slår i tåkappan?

snigelfarmor

Trådstartare
Hej!

Finns det nån som vågar ge förslag på vad jag ska säga till hovslagaren om skoningen?

Bakskornas tåkappor är helt buckliga, som om man hamrat på dem tusen ggr. Tunna är de oxå. Vad gör jag med fussingarna och vad gör hon med sina fötter?
Hon får det alltså när jag kör henne, men jag hör aldrig nåt slå i.

/jenny

Sv: slår i tåkappan?

Min nöter /bucklar och hinner nästan nöta bort sina baktåkappor och det beror på att hon inte lyfter ordentligt på bakbenen, utan rullar över steget.

Så mao, så är det bra om vi fortsätter träna bärigheten i bakdelen? Vad gör du för att förhindra det? Det kan ju inte vara bra/skönt för hästen att ta i sig själv hela tiden.

/jenny

Min häst har blivit något bättre sedan hon fått bättre överrullning på framhovarna. Fråga mig inte hur, men så har hovslagaren förklarat att han gjort iaf... ;)

slappa hästar kan göra så....du kan be din hovis ta mer på tårna både fram o bak för att få bort åtm nån cm av ihopklapprande...du kan även lätta hästen om du har blytackor på fötterna på hästen och sätta på vanliga järnskor istället.

Hon är barfota nu och jag verkar själv :) Men ska säga åt mig själv att ha koll på överrullningen :)
Hon slår faktiskt i bakhovarna fortfarande..fast det blir ju knappt några märken nu förståss.

Hej,
Mitt sto har också haft detta "problem".
Det kan bero på att hon är långsam fram och snabb bak. Hinner inte få undan framhoven innan bak kommer.
Man kan underlätta överrullningen fram, ngt kortare tå, högre trakt

Nej. Jag som tömkör så mycket borde sett det. Och boxgrannen har en häst som släpar fötterna efter sig och hon har rispor i tåkappan, inte bucklor.

/jenny

Skulle ha varit mer tydlig:
Min häst släpar bakfötterna i backen vid överrullningsfasen varvid hon nöter sina tåkappor.

Jag har bucklor på mina från asfalt och grus

Men jag har ju fått det över vintern och jag har bara kört på snö hela vintern :) HÅRD snö?

/jenny

Jaha, släpar hoven vid överrullning...
Alla muskler har en böjare och en sträckare.
I detta fall kan det kanske vara att hon är stel i ländryggen

Hon har varit.
När hon kom till mig hade hon stora problem med karprygg från felaktig (för henne) skoning och som följd har detta gett problem i bakknän och haser.
Vet behandlingar, omskoning (kort tå, långa traktarmar på skorna bak) mkt skritt har gett resultat. Gör så fortfarande men i mindre utsträckning

Tåsläpning ska man vara uppmärksam på, tåsläpning brukar i regel (inte alltid) ha orsaker i framknäna..men kan även uppkomma på *trötta* hästar. Sen kan det ju ha med skoningen att göra också. Men alltförofta vid tåsläpning så ignoreras detta för länge. Tåsläpning är ju inte direkt normalt.

där rygg övergår i länd har dom en "förhöjning" av ryggen. går ibland att få bort men ibland är den "permanent" beroende på hur lång tid dom gått med det

Ser du förhöjningen på ryggen? framför korset. När hon kom var det värre, nu är det bara ibland det syns, som på morgon eller kalla dagar utan täcke.

Hon är 17 och har aldrig varit skadad..hoppas verkligen inte det kommer spöka nåt nu.

Senast ändrad av en moderator:

hon har tendens till karprygg, ungefär lika mycket som min har nu. Den var värre förr på min.........

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 064
Senast: Marvin
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 648
Senast: Glimra
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! Jag är just nu jätteledsen. Jag köpte min alldeles egna häst för snart 3 månader sedan, en valack på 12 år. Han har sedan dess...
2
Svar
25
· Visningar
4 376
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve