Favorit i repris - knaprar på bettet

Sv: Favorit i repris - knaprar på bettet

Här är det där Duo-bettet från Sprenger, finns med lösa ringar med (och i en massa andra varianter). Men är ju samma knepiga där med ÅF, kunna prova och pris.

Alltså hittar jag ett bett som fungerar så får det kosta, men jag har inte råd att 'chansa' på att det ska gå när det är de där priserna..

Hugaligen, vilket pris!
Det är ganska likt mitt, men det jag har är ännu lite smalare och har vanliga bettringar. Jag ska se om jag kan ta ett foto ikväll och pm:a dig!

Jag har också ett sådant syntet bett ester pratar om (tror jag)
Har för mig att vi diskuterade det för länge sedan när Kele var yngre och du funderade på läder bett.

Ska med kika om jag har kort på mitt. Det köpte jag till min gamla häst -86. Undrans om sådant går att köpa nu för tiden.

Undrar oxå hur man ska göra med knaprande. La bett i tvååringens munn och han lyfter det och knaprar lite ibland men än så länge så tror jag han bara gör det av bettovana. Hoppas den försvinner när han blir mer van vid bettet.

Lite allmänna tips: Om du ksa prova tvådelat, se till att hitta en böjt tvådelat, dvs ett som är foramt efter hästens munn. De går inte upp i gommen. Ex
6285.jpg

Som syntetbett är novabetten smalare och mjuka, mkt böjliga. Just för att slippa få förslitningar på tändena eller som att testa ifall hon gillar syntet bättre
skankel.jpg
. Finns ju självklart med vanliga bettringar! Tvååringen hemma har ett sådant, gillar det på unghästar o gärna på äldre oxå.

Ang spentejpen så köper jag av märket snögge på granngården, hittade ingen bild/länk. Det funkar kanon att linda alla sorters bett med! Det är klistrig endast mot sig självt och går inte upp. Blir inte alls tjockt heller. Är fräsch ca 3 gånger sedan lindar iaf jag om... Har både lindat endast bettringarna på mitt novabett för att få fastna ringar på det och lindat hela bettet (då ett tvådelat) för att få det mjuksre och mer stabilt o förhoppingsvis minsta "slå upp i gommen" effekten då det var ett som inte var böjt. Tjejen som hade det hellindat hon knaprade aldrig det minsta på bettet så jag vet inte hur det blir om de biter i det dock. Rekomenderas starkt att ha hemma! Lindar man från ena bettringen till andra och tillbaka blir kanske bettet 0.5 mm tjockare, den är väldigt smidig och tunn mao ;) Funkar kanon o linda över leder oxå.

Annars har ja tyvörr inga mer tips, hade ju oxå hoppas på lite råd i tråden...

Jag har bara läst ditt första inlägg av alla i denna tråden.

Sambons kallblodstravare knaprade på bettet så att tänderna nöttes ned och han kom att tugga på gommen.
Det blev dåligt.
Länge var vi tvugna att rida bettlöst, hackamore blev det för oss.
Sedan så fick det bli ett rakt tränbett helt utan led så att det inte skulle gå att knapra på.

Veterinären som är min hästtandläkare var mycket bekymrad då han gav oss våra bettdirektiv.

*KL*

Idag har jag köpt ett smalt, tvådelat. Jobbar dock mitt 48 h pass i helgen så det lär få vänta tills nästa vecka innan jag kan prova..

(Inte_Ung mfl - jag har redan svarat om rakt bett)

Nu så har jag läst alla dina svar om rakt bett.

Så är det att rida på ett rakt bett.
Det är svårt, mycket svårt.
Men för att rädda tänderna och bli av med ett beteénde så kan det vara nödvändigt.
Det man då kan göra är att helt lägga om ridstil och rida enligt de Akademiska principerna.
På det viset kommer man liksom runt bettproblemet.
För där så använder man sätat i stället för bettet till de flesta signaler som i vanliga fall kommer från bettet.

Det var i alla fall min lösning på mitt problem.
Utan tänder kan inte hästen tugga.
Så det fanns liksom inget val.

Jag börjar undra om vi har samma vet/hästtandläkare?

För mig går det faktiskt bra att varva mellan det raka, kandaret och tredelade. Men det kräver som sagt mera ridning/känsla på det raka.

Jag försöker se det som en träning i min egen ridning.

Alexandra.

En sak i taget.
Ang att rida på ett ej för tävling godkänt bett i dagsläget.
Fullständigt orelevant om du frågar mig. oroa dig för det senare. när damen 1) är frisk och b) du över huvud taget ska tävla.

allt annat är att börja i fel ände som jag ser det.
varierar du bett så finns det ingen som helst anledning till varför hon sen inte kan gå på ett annat bett när hon tävlas.

det viktiga nu är att hitta ett bett hon trivs och kommer till ro med. Punkt slut.

Min häst höll också på sådär.. fick tipset av tandläkaren att byta bett varje dag så han aldrig har samma två dar i rad.. detta ska tydligen göra att de inte blir för bekväma med sina bett...

Jag har nu tvådelat, tredelat, 2 olika kandar och bettlöst (f.ö. katastrof med det, men dyger i skogen:) ) som jag varierar mellan, och det har faktiskt fungerat, han knaprat mycket mindre och tuggar och skummar mer på det "bra" sättet. Han blir också mer lyhörd för betten. Utom bettlösa då, det är väl lite hejsan hoppsan...

Vet inte om det funkar, men det är ett litet tips.. testa det raka varannan dag och det tredelade varannan? Då blir det ju inte frambens slitage varje dag...

Gör hon likadant när du rider ut?

Måste bara tillägga en kul grej.. var hos tandläkaren häromdagen med hästen, och gissa vad hon hittade som störde i munnen? En mjölktand! Va bra, han är ju bara elva år...

KL

Detta är verkligen off the record. Men om man har en tandgnisslare eller en bettknaprare kan man prova att kleta in tänderna i mild och ofarlig sadeltvål. På vissa hästar kan det hjälpa.

Nu så har jag läst alla dina svar om rakt bett.

Så är det att rida på ett rakt bett.
Det är svårt, mycket svårt.

Är inte benägen att helt hålla med dig. De allra flesta hästar tar mer stöd på rakt bett än ledade bett ja, och det är en något annan verkan att rida med ett rakt än ett ledat, och det krävs en viss ändring. Men jag har ridit flera hästar, inkl ett par 'bettproblematiker' på rakt, och ingen har varit i närheten av att ta så mkt stöd som lilldamen gör.

Men för att rädda tänderna och bli av med ett beteénde så kan det vara nödvändigt.

Vill jag bara slippa problemet och rädda tänderna kan jag rida henne på bettlöst, och det är före rakt bett på 'listan'. Dvs kommer jag till det läget när jag inte lyckas lösa det och enbart är ute efter att rädda tänderna så får hon gå på hack.

Det man då kan göra är att helt lägga om ridstil och rida enligt de Akademiska principerna.
På det viset kommer man liksom runt bettproblemet.
För där så använder man sätat i stället för bettet till de flesta signaler som i vanliga fall kommer från bettet.

Jag rider förvisso inte akademiskt, men jag rider väldigt lite med handen och mycket med vikt, säte etc. Och jag kan ju rida henne på lös tygel på det raka så slipper jag problemet. Men då är vi tillbaka i att då kan jag lika gärna rida på hack, och gör det hellre.

Det var i alla fall min lösning på mitt problem.
Utan tänder kan inte hästen tugga.
Så det fanns liksom inget val.

Och vill jag bara skona tänderna så rider jag henne på hack, och så är problemet löst. Men först vill jag se om jag kan lösa problemet med ett annat bett. Skulle det inte gå och vi är där vi har som prio ett att skona tänderna, dvs omöjliggöra beteendet på ett eller annat sätt, så rider jag henne som sagt hellre på hacket. Så du behöver inte vara orolig att hon ska tugga sönder sina små tänder, jag lovar!

Alexandra.

En sak i taget.
Ang att rida på ett ej för tävling godkänt bett i dagsläget.
Fullständigt orelevant om du frågar mig. oroa dig för det senare. när damen 1) är frisk och b) du över huvud taget ska tävla.

allt annat är att börja i fel ände som jag ser det.
varierar du bett så finns det ingen som helst anledning till varför hon sen inte kan gå på ett annat bett när hon tävlas.

det viktiga nu är att hitta ett bett hon trivs och kommer till ro med. Punkt slut.

Det är självklart att det är det viktigaste, och jag har varit luddig om jag uppfattas på annat sätt. Det jag menat när jag pratat om tävlingsgodkänt bett är att när det gäller ev förslag, så finns det förslag som innefattar tävlingsgodkänt bett är det 'extra bra', dvs jag provar gärna det först. Men som jag också skrev, så är det självklart inte så att det måste vara tävlingsgodkänt, för vi kommer inte kunna tävla med några vidare resultat i alla fall med en häst som knaprar på bettet, domare är synnerligen allergiska mot det. Så målet är att hitta ett bett som det inte knapras på men hästen fortfarande fungerar bra på och trivs med, och är det tävlingsgodkänt är det ett plus.

Min häst höll också på sådär.. fick tipset av tandläkaren att byta bett varje dag så han aldrig har samma två dar i rad.. detta ska tydligen göra att de inte blir för bekväma med sina bett...
Gör hon likadant när du rider ut?

Hästen rids bara ut.

Men ang växla bett, så det är ju bra ur de flesta aspekter, men vad gäller bettknirpandet, så din häst knirpade alltså inte i början med ett nytt bett? Eller missförstod jag dig få?

Nu har jag ju inte hunnit prova hysteriskt många bett på damen ifråga än (eftersom jag vill ge varje bett några gånger för att få ett ordentligt svar, och hon inte ridits överdrivet mkt nu på hösten), men de jag provat så har det som sagt inte varit någon skillnad alls i bettknaprande, och det har varit lika mycket/litet första gången med ett nytt bett som andra.

Men imorgon ska jag prova tvådelat, och sen på listan står det tredelade med kula. Sen har jag inte 'på lager' att prova men då får jag försöka få tag i ett sådant där silikonbett och prova det då antar jag.

Hästen rids bara ut.

Men ang växla bett, så det är ju bra ur de flesta aspekter, men vad gäller bettknirpandet, så din häst knirpade alltså inte i början med ett nytt bett? Eller missförstod jag dig få?

Vad gör du när du rider ut, håller du henne tillräckligt sysselsatt? Min blir värre när han får tråkigt...

Poängen med att byta betten är att även om det är hans gamla vanliga fyra olika så blir det ändå nytt varje dag. Då måste han fundera och bli mer lyhörd, så slutade han fåna sig med bettet.

Enligt tandläkaren är det bra att byta också eftersom de då sliter olika på tänderna om de knaprar, och inte på samma ställe varje dag, men vet inte vad för sanning som ligger i det.

Men då är vi tillbaka i att då kan jag lika gärna rida på hack, och gör det hellre.

Nja och njä.
På något vis måste man ju ta sig tillbaka till bett om man vill ha bett över huvud taget av olika orsaker.
För min del så är orsakerna att jag vill kunna köra och rida dressyr "på riktigt".
I det läget så måste ju hästen vänja sig vid att ha bett i munnen utan att knapra på det.
Och den enda vägen dit som jag vet är via ett rakt bett.
Vi började på hackamore först, för det var så väldigt illa.

Kallblodsherren gillar bäst och fungerar bäst på 3-delat bett.
Men det får man då spara till särskilda tillfällen när det behöver bli som bäst.

Jag sitter liksom inte hemma och rider på tävlingsbetten.

Om du läst Alex trådar så vet du att hästen precis börjat skritta efter lösbenbit operation.
men ALex vad jag tänkte på var att jag stött på många av de här problemen på ridskolehästar , men det tror jag inte har ngt samband med kele dock så kanske det är nån tand på g så det kliar?
Tyvärr är ju detta en ovana som är svår att få bort men om hon är kollad i munnen ja just det finns för travare en skiva man sätter på bettet eg för att de inte ska bita sig i tungan men jag undrar om den kan hjälpa kanske. För om ljudet försvinner är det ju inte roligt längre- det har man ju märkt under årens lopp.
Den är ju inte så dyr heller och D***eb***n borde ha den eller kunna ta hem.

Liknande trådar

Utrustning Jag har inte haft min häst jättelänge och vid första tandläkarbesöket visar det sig att han tuggat ner tänderna bak väldigt mycket. Jag...
Svar
9
· Visningar
1 050
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 403
Utrustning Jag planerar att prova ett nytt bett på min röda dam och har hittat en bild på ett jag tror skulle passa henne. Idag rider jag henne på...
Svar
12
· Visningar
1 499
Senast: Shaggy
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 001
Senast: Líf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka