Slår med svansen

S

Svanhild

Satt och kikade på ponnyakuten och tänkte på en sak:

Jag har alltid lärt mig att en häst aldrig ska slå o piska med svansen när den rids. Att det är ett tecken på irritation av något slag. När Tobbe rider sin frieser piskar svansen hejvilt och jag o många andra ser nog honom som väldigt duktig men där börjar jag grubbla...

Har sen suttit på youtube o kikat lite extra och det är rätt ofta det ser ut sådär hos även andra i mina ögon duktiga ryttare:( Har jag missuppfattat allt om att hästen ska hålla svansen lugn?:confused:

Sv: Slår med svansen

De flesta hästarna "slår" med svansen när de arbetar ordentligt i en bra och ärlig form. :) Det är i alla fall min uppfattning.

Sedan kan piskande med svansen självklart tyda på irritation också, då tror jag dock att man i de flesta fall märker det på andra saker än bara att hästen slår med svansen.

Min fd ponny var det mycket arab i så när han jobbade på och var nöjd så viftade han lite lagom med sin arabsvans:) Jag har aldrig upplevt det som att han varit missnöjd, snarare nöjd och glad liksom. :laugh: Fast jag har inte sett så många andra hästar som gör det, men han gjorde så i alla fall :p

Jag tror att detta har väldigt mycket att göra med hästens temperament.
Och jag uppfattar det som att de kan veva med svansen när de irriterade, men också när det blir lite jobbigt, de blir tvungna att ta i och utföra något som är lite svårare.

Jag tror inte att hästen vevar med svansen för att den är glad och nöjd med tillvaron.

Ja som ni påpekar så vet ju även jag att äkta samling går ända ut i svansen så den lyfter ju när hästen samlar sig o den rör sig taktmässigt när den tex piafferar men jag drar öronen åt mig när det piskas hejvilt med den... i mina ögon är det i de lägen inte långt ifrån en t.ex. kick eller annan protest.

När jag tänker på mina hästar så är det aldrig ett gott tecken för mig om svansen börjar gå, då blir/är de griniga...

Ja som ni påpekar så vet ju även jag att äkta samling går ända ut i svansen så den lyfter ju när hästen samlar sig o den rör sig taktmässigt när den tex piafferar men jag drar öronen åt mig när det piskas hejvilt med den... i mina ögon är det i de lägen inte långt ifrån en t.ex. kick eller annan protest.

När jag tänker på mina hästar så är det aldrig ett gott tecken för mig om svansen börjar gå, då blir/är de griniga...

Jag håller helt med dig.

Är det inte så att när hästen jobbas i rätt form så lyfter svansen en aning?
Om jag inte har helt för mig så har det väl med musklerna i överlinjen att göra på något vis.
Men om man kikar på helhetsintrycket hos hästen så borde man väl märka om det är ett irriterat iftande eller faktskt bara ett avslappnat-svajande..

Har ej kikat på det avsnitett av PA ännu..

Och nu såg jag att någon redan hann hunnit före med det påståendet..
Men upprepning är väl bra för inlärningen..? ;)

Att hästen piskar med svansen är inget jag eftersträvar. Min tolkning av piskandet är att hästen inte är nöjd. Och jag vill gärna att jag och min häst kommunicerar med varandra på ett sätt så att båda blir nöjda!
I mina ögon kan hästen börja piska med svansen antingen om utrustningen inte passar som den ska, ryttaren sitter illa, ryttaren går på hästen för hårt eller ryttaren är för osäker och mjäkig. Orsakerna varierar säkerligen men en piskande hästsvans är något jag lika ogärna vill ha som en utsträckt tunga eller gnisslande tänder. Alla tecken på irritation eller onaturliga beteenden är något som skall analyseras, tycker jag!
(hästen kan ju givetvis i sin naturliga miljö även där piska på svansen men oftast i samband med att den blir jagad eller dyl. dvs inte under avspänning eller koncentration).

Minns inte riktigt vilket men andra eller kanske snarare tredje avsnittet tänker jag...

Jag tror att detta har väldigt mycket att göra med hästens temperament.
Och jag uppfattar det som att de kan veva med svansen när de irriterade, men också när det blir lite jobbigt, de blir tvungna att ta i och utföra något som är lite svårare.

Jag tror inte att hästen vevar med svansen för att den är glad och nöjd med tillvaron.

Jag upplever det också så. Min islänning är väldigt pigg och framåt när man ridr honom och är vi t.ex på banan och jag ska göra en sidoförflyttning och han är lite trög, då trycker jag på lite extra med skänkeln och då kan han piska lite samtidigt som han flyttar sig. I den situationen tror jag det är att han tycker det var lite jobbigt just då att gå åt sidan och när han väl gör det blir det som att: "Jaja, jag GÖR det väl då!" :p Sen är det frid och fröjd igen hehe.

kl

Kolla på när Helgstrand red Matiné! Hennes svans slog hela tiden men hon var positiv till arbetet och uppmärksam på ryttaren. Jag tycker inte att hon såg det minsta missnöjd ut.

Min häst slår också med svansen när hon tycker det är jobbigt men hon har två lägen, ett läge där svansen rör sig för att hon får ta i och ett annat när hon piskar till då hon blir förbannad tex om jag trycker till med skänkeln och kräver lite mer. ^^ Då ackompanjeras dessutom svansen med bakåtstrukna öron, väldigt tjusigt. :angel: Det sistnämna är naturligtvis irritation men det är det inte i det första läget.

Liknande trådar

Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 217
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Kära buke-oraklet. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Herr Häst har mig veterligen aldrig varit någon eksem-häst. Han har ju rosa...
Svar
7
· Visningar
795
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Ber om ursäkt för ett långt och kanske rörigt inlägg men jag behöver skriva ner mina tankar och kanske få lite idéer tillbaka. Jag vet...
Svar
17
· Visningar
2 942
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama