Sv: Favorit i repris - knaprar på bettet
Min häst kan knapra när han blir ivrig utomhus.
Eller när han är missnöjd med något under markarbete.
en för stum innerhand är typiskt då säger han direkt ifrån. Om han inte förstår och blir frustrerad eller ivrig att förstå, kan knapret också komma. slutar direkt om man lättar i inner och reder ut så han förstår vad man säger.
svårare än så kanske det inte är? Har du övervägt att det är psykiskt -hon är ivrig eller ngt annat?
PS! Har läst ditt svar på min fråga runt bett i tävlingssammanhang - förstår hur du menar du, tack för den!
Från början trodde jag ju det var en överslagshandling, då hon ju knaprar (och knaprade) när hon var ivrig att komma ut (i början av turen alltså), och kunde knapra när hon var spänd, eller när det blev jobbigt.
Men sen när det inte försvann har jag ju verkligen börjat titta NÄR hon tuggar och när hon INTE tuggar, och hon kan men behöver inte tugga när hon är ivrig. Vissa dagar börjar hon knapra redan på stallgången, andra gånger inte förrän tio minuter in i passet (idag t ex). Hon kan tugga på kort tygel men hon behlver inte göra det. och hon kan tugga i avslappnad skritt på lång tygel med. Samma sak ang spänd etc, hon kan tugga när hon blir spänd (av yttre stimuli eller att hon tycker det blir svårt) men hon kan lika gärna vara spänd och inte tugga.
Så jag hittar liksom ingen röd tråd, och det har inte förändrats enligt något mönster heller. (Dvs det var inte så att hon förr tuggade redan på stallgången men numera inte brukar tugga förrän cirka tio minuter in, utan det är helt utan logik eller röd tråd när hon tuggar). Det förändrades inget under igångskrittning heller, när jag i praktiken bara åkte häst på lång tygel i skritt, på helt avslappnad häst som nöjt knallade på. Och det förändrades heller inget under den period när hon var överladdad och mest letade grejer att spöka förr.
Så, grundproblemet är ju att jag INTE VET vad grundproblemet är. Det är möjligt det är en blandning av femtiofjorton olika grejer, t ex lite av varje av de teorier både jag och andra haft i tråden. Men ingen teori ger 'hela svaret'.
Men jag har ju i tur och ordning trott att det är psykiskt, överslagshandling, tandtrassel, kroppsliga problem som tar emot, 'fel' bett och nu är jag helt lost och har inga ideer om vad det är, mer än att jag är lite tillbaka på kroppsligt, men det stämmer inte heller de funderingarna.
Det kan vara en ren olat med, triggat av 'något', som nu är borta, men ovanan är befäst och hon tuggar fast hon inte behöver. Men jag vet ju inte, och det är grymt frustrerande då jag ju hellre LÖSER problemet än maskerar det/tar bort symptomen. Fast jag har ju i princip kommit till läget där jag börjar fundera på symptomlösning med ( t ex bettlyftare) mer och mer för varje bettbyte etc som inte fungerar. Idag trodde jag i början av turen att 'BINGO! Vi har löst det' då hon inte tuggade alls (och hann med att både vara ivrig och spänd utan att tugga), men fick ju sen inse att 'eller inte, det var bara 'en sån dag'..)