slår i tåkappan?

Sv: slår i tåkappan?

Äntligen några som verkar ha erfarenhet av det här med "tåskrapning". Jag har haft tre olika vetrinärer som kollat på min häst utan att komma fram till något vettigt. När jag travar på asfalt hör jag att hon skrapar i tårna i nästan varje steg. Hon är fyra år och bara "skogsriden" än så länge. Hon visar inget på böjprov och verkar inte ha ont i ryggen. Har provat att ge henne finadyn för att ta bort eventuell smärta, men det hade ingen effekt. Dock kom equiterapeuten fram till att hon var spänd/hade låsningar i ländryggen, hon behandlade men det gjorde ingen skillnad på "tåskrapandet".

Min häst går barfota och har rätt så korta tår fram och högre trakter. På bakhovarna har hon mer "normal-långa" tår. Har inte bett hovslagaren korta tårna bak, då det har känts som att bara ta bort symptomet. Men nu när jag läser här inser jag att jag kanske ska prova det ändå? Någon som har några andra idéer?

lat?

red en sån häst innan, hon var 7 och släpade benen efter sig.
Har oxå ridit en mycket välutbildad oldenburgare (dressyr) som fått ALLA förebyggande behandlingar och han släpar ändå fötterna i backen såfort han inte går samlat.
Det jag vill säga är att det behöver inte vara fel på hästen, den är bara effektiv i sitt energisparande kanske.

Travhästar som ska bli ridhästar o lära sig lyfta benen får ofta tips att rida ut i skogen bland pinnar o ris.

/jenny

Jag har inte gjort annat än ridit bland pinnar och ris. ;)
Och lat är hon inte precis, hon är pigg och har bra frammåtbjudning.

Det var ju nästan synd, för då är det kanske nåt vajsing med henne..
Vi var oxå ute i skogen idag och jag tror min häst är en bergsget/skogstraktor. :)

Här har du bild på Fia's rygg:
a2fd11b6.jpg

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 064
Senast: Marvin
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 648
Senast: Glimra
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! Jag är just nu jätteledsen. Jag köpte min alldeles egna häst för snart 3 månader sedan, en valack på 12 år. Han har sedan dess...
2
Svar
25
· Visningar
4 376
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024