Släppa ut föl på lösdrift

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Släppa ut föl på lösdrift

*KL*
Detta blir mitt sista inlägg i den här tråden. (tror jag).
Staket-frågan är väl en sak jag kan acceptera som skäl att inte vilja låna ut stoet.
Men från början hävdade du att det var pga vädret, och att de nyss lärt känna varann. (vilket jag inte tycker är en anledning att INTE flytta stoet, ofta blir ju stona MER förtjusta i sitt föl på ett nytt ställe).

Uppenbarligen hade de dessutom möjligheten att stänga för lösdriften. Då har de det väl minst lika bra i den som i en box i ett stall?

KL

Jag blir också ledsen över tråden.

Dock förstår jag till viss del TS.
Att flytta när banden är sköra är inte så smart.
Däremot har jag väldigt svårt med detta att märren skall motioneras etc. I min värld så är ett fölsto just mamma, inget mer. Samma sak med täcke och lösdrift - inga täcken på fölston nånsin. Lösdrift är i mina ögon oftast det bästa alternativet för ston och föl.

Självklart skulle jag förutsätta att den övriga omvårdnaden skulle vara bra, dvs foder, hovvård etc.

Men å andra sidan om lösdriften är "dålig" så är det inte alls bra. Om staketen är undermåliga eller om ligghallen inte är vettig.

man får inte heller glömma att den som har ett sinande sto har ett litet övergående problem, medan den med en fölunge som behöver nappas har betydligt större bekymmer.

Så om man ändå väljer att flytta fölungen trots att man fått en fungerande amma så har det ju definitivt kortslutit i relationen, synd för djuren...

synd för djuren...
Så känner jag också! Frågade man stoet och fölet vad som är problemet så skulle svaret säkert bli: - Va? Har vi problem? :eek:

Många gånger så är det så att studerar man djuren själva så finns det inga problem, utan det är den mänskliga faktorn som gör att det blir ett problem.

Det här stoet hon gör sitt livs viktigaste uppgift just nu genom att ta hand om ett föl. Hon kommer att ge 100% av sig själv till fölungen och dennes väl och ve.

Senast ändrad av en moderator:

Att sko ett sto med ett litet föl vid sidan är ingen bra idé liksom det (som redan nämnts) är en dålig idé att täcka ett sto med föl. Att de inte vill ställa upp på dessa krav är fullt förståeligt och knappast detsamma som att de kommer missköta ditt sto.

Jag skrev i kontraktet sko/verka av godkänd hovslagare med f-skatt inte att de är tvugna att SKO henne. Jag skrev att om vintern kräver det ska hon broddas. Inte att hon SKA skos till varje pris. Hon har än så länge aldrig behövt skor o jag hoppas hennes fina hovar fortsätter vara fina men som sagt att begära vettig hovvård med eller utan skor anser jag är självklart!

Täcke har jag aldrig krävt!! Däremot skrev jag in i kontraktet att om de vill klippa henne ska de täcka henne...

Sen skrev jag in att hon ska avmaskas o det var ju lite fel formulerat kanske. Skulle skrivit krav på träckprov o avmaskning sen om det finns parasiter. Ville att kvitto sparas. Detta för att fölets ägare berättat så stolt att hon minsann ALDRIG avmaskat sina hästar... Jag ville inte ha parasiter. Ville att mitt sto skulle må bra men som sagt som folk tidigare sagt, vi kan släppa den här tråden nu.

Hade jag varit i ett läge där mitt föl förlorat sin mamma, tror jag att jag hade kunnat acc. nästan vilka krav som helst bara för att ge fölet möjlighet till en normal uppväxt. Jag hade tackar gud, ödet,stoägaren o hela världen om det hade funkat med en ny mamma.Jag hade gått med på ALLT så länge som det inte riskerade mitt föls hälsa.Betalat hade jag gladeligen gjort om det var det som krävdes.

Hade jag varit i ett läge där mitt föl förlorat sin mamma, tror jag att jag hade kunnat acc. nästan vilka krav som helst bara för att ge fölet möjlighet till en normal uppväxt. Jag hade tackar gud, ödet,stoägaren o hela världen om det hade funkat med en ny mamma.Jag hade gått med på ALLT så länge som det inte riskerade mitt föls hälsa.Betalat hade jag gladeligen gjort om det var det som krävdes.

Känner precis som dig, skulle gladeligen betalat och gjort de uppoffringar som behövts!

Vad vill du egentligen ha sagt? Att de hästar som Nafayette beskriver, som går på lösdrift, inte borstas eller motioneras är sämre skötta än andras?

Om man tänker så ska man enligt min mening se över sitt hästhållande och fundera på om man sköter hästen så att DEN mår bäst, eller om man sköter hästen så att MAN SJÄLV mår bäst.

Jag tror absolut inte att Nafayettes hästar, mår dåligt eller är missköta på något sätt!!! Eller andra hästar som hålls på samma sätt.
(Misstänker att jag inte haft några problem med att låna ut mina hästar till Nafayette efter det jag läst här i varje fall.)

Det jag menar är att stoägare måste också få ha regler/gränser för vad dom anser är okej skötsel/hästhållning, när dom lånar ut sitt sto.

Och jag om jag lånade en amma hade velat försöka göra saker så som stoägaren också vill i mesta möjliga mån, även om det innebur en del mer jobb för min del. Det hade jag med glädje gjort av tacksamhet för att stoet fanns tillgängligt.

/Camilla

Senast ändrad:

Det jag menar är att stoägare måste också få ha regler/gränser för vad dom anser är okej skötsel/hästhållning, när dom lånar ut sitt sto.

Självklart. Det jag menar är att det blir en sned diskussion om man ska jämföra box kontra ligghall, om man ska borsta avelsston (!), motion av desamma etc. Då handlar det inte om god/dålig hästhållning utan helt enkelt om olika sätt att hålla häst, där man kan diskutera huruvida det ena eller det andra är bäst för hästen...

KL

Är det någon som har haft eller känner någon som har haft sitt sto utlånat som amma och sedan fått hem stoet i dåligt skick?

De jag känner till (har inte haft tillfälle att låna ut något sto själv) har fått tillbaka sitt sto i fullgott skick. En var väl lite för fet kanske..... (nordis som mumsat kanonbete en hel sommar). Jag är förskonad från upplevelser om krisiga amma/föl relationer. De jag känner säger samma sak - fantastiskt att folk ställer upp för att rädda en liten fölis!!

Jag har också svårt att se att ston skulle bli misskötta när de lånas ut som ammor. Fölägarna borde ju iaf vara väldigt rädda om amman, som uppfostrar och matar deras moderlösa föl. Undantag finns väl alltid iofs. Var bara en tanke...

Jag skrev i kontraktet sko/verka av godkänd hovslagare med f-skatt inte att de är tvugna att SKO henne.

OK, men du skrev detta här;

Att jag har regler för vad som gäller för min häst är väl ganska självklart! Det ska matas, o skos o motioneras osv.

Och det här är ur ursprungsinlägget;

Nu har jag en lite het diskussion med fölets ägare som ABSOLUT vill flytta hästarna till sig. De har lösdrift o det är inte mitt sto van vid. Hon har stått inne på nätterna o haft regntäcke i blött väder. Fölet är ungefär 2 veckor gammalt nu o det har fungerat med diandet på egen hand i 3 dagar nu.

Fölet är en varmblodstravare o stoet en NSV bruks. Jag säger att de INTE för flyttas så länge väderleksrapporten säger runt nollan på nätterna o regn på dagarna... är jag fjantig?!

Anledningen till att du känner dig missuppfattad är kanske att du inte uttrycker dig tillräckligt tydligt? Det är naturligtvis ingen annan än du som kan veta vad som har sagts och gjorts er emellan, men de flesta (antar jag) svarar ju utifrån det du själv berättar.

Det känns som att denna diskussion har nått vägs ände nu.

Summan av kardemumman är väl att man kanske ska försöka komma överens om de övergripande detaljerna redan innan man sammanför sto och föl.
Och att de som anmäler sitt sto som tillgänglig amma bör tänka efter tre gånger extra vad det faktiskt kommer att kunna innebära - INNAN de anmäler henne.

Starta gärna en ny tråd för detta ämne, så lämnar vi detta specifika fall nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej. Jag har ett sto på 4 år som fick föl för 3 veckor sedan, förstföderska. I början fick vi bremsa och hålla i när fölet skulle dia...
Svar
14
· Visningar
2 116
Senast: Narcissa
·
Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 251
Senast: Tagliabue
·
Avel Hur tidigt efter fölet är fött kan man flytta sto och föl till ett nytt stall? De kommer gå i egen hage i det nya stallet, tills det...
2
Svar
22
· Visningar
5 086
Senast: Lycanthrope
·
T
Hästvård HejHej!! För ca 2 veckor sen så köpte jag tillbaka min islandshäst som varit hos en seriös uppfödare i ett år ca. Hon betäcker sin...
Svar
2
· Visningar
1 016
Senast: tinkewink
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka