Slatter i foten??

kolfinnur

Trådstartare
Hej! Jag har ett ganska stort problem.. när jag rider ponny, med korta stigläder, ex. när vi tränar lättsits eller jockey, gör det hemsk ont i fotleden! Man skulle nog kunna säga att det är ganska likt slatter, fast det kan man väl bara ha i knät :confused: ? I alla fall gör det efter ca. en halvtimme så ont att jag vill skrika högt och hoppa av hästen. Men stark som jag är ( :p ), brukar jag länga lädern ett par hål och bita ihop.. Dock har detta blivit bättre sedan jag började rida islandshäst, men undrar ändå om det är någon här med samma problem som jag?

Sv: Slatter i foten??

Schlatter sitter definitionsmässigt i knäskålssenans fäste i underbenet. Man kan bara ha Schlatter (eller andra, liknande åkommor som då har andra namn) om man inte har vuxit färdigt, eftersom det drabbar tillväxtzonerna.
De ställen som också är vanliga är lårmuskelns fäste i knäskålen och hälsenans fäste i hälen.

Då kanske det är nåt krångel med hälsenan.. fast det brukar mest göra ont på "utsidan" av fotleden :confused:. Men jag är bara 13 år, så det är nog något sånt som du sa.. :crazy:

Jag hade under en period stora problem med "knivhugg" i både knän och hälar, lite lagom växlande...(aldrig samtidigt)

Det konstaterades att jag i knäna hade skrovliga knäskålar och skulle växa ifrån det. Hälen fick jag bara hjälp från en instruktör som försökte hjälpa min ändra min sits, men min låsta kropp ville inte riktigt vara med.

När jag red min förra medryttare mkt barbacka kunde det hugga till i foten/hälen/fotleden när jag gungade till, dvs i takt med hästens steg. Det gick över sen, vet inte riktigt när.

Idag har jag varit hos en kiropraktor och fått hjälp med mina låsningar och äntligen kunna använda sitsteorin i praktiken! Vilken befrielse!
Dock har jag problem med en hälsena som ofta och lätt blir öm. Ingen verkar veta varför. Är under en ny utredning nu (då hela kroppen utreds eftersom jag får ilningar, ömhet och ont i nästan hela kroppen) och jag hoppas på att hitta en lösning på allt nu.
Vill inte ha så ont igen att jag inte kan sitta på huk, som jag hade förut.

*svammel*

Kolfinnur, om du nu är så pass ung så kan det ju vara växtrelaterat. Men se för din egen skull till att du inte snedbelastar din kropp och försök att se till så att du anpassar skor (med inlägg) och annan utrustning så att du inte får ont.
Växtvärk kan ju alla få när man växer...men man kan ju försöka anpassa sig efter det.

Och var försiktig med hälen. Belasta den, men överansträng den inte. Träna upp styrkan och hållbarheten. Stretcha FÖRSIKTIGT så att du inte gör som jag gjorde som ung - sträcker ut för mkt så att du sen får jätteont. (Jag lyckades göra så flera gånger med lår- eller vadmuskler...)

funderar på vad för smärta det är?

jag har sånt fortfarande, är 21 och har inte växt (mig veterligen) de senaste åren..
händer också om jag står mkt i lätt sits i kortare (hopp)läder, en ständig (under ridningen vill säga) värk på utsidan av fotleden, inte som "knivhugg" ssom malumbub beskriver...

jag har sånt fortfarande, är 21 och har inte växt (mig veterligen) de senaste åren..
händer också om jag står mkt i lätt sits i kortare (hopp)läder, en ständig (under ridningen vill säga) värk på utsidan av fotleden, inte som "knivhugg" ssom malumbub beskriver...

Jaa, precis så :eek: ! Undrar vad det kan bero på.. det kanske kan bli så för alla om man "belastar fel" eller nåt sånt?

så känner jag också när jag rider med korta läder!!

jag har haft så i flera år, sen jag var 15 ungefär, ett tag gjorde jag mycket tåhävningar och då lindrades besvären litegrann, om jag minns rätt...

vet dock inte varför, tåhävningar stärker väl vadmuskulaturen och inte fotleden? nåja, kanske är ett tips värt att testa.. ;)

Även jag känner smärta i fotledens utsida när jag har korta läder.
Men om jag sträcker ut foten o "rullar runt" leden lite brukar det släppa. Men det gör fruktansvårt ont.... :/

samma här.. fick tips om att man kan träna upp musklerna kring fotleden så att det blir mer stabilt, då med hjälp av en balansbräda. har införskaffat mig en och tränar på för fullt :D

precis sådär känner jag också, främst när jag rider lätt i traven. väldigt obehagligt.

Är det båda fötterna eller bara den ena? Jag får det i ena foten, nämligen den som jag har vrickat rejält ett par gånger. Där viker sig även hela foten inåt mot hästmagen. När jag är flitig och gör övningar som CillaW tipsat om blir det bättre, men att stå längre stunder i lätt sits gör alltid ont.

Prova att under några veckor borsta tänderna stående på ett ben medan du ritar cirklar med den andra foten!

precis så har jag med..fast det känns mer som om att senorna ska slitas loss från hälen...:crazy: ...gör så otrooligt ont!!

. Man kan bara ha Schlatter (eller andra, liknande åkommor som då har andra namn) om man inte har vuxit färdigt, eftersom det drabbar tillväxtzonerna.
QUOTE]

Då är väl jag ett undantag..Har schlatter i ena knäet,är 21 å inte vuxit sen jag gick i femman..

Tåhävningar är bra för vaderna och hela fotleden. Balansbräda är också jättebra för att stärka fotleden precis som någon innan skrev.

Klassisk stukningsrehab kanske kan hjälpa? Dvs tåhävningar, balansövningar och stretch. Det skadar nog inte i alla fall. :) Terränglöpning är ju kalas för fotlederna också, så länge man inte stukar då. ;)

Då är väl jag ett undantag..Har schlatter i ena knäet,är 21 å inte vuxit sen jag gick i femman..

Du har inte Schlatter, eftersom definitionen är att man har en inflammation i en tillväxtzon.
Troligen har du haft Schlatter och har kvar uppdrivningen i senfästet.

ok, såg att du är läkare så du är antagligen kunnig i ämnet, men vad heter det då det blir en broskbildning precis nedanför knäskålen? har fått lärt mig att det är slatter och att det är vanligt att man får det då man spelar t ex fotboll och handboll. sj spelade jag fotboll när jag gick på mellanstadiet/högstadiet (är nu 19) och har haft problem med knäna sedan dess, läkarna trodde det var slatter men jag fick aldrig någon "broskknöl" nedanför knäskålen. det gör mer ont på sidorna om knät, vad kan det bero på?

Jag är till och med ortoped, så jag påstår att jag är kunnig :)

Det stavas Schlatter. Drabbar ofta aktiva barn och ungdomar.

Brosk nybildas inte. Knölen man får nedanför knäskålen är en uppdrivning av benet, som spår av den Schlatter man hade i tillväxtzonen där.

Ditt onda på sidorna av knät är svårt att förklara utan att undersöka dig.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 608
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 135
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka