Slår med frambenet i spiltan!

Smallgot

Trådstartare
Hej!
Jag har lite problem med min delfoderponny, som ni kanske har någon lösning på?
Det är så att han är ridskolehäst och vaktar sin spilta väldigt mycket. När man börjar borsta så hugger han i luften (detta är dock lätt att avstyra, och inte så stort problem), men dess värre är att han slår med frambenet - Både högt uppåt och ut åt sidorna. Det gör ju ganska ont att bli träffad, så jag undrar om någon vet hur jag ska få honom att sluta? :confused:

MVH/Smallgot
 
Sv: Slår med frambenet i spiltan!

Enklast är väl att ta ut honom från spiltan, borsta i gången eller annan skötplats. Ofta finns det ju alternativa ställen såsom spolspilta eller annan skötplats man kan använda, ett knep som jag vet att man använder sig av vid dessa problem, om man inte har tillgång till annan plats. Vänd hästen med huvudet ut mot gången, bind upp honom där och prova om det inte funkar.
 
Sv: Slår med frambenet i spiltan!

Tack för ditt svar!
Tyvärr har vi inte tillgång till någon alternativ uppbindningsplats, då det har hänt olyckor som gör att det inte är tillåtet att ställa hästen i gången längre. Problemet när man har ponnyn vänd i spiltan är att han fortfarande slår med frambenet, och dessutom surar han åt folket som går förbi. Så jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till med honom! Om någon ställer sig framför och ska klappa honom, alltså sträcker fram handen blir han oerhört sur. Någon som vet vad det kan bero på?
 
Sv: Slår med frambenet i spiltan!

Då är det snarare ridskolesjukan som hästen lider av.;) Och där finns bara en bot, nämligen att befria hästen från sitt uppdrag och ordna med en egen människa.:idea: Antageligen lättare sagt än gjort.:angel:
 
Sv: Slår med frambenet i spiltan!

Ja, det är väl det... Faktum är att han ska säljas efter det här året, så snart slipper han ridskolelivet. Men en skum sak är att han inte beter sig såhär om man ställer upp honom i en annan hästs spilta? Jag blir inte riktigt klok på hans beteende. :confused:

Boj: Tack för dina svar! :)
 
Sv: Slår med frambenet i spiltan!

Ingen annan som har några förslag? Grejen är den att han verkar inte vantrivas eller så på lektionerna, utan han verkar gilla dem. Han är ganska pigg och sköter sig alltid exemplariskt (Han kan dock busa lite i mindre skala ibland)! Så jag vet inte om det är just ridskolelivet han är trött på, eller om det bara är sin spilta han vaktar. Ställer man honom i en anna spilta gör han inte så.
 
Sv: Slår med frambenet i spiltan!

Hans egen spilta kanske är hans eget "revir" och där är det han som bestämmer och vill bara ifred?
 
Sv: Slår med frambenet i spiltan!

Ja, jag är också inne på de tankarna, så jag skulle kunna tänka mig att det är så? Men ingen som vet om man på något sätt kan få honom att sluta slå med frambenet? Idag fick jag mig en smäll högt uppe på låret :crazy: .
 
Sv: Slår med frambenet i spiltan!

Kan du inte ge han lite halm som sysselsättning, kan funka jätte bra...;)
 
Sv: Slår med frambenet i spiltan!

Nu är det här väldigt länge sedan det skrevs, men jag tänkte komma med en liten uppdatering!

Jag och min syster har nu (för cirka en månad sedan) köpt ponnyn, och han är nu flyttad till ett mindre stall, och är världens snällaste ponny! :love: :love:

MVH/Smallgot :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 535
Senast: AlmostEasy
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 982
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Okej, nu behöver jag er hjälp innan jag placerar en bomb på vårdcentralen ( ;) Jag har haft, vad jag hoppas, otur med läkare. Den...
2
Svar
24
· Visningar
4 084
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp