slår ni era hästar vid bestraffning?

Försöker alltid checka vad jag gör för något egentligen om hästen gör "fel" och visa ännu tydligare vad jag vill ... Nej jag skulle aldrig kunna bestraffa hästen genom att slå hårt men daska.. :crazy: i boxen om hästen nyper mig i armen tar jag mig friheten att göra.. Men det r ju mer för att markera mig själv på något sätt...
 
Håller med, men lika frustrerande är det med dem som hävdar att de skulle aaaldrig höja handen mot sin häst, vad som än händer. Sen visar det sig att de har en snäll, vek gammal kuse som inte gör en fluga förnär.

Slår väldigt sällan en häst, brukar inte behöva det, rösten brukar duga fullt.
Men ja, i självförsvar tvekar jag inte att använda det som står tillbuds, och tro mig, ibland infinner de här situationerna sig, tur nog inte så ofta, dock
/
Susanne
 
Fast LIA, de flesta har ju faktiskt synen att de INTE slår om det inte är så att hästen hotar/attackerar. Eller om de tramsar bara för sakens skull (och då är det mer liten dask). Få som slår dem för att "lära dem göra som man säger", och det är ju ett enormt framsteg om man jämför med bara för några år sedan?

Försök se det positiva!

/Alexandra - som anser att det är sällan man behöver använda våld, men att det finns tillfällen då det är befogat. Men det handlar inte om kraftigt våld, utan som en markering.
 
Vill tillägga att bestraffning nog är en av de dummaste ideerna en människa hittat på när dt kommer till hästhållning. :smirk:
 
Endera dagen så möter du en häst som inte är det minsta intresserad av några lekar, och gärna planterar en hov i planeten på de som stör den.

Då önskar jag mig att jag fick vara där för att se vad som händer.
 
"Sen visar det sig att de har en snäll, vek gammal kuse som inte gör en fluga förnär."
Du får det att låta som något negativt!?
Är det inte vad vi alla borde önska oss? En snäll kuse? En vek kuse för dom det passar, och en "tuffare" för andra, men i alla fallen en snäll kuse? En kuse som blir en gammal kuse så småningom?

Nej, dom höjer inte handen mot sin häst, eftersom dom inte behöver det! Tänk om alla kunde forma sina hästar så.

Jag skrev, att det i självförsvar kan vara OK (för min del) med våld. Det innebär INTE, att man inte försöker hantera hästen så, att den farliga situationen aldrig uppstår. Hjärna mer än muskler.

LIA
 
Nu gällde det inte "bita".
Jag upprepar det som stod i inlägget: "Ja, om hästarna gör fel gör jag det. Hur ska dom annars veta att dom gjort fel?"

Så för att visa barnet att det gjort något fel, skulle du då bita det eller slå det? Vill inte tro det. Inte heller tror jag du skulle slå till en släkting etc för att dom gjort/sagt något du inte gillar.

Om du tar hänsyn till ett barns förståndsnivå, varför inte inse hästens?

LIA
 
Jag menar inte att jag dänger upp dom eller tar fram långpisken och spöar direkt, det skulle aldrig falla mig in. :crazy: :crazy: Har aldrig dängt upp en häst. :mad: :mad:
Men att visa hästen att den gör fel om den nafsar, biter eller sparkar mot mig gör jag. En knäpp på nosen eller ett finger på bogen räcker för att mina ska förstå att dom gjort fel.
Eller tycker du bara att man sak strunta i det och nonchalera det hela?
Går ju inte att prata en häst tillrätta som med en människa. Hur visar du en häst som tex hugger mot dig att den gjort fel eller gör du inget åt det :confused:
Mina hästar får alltid mkt beröm då dom gjort rätt oxå. :)
 
Jo, jag skrev ju så här:
"En tröst är, att många andra här har en helt annan syn på hästuppfostran/utbildning. Som har förstått att det finns intelligentare vägar än våldets."

Jag förstod av din tråd, att du använder visst våld som uppfostringsmedel. Ingen är gladare än jag, om jag missuppfattade.

LIA
 
Att hästen gör fel är för mig inte att den inte lyder vid ridning eller så, det är om den uppträder odrägligt, genom att tex hugga i luften eller hota på annat sätt. :smirk:
 
En häst som aldrig någonsin får en tillrättvisning, har inte taken slagit dig att en sådann KAN bli odräglig och farlig :confused:
 
Jag håller med Alexandra... Fö så använder jag mig av samma metoder när det gäller barn och grannar...
Ett av mina barn bet när hon var liten och blev sur/inte fick som hon ville. En dag så hade jag tröttnat på det och då bet jag tillbaka och tro det eller ej men hon slutade att bitas...
 
En häst som aldrig någonsin får en tillrättvisning, har inte tanken slagit dig att en sådann KAN bli odräglig och farlig :confused:
 
jag håller med er som skriver att hästen behöver tillsägelse för att den ska veta att den gör fel.
fortfarande kan man fundera om en dask/smäll verkligen funkar bäst i längden eller om det finns någon metod som är stjysst mot alla!

jag tycker att kroppspråk funkar utomordentligt om man verkligen är tydlig.

visst att bita tillbaka på ett barn som gör det på en. men människor o hästar har olikheter. hästar läser av oss lättare när det gäller känslor och kroppspråk, vilket vi i människorvärlden inte behöver använda lika tydligt eftersom vi kan prata med varandra.

förstår nån?
 
Förstår vad du menar. Min fjorda tex är väluppfostrad, men ibland prövar hon gränserna. ;) Räcker med ett pekfinger i luften där så förstår hon direkt vad jag menar.
 
Endera dagen så möter du en häst som inte är det minsta intresserad av några lekar, och gärna planterar en hov i planeten på de som stör den.
Det finns inte 2 hästar som är lika mentalt. Därav följer, att det inte finns 2 hästar som kan hanteras likadant hela vägen. Precis som det finns mentalt defekta människor, finns det mentalt defekta hundar, hästar osv. Tom så defekta, att vi måste avliva (inte människor ;) ) dom. Varför inte hantera "problemhästarna" så, att vi miskar olaterna och ökar den sociala kompetensen? Enligt min erfarenhet vida bättre än att ta till piskan.
På tal om piskan ... Piskan är ett redskap för kommunikation, INTE för bestraffning eller hämnd!

LIA
 
Vida mer nyanserat än ditt förra inlägg. :)
Men att visa hästen att den gör fel om den nafsar, biter eller sparkar mot mig gör jag. En knäpp på nosen eller ett finger på bogen räcker för att mina ska förstå att dom gjort fel.
Eller tycker du bara att man sak strunta i det och nonchalera det hela?

Oh nej, struntar i ett oförskämt beteende gör jag inte. Men jag slår inte heller. En "kroppslig" reprimand och/eller verbal brukar räcka. Behövs mer, tar jag i mer!


"Går ju inte att prata en häst tillrätta som med en människa."
Visst går det att prata en häst till rätta. Försök får du se.

LIA
 

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
780
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp