Jag har nog aldrig blivit så förbannad i hela mitt liv! Och är det än... jag hoppas jag lugnat ner mig tills i morgon, då jag med glädje ska läsa LIA`s svar och ursäkt!
Vem tror hon att hon är??
Vem tror hon att hon är??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*Humlan bits, och får en smäll på halsen.
*Humlan vägrar flytta på sig och trycker henne åt sidan
*Humlan hotar sparkas jag stampar i backen
*Humlan slår med frambenen och får en smäll på bogen
*Humlan slår åt mig, jag slår tillbaka..
*Humlan vänder upp och jagar sparkandes ut fok ur hagen... tyvärr har jag inte varit närvarande, men det som skett hade varit att hon fått springa hagen runt med mig och en långpisk bakom!
Övrig info:
*Humlan går in för att skada..
*Humlan är inte ett dugg "rädd" för mig...
Nu är det sällan hon testar mina gränser, hon vet vart de ligger och hur mycket jag accepterar... men så fort det kommer någon ny, så testas det på alla sätt och vis Bits fram, sparkas bak, knuffas i mitten, attakerar i hagen, ska inte ha grimma på, ska inte in från hagen, kommer mot folk i full fart för att sedan vända upp och slå..
Det här ser för mig ut, som om du är mallig över hästens beteende. Hoppas jag har missuppfattat det.Men alla kanske inte har en "Humlan"??
att vi som människor högst troligt saknar tillräckliga kunskaper om hästarna för oftast är det vi och inte de som är problemet. Eller vi som skapar nya problem i vårt förmänskligande av hästen...
Nu är det sällan hon testar mina gränser, hon vet vart de ligger och hur mycket jag accepterar...
Aldrig att en häst hos mig skulle bete sig som din.
Hjärnskadad och bör avlivas
Folk som du tycker jag är hemskt inskränkta och vidriga, sitta här och dömma... för att ha läst ett par rader..Något allvarligt fel hos dig
Jag har inte utsatt någon för denna häst... De i vårat stall har inga som helst problem med henne..Har du en häst som är så farlig så borde du inte utsätta andra för denna häst.
Nu vet hon vart min gräns går.. det har tagit lång tid, men vi är på samma plan.Fått bukt med”?
Tydligen inte, eftersom hon fortsätter att ”testa dina gränser”.
Det kan jag nog inte ge dig något bra svar på, men hon har alltid varit en häst som inte "gillat" människor.Kan du förklara för mig, varför en häst skulle ha behovet att ”testa” nya personers gränser och varför ”Humlan vänder upp och jagar sparkandes ut folk ur hagen”?
´” Humlan går in för att skada..”
Vilket tyder på att hästens agerande är livsfarligt, eller hur?
Tillåt mig att små le... va sött!”Ja, tydligen har vi olika syn och det är väl bra att Humlan inte är din häst.... för med din syn på hästar tror jag det skulle kunna bli stora problem.”
Nejdå, inga stora problem, men efter en liten tid, skulle Humlan ha slutat med sitt uppförande. På det ena eller andra sättet.
Min uppfattning Som är?? Förklara gärna..DIN uppfattning om hästens uppförande. Jag blev helt enkelt förskräckt över hela ditt inlägg
Jasså?? Sen när hade alla 3-åriga hästar dessa krav på sig?? Det finns väl många häs vars 3-åringa knappt haft grimma...Humlans goda sidor, som du räknar upp, är sådant som dom flesta ser som självklart att deras hästar skall, i aktuella fall, utföra och klara av.
Eftersom hon är rätt ung, har vi inte kommit så långt på det planet, men hon är ambitiös och tycker det är kul att träna.. Frän= Rolig på värmlänskaÄven om jag inte vet vad ”frän att rida” innebär?
Precis! Som jag tidiare påpekat! Varför hjälpa när man kan få kasta skit och själpa!?” Men det skulle ju vara hemskt trevligt att höra hur just du skulle ha "uppfostrat" henne”
Ja, inte sant? Men där om får vi nog fortsätta att sväva i ovisshet, av uppenbara skäl.
Nej, det är det inte! Så förstår jag inte, varför du lägger ner så mycket tid och utrymme på att kritisera mig, för att jag haft åsikter om innehållet i dina inlägg? Är det inte meningen med B, att vi skall diskutera och gärna ha olika uppfattningar?Först vill jag bara säga att jag alldrig upphör förvånas över människor som tror sig veta så mycket bättre än alla andra! Översitteri?? Är det inte så det kallas??
Att det finns andra hästar med dumheter, är inget argument. Det stora flertalet hästar är inte som Humlan.Men Humlan är då inte den ända som vänder upp mot folk i hagen. det finns det en hel del som gör både på lek och på djävulskap.. Det finns massor av hästar som är värre än henne och minst lika många som är trevligare och snällare!
Jag har redan frågat vad (förutom mentalt och/eller uppfostran) orsaken kan vara till hennes beteende. Antagligen finns ingen. Att ett litet föl kickar, behöver inte betyda något, däremot om det fortsätter att göra det, men beteendet skall givetvis åtgärdas från första gång!Hon var 3 dagar när hon sparkade en hästskötare första gången.. och trots att jag vänt mig till och frågat flera om varför, har jag inte fått något som jag kan säga acceptabel och godtagbar förklaring.
Ändå är det precis, vad du skriver i ditt första inlägg! Så skriver du, att de som kommer till er blir varnade. Dom gånger detta, av olika anledningar, inte händer då? Som jag förstår det, utifrån det du skrivit, har du en häst som inte bara är otrevlig och jobbig, utan rent livsfarlig. Du har ansvaret.Om du uppfattat det så att Humlan slår vilt omkring sig och i allmänhet attakerar, så har du missuppfattat!
Nu var det inte vad jag skrev eller menade!Tillåt mig att små le... va sött! Ett typisk inlägg- Om det vore min häst bla bla bla... Klart just du skulle klarat det mycket bättre!
Alla? Jag skrev: "är sådant som dom flesta ser som självklart att deras hästar skall"Jasså?? Sen när hade alla 3-åriga hästar dessa krav på sig?? Det finns väl många häs vars 3-åringa knappt haft grimma...
Den bild jag får, är att du tycker Humlans beteende är fullt OK iom ditt hanterande och kanske tom lite "häftigt".Min uppfattning Som är??
Förstod du inte mitt svar på frågan?Varför hjälpa när man kan få kasta skit och själpa!?
Det är sällan det kommer nya personer till vårat stall..Ändå är det precis, vad du skriver i ditt första inlägg! Så skriver du, att de som kommer till er blir varnade. Dom gånger detta, av olika anledningar, inte händer då? Som jag förstår det, utifrån det du skrivit, har du en häst som inte bara är otrevlig och jobbig, utan rent livsfarlig. Du har ansvaret.
Snälla LIA, förstå nu att Humlan inte längre har detta beteende!Du har beskrivit, hur du med olika typer av våld, försökt komma tillrätta med Humlans agerande, utan att ha lyckats speciellt väl.
Humlan är väluppfostarad, men bara 3 år...Inte en bokstav om att uppfostra/utbilda/kommunicera och den vägen påverka hennes grundinställning eller eventuella, bakomvarande orsaker
Du får förlåta, men i mina ögon är det oacceptabelt, att hon KAN göra det. I betydelsen att det händer ibland. Alla hästar KAN sparkas, men ytterst få gör det i akt och mening att träffa en människa.Återigen upprepar jag att Humlan inte får sparkas eller bitas och att hon inte heller gör det, men hon kan göra det...
Väluppfostrad? Hmmm! :smirk: "Bara 3 år". Det är inte så bara, fr a inte i dom här sammanhangen. Oavsett ålder, har haft ett antal från födsel till vuxen ålder, har jag aldrig accepterat dumma idéer. Dom har tagits bort, i den mån dom funnits.Humlan är väluppfostarad, men bara 3 år...
Att hon inte, oprovocerat, visar aggresivt beteende. Inte mot något! Inte någonsin! Det är ett baskrav för mig iaf.vad mer kräver man
Tycker du jag gör det? Har jag inte korrigerat dina utfall tidigare, och förklarat vad jag skrivit? Om jag t ex berättar att mina hästar är säkra och pålitliga, så är det den enkla sanningen, att dom är det. Om det sedan beror på mig (klapp, klapp på axeln ) eller inte, är upp till andra att bedömma.så att sitta och kasta skit och slå sig själv på bröstet för att tala om hur bra man själv är