släpper apporten innan loss

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Stallflicka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 463
S

Stallflicka

har precis börjat träna apportering med min unghund.
hon springer mot apporten då den är kastad, och hon plockar upp den. sen springer hon med den till mig nästan på en gång, MEN ber jag henne sitta för att säga loss och få den, så släpper hon den innan jag hunnit ge kommando! pekar jag då på den eller sparkar iväg den en bit och säger apport igen, för att hon ska ta upp den, gör hon det inte fören jag kastar iväg den på nytt.

Frågan är alltså, hur ska jag göra för att hon inte ska vara så ivrig med att släppa den? Är själv nybörjare inom apportering så råd mottages gärna.

Sv: släpper apporten innan loss

Försök egga henne mer med apporten.. när hon kommer mot dig med apporten i munnen spring då bakåt o ropa. Sen när du stannar o hon släpper så stoppa in den i hennes mun igen medans du säger apport (låt inte arg) tills du ber henne släppa.

Kanske träna mer när hon sitter? Inte bara själva springa o hämta? Även att du kanske går o lägger apporten längre bort, går tebax till henne o sen säger apport :) Så hon förstår vad du vill med kommandot apport :)

//Mimmi

Du börjar i fel ände. Lär hunden hålla först och hämta sedan.

Ja, precis. Apportering är främst att hålla. När hunden håller i alla lägen, då kan den få hämta liggande apport, sedan slängd apport, sedan apport slängd över hinder osv...

En annan sak som egentligen är självklar, men som jag själv nyss fått påpekat för mig är följande; Det är lätt hänt att man tränar apport, sen säger man loss eller tack, och när momentet är slut kommer belöningen. Självklart kanske man tycker som förare, men för hunden blir det som att för att få belöningen måste man spotta ut apporten. Hundrackarn vill alltså spotta ut den fortast möjligt så att belöningen kommer snabbare. Nu belönar jag bara när hon har den i munnen. Då är det bra och duktig, när hon har släppt händer inget.

Vad har du för ras?

Vi har jaktlabbar och de är ju inte svåra att få att apportera. När vi börjar träna lite smått så bryr vi oss inte alls om själva avlämningen. Vi vill att de ska tycka allt är skitskoj när det gäller att hämta dummies eller fågel och att de ska tycka att det är lika kul att komma tillbaka till oss med dem. När de kommer till oss så fångar vi i början upp apporten i farten och det gör inget om de släpper den innan. Skulle de släppa innan så fortsätter vi som om de lämnat i hand.

Hemma i köket tar vi t ex en tennisboll eller en fylld strumpa och tränar "håll kvar". Med fingertoppskänsla för att inte få det till att hunden upplever det jobbigt. När vi har tränat in kommandot håll kvar så tar vi till det ute också då de hämtar apporter.

Sen är vi kanske lite extrema för ute får de gärna komma och hoppa upp på oss i början då de ska lämna av för att vi ska få dem att sträcka upp apporten mot oss och vi bryr oss inte om att de ska gå runt och sätta sig innan de släpper i hand. Men detta är vår variant eftersom vi vill ha funktionella jakthundar.

Man gör likadant med de stående fågelhundarna.. eller iaf har VI gjort så :)

Att man kan börja med springa o hämta..

vet att jag egentligen började i fel enda, men när hon sitter och vi ska träna att bara ta apporten i munnen så vill hon inte ta den utan vägrar gapa. vad gör jag? tips?

Det är schäfer och belgisk vallhund i henne

tack för tipset dära, värt att tänka på. eftersom hon i annan träning kan få en godisbit då hon är duktig kan det ju vara med det att göra, att hon släpper den fort för att eventuellt få en godis...

tack för tipset dära, värt att tänka på. eftersom hon i annan träning kan få en godisbit då hon är duktig kan det ju vara med det att göra, att hon släpper den fort för att eventuellt få en godis...

Belöna med röst och klapp, och upprepa kommandot du har, tex "Bra, håll. Duuuuktig, håll."

Man gör likadant med de stående fågelhundarna.. eller iaf har VI gjort så :)

Att man kan börja med springa o hämta..

Så har jag kört med min och det går alldeles utmärkt, jag ser även att det blir en jäkla massa fart och glädje i momentet. Ut med apporten, in fort som attan (man kan springa bort från hunden och tjoa), när hunden är inne med den kampar man med apporten, byt till leksak och kommendera samtidigt loss så släppandet blir rent..ut igen fort som attan..osv..Hittils har jag även haft minimala problem med tugg. Hon hinner liksom inte med att tugga i all fart.

En annan sak som egentligen är självklar, men som jag själv nyss fått påpekat för mig är följande; Det är lätt hänt att man tränar apport, sen säger man loss eller tack, och när momentet är slut kommer belöningen. Självklart kanske man tycker som förare, men för hunden blir det som att för att få belöningen måste man spotta ut apporten. Hundrackarn vill alltså spotta ut den fortast möjligt så att belöningen kommer snabbare. Nu belönar jag bara när hon har den i munnen. Då är det bra och duktig, när hon har släppt händer inget.

Det beror helt på hunden, jag har ju haft enorma problem med släppandet på min, och således har byteshandeln jag kört med nu verkligen varit tacksam.

Det beror helt på hunden, jag har ju haft enorma problem med släppandet på min, och således har byteshandeln jag kört med nu verkligen varit tacksam.

Jag svarar utifrån TS beskrivning av hennes hund. Den låter misstänkt likt min egen när vi började apportträna.

Jag tränar också med byteshandel. Min tik är vek och vill inte gå för nära mig med apporten utan spottar ut den en halvmeter framför. Jag har drillat byteshandel nu i ett par veckor och *himmel* det funkar. Fokuserar då på att hunden själv aktivt ska lägga apporten i min hand. Jag började träna hemma i soffan med apporten på golvet och höll fram höger hand samt visade att jag hade godis i vänster hand. Hon kan ju apportera (golden) men nu var poängen att boll + hand = godis. När det satt kunde jag gå ut i skogen och få bra avlämningar på apporten.

Att hålla apporten började jag träna in under vanliga promenader. Hon fick hålla den när hon gick bredvid och jag gullegullade som sjutton. Sen tog jag apporten och var helt neutral. Vilket gjorde att hon så småningom VILLE gå och bära den för att få höra hur duktig hon var. Då kunde jag börja be henne sitta fot innan jag tog den osv.

Så jag har delat upp det i tre moment. Hålla, hämta och avlämna och tränar alla tre separat.
Det har funkat för oss hittills. :) Med min fjanthund. Fast det är mer jaktapportering jag är inriktad på, men kanske du fick något tips ändå.

Jag hade också stora problem med apporten trots att min lilla terrier nog har någon retrievergen och gärna bär och hämtar saker.

Jag hade samma problem som du och det tog ett tag innan poletten trillade ner. Problemet ligger nog ofta i, som någon nämnt, att det är svårt att belöna just när hunden utför handlingen och att belöningen med godis måste komma efteråt. Det blir ju då lätt att hunden släpper apporten för att få sin belöning så fort som möjligt.

Det som funkade för mig var att vara konsekvent och alltid säga "loss" innan hon släppte. Så fort hon tog apporten sa jag "loss" för jag visste att hon snart skulle släppa den. Om jag hann säga "loss" fick hon belöning, annars inte. Om hon hann släppa innan stod jag bara passiv tills hon plockade uppd apporten igen och då sa jag blixtsnabbt "loss".

Till slut förstod hon att det blir ingen godis om jag inte hinner ge kommando.

Ge inte upp, apporten är krånglig men det lossnar nog till slut!

Till sist måste jag hålla med de som sagt att hämtandet kommer senare. Öva in hållandet först.

Edit: Som en del i lösningen på problemet att det är svårt att belöna i rätt tid så beröm lugnt med rösten när hunden håller i apporten. Tystna om den spottar ut utan kommando.

Jag gjorde ungefär likadant med Lille Fjant. Satt i soffan och lärde in hålla helt operant. Var perfekt att ägna reklampauserna åt. I början belönade jag minsta dutt på apporten och stegvis ökades sedan tiden hon var tvungen att hålla den för att få belöning. Spottade hon självmant fick hon aldrig något för det utan belöning kom först när hon släppte på kommando. Idag kan hon hålla den oavsett vad vi gör. Hon springer, hoppar och till och med kryper med apport i munnen. Hon tar den med stor glädje. Vid avlämnandet körde jag dock byteshandel för hon vill gärna springa runt och äga sina föremål.

Sam hade ju färdig apportering när han kom, så där har jag inte lärt in något men jag har fåt laga den. Jag lyckades nämligen förstöra den lite. Honom kan jag ställa krav på att han ska hålla för han kan momentet och när han håller så är det mysigt och fint och så får han gå runt med apporten och vara stolt. Jag använder mycket verbalt beröm.

Nej, faktat som jag raddar upp stämmer ju fortfarande; Det är lätt hänt att hunden förknippar belöningen med själva losset. Jag skrev; "för hunden blir det som att för att få belöningen måste man spotta ut apporten. Hundrackarn vill alltså spotta ut den fortast möjligt så att belöningen kommer snabbare"
Så ÄR det ju. Sedan kan det vara olika vad förararen vill uppnå med övningen. Din hund vill inte släppa, så då uppskattar du att hunden förknippar belöningen med släppandet. Förfarandet fungerar för dig.

Min och TS hund vill gärna släppa lite för ofta, då vill vi inte att hunden ska förknippa släppandet med belöning. Samma förfarande skulle inte fungera för oss.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 898
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 861
Senast: fixi
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
993
Senast: Fruentimber
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka