slår ni era hästar vid bestraffning?

Jomenvisst!
Har aldrig påstått att man (jag) inte tillrättavisar!? Du skulle bara se/höra mig tillrättavisa när så behövs! :o
Vad jag vänder mig emot, är vad som kommer fram i en del inlägg, nämligen att man sätter likhetstecken mellan "tillrättavisa" och "slag", dvs våld. Att ta pisken och spöa hästen för en markerande spark eller bett, är både fel och korkat.

Tycker LIA
 
Om jaga nvänder våld som uppfostringsmedel.. Det beror nog på hur man ser det faktiskt?

Jag uppfostrar (eller vad man ska kalla det?) mina hästar att se mig som ledare. Att de ska respektera mig och veta att jag respekterar dem. Att de ska lyssna på mig och veta att jag lyssnar på dem. De vet var gränserna går, och de vet att jag aldrig skulle utsätta dem för fara.

Valacken skulle aldrig drömma om att hota mig, än mindre gå till någon form av angrepp. Han har heller aldrig visat sådana tendenser (vi glömmer lastning, då får han hjärnstillestånd). Han behöver jag aldrig tillrättavisa fysiskt på något sätt (glöm lastning igen).

Fölet är oerhört väluppfostrad och trevlig, men hon föddes liksom inte med vetskapen om att "man biter inte människor, det där är förresten min flockledare", och när hon var i åldern när man skulle provtugga på allt, inkl folk, så föste jag bort huvudet och sa nej, om och om igen. Hon fattade rätt fort. Kom den där nosen tillbaka och skulle bita direkt efter så knäppte jag henne på nosen och sa nej. Vi hade några dagar med det beteendet, sen var det och är fortfarande borta. Jag upplevde aldrig problemet de flesta har med föl som biter i folk och kläder.

generellt har jag haft väldigt få problem med henne, och hon har varit med om rätt mycket.

Däremot, häromveckan så som (som jag tolkar det) en ren överslagshandling så vände hon baken till med bakåtstrukna öron när jag var för långsam med maten. Som svar så fick hon en smäll med kraftfoderhinken i baken. Det finns INGEN anledning för henne att visa hotbeteende mot mig (medvetet eller ej) och jag accepterar det INTE.

Smällen var nog mer överrumplande än plågsam (man får ingend irekt kraft av att på 10 cm håll sopa till med en tom gammal mineralhink över baken).

På samma sätt, om en vuxen häst som vet vad som förväntas av dem (säg stå still) och den har myror i kroppen utan anledning (oro, rädsla, uppspelt över något den ser) och den inte lyssnar på en tillsägelse så kan jag med öppen handflata klatcha till på halsen (det är ljudeffekten jag vill åt) och säga åt den att "nu räcker det".

Om det är använda våld i uppfostringssyfte är nog en tolkningsfråga som är upp till var och en att göra.

Jag använder INTE våld för att lära en häst att gå framåt/bakåt/åt sidan, jag använder inte våld för att få en rädd häst att våga göra det den är rädd för, jaga nvänder INTE våld för att få mina hästar att stå stilla lösa på stallgången (fölet gör det med), stå stilla i boxen med öppen boxdörr (fölet gör det med) eller att göra något de visar motvilja mot.

Jag använder inte våld eller ryck för att få dem att gå fint i grimskaft, följa mig förbi farliga saker etc.

Men jag tolererar INTE hotbeteende, och jag kan markera att "nu räcker det!" med en klatsch på halsen om de tramsar (men då ska jag vara säker på att det är TRAMS). Och jag använder precis så mycket våld som krävs för att skydda mig själv (och i andra hand mina hästar) i en nödsituation (jag skulle således om jag var instängd i en trång passage och hästarna i full panik kom skenande och jag råkade ha en långpisk använda den för att hästarna inte skulle springa över mig. Jag skulle inte ens tveka om situationen uppstod).

Jag rider fö utan spö..

Men jag kan inte säga att jag aldrig slår en häst, för då ljuger jag. Däremot kan jag säga att jag ytterst sällan behöver ens tänka tanken på våld. Jag väger 43 kilo, även om jag har araber så skulle de när de ville kunna göra MOS av mig, jag har inte ett smack fysiskt att sätta emot dem, och jag tror inte på den vägen.

Som jämförelse förresten, så min käre valack är flockledare/ranghög och änglalik mot fölet (han går broddad runt om btw). Han är oerhört bra på hästspråk, oerhört konsekvent och oerhört "icke våldsam", han kommunicerar, han slåss inte. Däremot tar hans tålamod slut med den lilla röda ibland, och han nyper till. Det har varit gånger då hon i ungdomligt oförstånd satt sig upp mot hans rang (medvetet eller ej, oftast omedvetet) och han har med ett lagom hårt (löst, aldrig gått genom huden) bett talat om för henne att "Det DÄR tolereras INTE". Hon har inga som helst problem med andra/nya hästar och är en socialt välanpassad individ. Men hon har liksom fått lära sig det, av mamma, av valacken och en liten del (vad gäller umgänget med människor) av mig. Oftast genom mild tillrättavisning "gör om, gör rätt", men ibland genom fysisk bestraffning (bett/dask). Och jag kan inte hur jag än vrider på det se något FEL med det?

Och man kan knappast SLÅ ett föl eller tvinga ett föl med våld att stå still lös på stallgången ;)
 
Jag förstår vad du menar... Jag behöver aldrig slå någon av mina hästar heller utan de vet/känner vad som gäller...
Fölen/unghästarna brukar ha en nafsig period ibland men det är det enda "bekymmer" jag har... :)
 
Ja det håller jag med om. Använder mig aldrig av hårda piskrapp och sparkar. Det hör inte hemma i ett stall tycker jag.
 
Vill tillägga att bestraffning nog är en av de dummaste ideerna en människa hittat på när dt kommer till hästhållning.
det är inte människan som hittat på det.. vi har tagit efter hästarna själv.. en häst i högre rang bestraffar en häst i lägre rang om den överträder vissa regler eller inte gör såsom den hästen i högre rang vill..
 
Det finns egentligen två tillfällen när jag gör det (och skäms inte för det). Det första är om en häst hotar mig, då smälelr jag till. jag accepterar INTE hotbeteende.

Det andra är när det är fara för personskada eller hästskada, dvs när det viktigaste är att så fort som möjligt få stopp på det som händer eller håller på att hända.

jag tycker precis som du.. ett hotfullt beteende utsätter inte jag mig för, en häst ska inte vilja hota mig, den ska se mig som ledare.. fungerar inte ett ledaraktigt kroppssprång smäller det.. för att sedan visa hästen att jag tar emot den om den är snäll.. det fungerar alltid.. men det räcker inte med en liten dask på halsen om hästen hugger mot en =/
polarens ponny (13 år när hon köpte den) bet mig i vanten (tänkte ta handen) så jag lappade till henne på sidan av nosen med handflaten så hästen hoppade runt ett varv i boxen.. smaka vanten vill hon inte göra någe mer och jag har inge problem med att klappa henne runt huvudet så huvudskygg har hon inte blivit av smällen..

hästar som är rädda blir räddare av en smäll, kaxiga hästar får respekt för en.. det gäller bara att veta vad det är för hästtyp som hotar en.. :smirk:
 
jag använder mig av rösten i första hand.
men tex. så fick en ridskolehäst ett bra tag i benet på mig och då fick han en smäll på halsen.
 
Var på väg till hagen för en stund sen, hästen i träns, höbal i andra handen, hink på armen, halt som f-n, en häst lös och hunden i full galopp. Herrn i träns försökte hela tiden nappa åt sig en hötuss men vet att det inte är populärt. Jag sa ifrån och varje gång kom han ihåg att han inte får norpa åt sig och skämdes. Så höll jag på att tappa balen samtidigt som han gjorde ett försök till. Tyvärr nöp han mig i handen.
Innan jag hann ens tänka hade han slängt sig iväg och nästan for omkull varpå han kom med spetsade öron och blåste mig i håret. Inte skulle jag väl klappat till honom då? Resten av promenaden gick han som ett lamm.
Jag vet också att om jag hade vrålat i ordentligt första gången han försökte äta hade detta aldrig hänt. Då hade han gått snällt hela tiden men ack så inkonsekvent man kan vara.
 
Slår inte men flyttar på henne, nyper i mulen om hon bits och så.

Men inga regelrätta slag så vitt jag kan komma på, det ger liksom ingenting.
 
Då lät det lite fel i mitt inlägg, precis som du önskar jag att det fanns fler snälla, veka, gamla kusar. Har en själv och jag lovprisar honom varje dag och önskar fler hästar kunde vara som han.

Det jag menar är att det är lätt att tvärsäkert säga att man absolut aldrig skulle slå en häst, när man har en sådan.
Jag kan säga samma sak, skulle aldrig slå mitt gamla halvblod, aldrig någonsin.
Har dock en unghingst hemma som inte var fullt lika lätthanterlig i början, som jag faktiskt fick dänga till rejält :eek: och det handlade om rent självförsvar, då han gick till anfall.

Det jag menade var att det är lätt att säga att man aldrig skulle slå en häst när man aldrig fått en anledning ( och förhoppningsvis aldrig kommer få någon, för det är inget man strävar efter. ) Man behöver dock inte vara så fördömande mot dem som säger annorlunda ( för jo, en del är det ), förrän man själv blivit satt i den olyckliga situationen.

Att sedan slå en häst i vredesmod, det är något helt annat, och det fördömer vi nog allihop, eller hur?
/
Susanne
 
Det är sällan. För det mesta räcker rösten för att få hästen att skärpa till sig. Blir hästarna odrägliga börjar jag från marken igen.
 
:bow:

Redan när man har blivit förbannad så har man egentligen missat poängen. Lite arg blir man dock ibland.

Och man klår absolut inte en häst. Första dasken kan ha en poäng.Går inte den fram, gör den inte det på andra dasken alls.
 
Bestraffning används inte av hästar. Endast tillrättavisningar och det är en helt annan sak. Vem bestämmer vad som är "fel" och vad som är "rätt". Du tar dig friheten att utmana din häst. Har den då inte rätt att göra samma sak med dig? :confused:
 
Bara om jag känner mig hotad eller känner en fara över att bli skadad! Om någon häst inte går undan i hagen även fast jag går kraftfullt emot den och kanske vispar lite med händerna så tvekar jag inte med att gå emot så det blir fysik kontakt. Det är JAG som bestämmer vart dom ska stå!


Ibland händer det även att jag daskar till hästen ordentligt med skänkeln eller med handflatan på rumpan om hon fjantar sig och vägrar gå framåt. Känner henne så bra att jag vet skillnad på rädsla och trots!

Använder oftas röst och kraftiga rörelser med hästar om dom inte visar hänsyn. Men några såna har jag inte umgåtts med så mycket på sista tiden. Har bara väluppfostrade hästar i stallet ;)
 
Re: slag osv... vidare funderingar

Har också läst massor av trådar om bestraffningar...

Jag har islandshäst, och har haft honom i ganska stora flockar periodvis. Och där är det INTE en ickevåldstillvaro som råder, gör någon fel så brukas ju faktiskt våld till slut i tillrättavisningarna. Kan vara ett bett eller i undantagsfall en spark. Inte händer det ofta, men nog fasen förekommer det.

Och då till min fundering. Att då som människa i grova situationer ta till våld, är det verkligen så illa? Det är ju uppenbarligen ett språk som tycks fungera - och som dessutom brukas av djuren sinsemellan?!

I förlängningen; skall man då kanske skilja på uppfostran/ utbildning och rent umgänge? I mina ögon låter det lika knasigt som att träna "horsemanship" - det är ju nåt som vi människor måste lära oss att ha med oss alltid, inte just vid något träningstillfälle i veckan...

Nu skall sägas att jag inte kommenterat vad jag gör, och i vilken situation, för det tänker jag inte diskutera just här. Detta inlägg är heller inte riktat direkt till dig, LIA, men just ditt inlägg fick mig att börja fundera igen ;)
 
Jag gör det ngn enstaka gång. Kan inte se varför jag INTE skulle göra det?! :confused:
En dask i kombination med ett "nej", "fy" eller ngt har önskad effekt om man med sitt eget kroppsspråk även signalerar "nej".

Men det märkliga är att "straffdasken" gör att hästen reagerar och visar att han tagit tillrättavisningen, trots att "straffdasken" oftast är mildare än berömklappen eller goseklapparna som hästen ÄLSKAR.
 

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
780
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp