärerna att jag misstänkte att detta var sekundärt.

Han hade då haft blod i urinen EN gång och lite svårigheter med att kissa. Vid UL av prostatan var denna ngt förstorad varför antibiotikabehandling och antiinflammatorisk behandling sattes in. Därefter övervägdes kastrering men det blev till sist en kemisk sådan. Samtidigt med prostatabesvären hade han vandrande hältor, kramp i bakbenets nedre led med följd av att han ibland stod som en stork utan att kunna räta ut benets nedre del. Tassen knöt sig samman. Han hade även dagar då han i princip inte kunde resa sig, bakdelen hängde inte med. Symptomen försvann lika plötsligt som de kom efter ca 3 veckors tid.

Nu, nästan ett halvår senare började det med något som liknade förstoppningsdiarréer och vid ett tillfälle tyckte jag att han kisade onormalt mycket i solen. Var pigg o glad, åt och drack, sprang och hoppade runt som vanligt. Till sist, på ett par timmar, blev han i stort sett helt blind. Ilfart till djursjukhuset och behandling för att rädda synen sattes in. Så här långt har vi lyckat få näthinnorna att partiellt fästa, han ser men inte full syn.

Inga tecken på fästingburna sjukdomar i blodproverna. Onormala värden på vita blodkroppar. Toxoplasmos u a. Jag har alla exakta värdena och kan pm:a dem om någon vill ha dem!

Du får förklara förkortningarna! Blodtryck är kollat och var u.a.
Jag har som sagt provsvar med exakta värden som jag kan Pm:a om det är till nytta!

Nej, han har inga symptom alls kvar av problemen i bakkärran. Jag har haft en tjänstehund tidigare, som hade den problematiken men detta är någonting helt annat.

Röntgen är ännu inte gjord men det som skall utredas via RTG och UL är om det kan sitta någon/några tumörer någonstans. Ryggmärgsprov är tydligen också aktuellt när medicineringen är avslutad.

Finns det någon här som känner till om hundar kan drabbas av SLE liknande sjukdom och om ja, hur man ställer diagnosen?

Vi är mitt uppe i "detektivarbetet" för att hitta vad som fattas min hund. Han är under utredning på djursjukhus men jag har svårt att bara invänta att de ev kan ställa en diagnos så jag dammsuger internet efter möjliga svar:( Ibland tycker jag att veterinärer blir så "blinda" inför diagnosställning.

Hunden har jag skrivit om tidigare men i korta drag; prostatabesvär, ledbesvär, oförklarliga hältor, krampande leder, slutligen akut näthinneavlossning orsakad av inflammation, tack vare snabba åtgärder har han nu en partiell näthinnelossning och synen har kommit tillbaka, delvis. Blodproven är helt uppåt väggarna när det gäller bl a vita blodkroppar. Och där är vi nu; i väntan på UL, RTG, nya prover. ( han är under kortisonbehandling f n ).

Ni med öppna sinnen; kom igen och hjälp mig med detektivarbetet. GÄRNA vet studerande el vet!
Har skickat PM till dig. Du får gärna höra av dig till tjejen jag pratade om. Hon har haft en hund som avled i liknande symtom som din. Sedan studerar hon till veterinär.

PMa så kan jag kolla på det.

PM:ar efter jobb! Ska ta fram journalkopiorna så kommer de exakta värdena per PM.

Liknande trådar

Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 972
Senast: Hund!
·
Hundhälsa En Malinois hane 4,5 år gammal, alltid varit frisk och sund innan dessa symptom. 1. flyttade hem till mig i april. magrade av och...
Svar
11
· Visningar
4 244
Senast: Berin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka