"Slår knut" på tungan...

P

pompelina

Jag har, sedan ca 6 v tillbaka, en ny häst. Sto 11 år, vbltravare som startat. Jätterar häst på alla sätt och vis, men med en ovana som gör mig lite brydd.. Hon står och försöker "slå knut" på sin tunga... Jag tycker mig se ett mönster i beteendet och hon tycks göra detta som mest när hon blir stressad eller känner sig missbelåten med tillvaron. Och det är alltid till höger. Tänderna är kollade. Är det någon som har erfarenhet av något liknande och hur har ni löst det hela? Använder ni någon sorts tungfelsbett?
Tacksam för tips! :bow:

Sv: "Slår knut" på tungan...

Har du låtit någon equiterapeut eller liknande kolla resten av hästen? Problemet kan ju sitta någon annanstans än i tänderna.

Det är ganska vanligt hos travare att de gör så där, de verkar lära sig av varandra.
Det är i alla fall en bättre form av ovana än krubbitning och vävning!
Jag tror inte du kan göra så mycket åt det mer än att försöka förhindra att de stressiga situationerna uppstår.

Om det händer när du rider och du har problem med det så kan du antingen som du själv skriver använda tungfelsbett eller en tungfelsrem som det brukar kallas. Man gör den av gasbinda, men det är ganska svårt och bli väldigt fel om man inte kan.

behöver ju inte vara något farligt. min ena häst grejar ofta så med sin tunga, slickar sig runt munnen och vrider tungan på en massa konstiga sätt. han gör så när han är hungrig eller om han precis ätit en godis. dvs när han är nöjd!

Min gör detta oxå speciellt när hon är missnöjd tex när man sa rida innan hagvistelsen!! det är det värsta i världen.
Precis som någon annan i tråden påpekat är det någon sorts olat som de har lärt sig..
Tror ju inte att de mår dåligt av det?!
Min har haft problem med tänderna och är en häst som regelbundet åker till tandläkare, sen om det beror på detta då hon beter sig lika dant både innan och efter besöken.

Det är säkert en sån stressgrej som många travare har, vårat sto slängde med huvudet när hon blev uppspelt eller stressad.
Skulle tro att det minskar när hon får vara i en lugn miljö, och får börja använda hjärnan till att lösa uppgifter istället för att bara springa.

Jag har, sedan ca 6 v tillbaka, en ny häst. Sto 11 år, vbltravare som startat. Jätterar häst på alla sätt och vis, men med en ovana som gör mig lite brydd.. Hon står och försöker "slå knut" på sin tunga... Jag tycker mig se ett mönster i beteendet och hon tycks göra detta som mest när hon blir stressad eller känner sig missbelåten med tillvaron. Och det är alltid till höger. Tänderna är kollade. Är det någon som har erfarenhet av något liknande och hur har ni löst det hela? Använder ni någon sorts tungfelsbett?
Tacksam för tips! :bow:

Mitt vblsto trixar med läpparna, smackar och sträcker ut halsen, fipplar med tungan, i stressade situationer. Dock inte bara negativa situationer, kan vara att hon väntar på att jag ska sadla klart för hon vill ut eller att hon väntar på maten.. För mig är det inget problem.

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 690
Senast: scizofren
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 774
Senast: Hannah0407
·
Utrustning Skrev ju om treårsstoet som börjat knapra på bettet, dvs hon lyckas plocka upp det och tuggar på det så man hör ljudet av tänder mot...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 279
Senast: Alexandra_W
·
Träning hur får man honom att sluta? Tänderna är kollade och dom är okej, regelbundet kollad av massör och behandlad och nu friskförklarad sas...
Svar
11
· Visningar
1 333
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder