Släppa ut föl på lösdrift

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Släppa ut föl på lösdrift

Men TS kravlista och kontrakt var ju ett resultat av att hon inte ville släppa iväg sto och föl på lösdrift före ombetäckningen, vilket fölägaren enligt TS krävde. Hade fölägaren bara sagt att det var bra att de kom om två veckor/tio dagar, hade ju allt varit finemang.

Stackars stackars sto och föl, oavsett meningsskiljeaktigheter borde man kunnat hitta en lösning framförallt för fölets skull. Hur kan man vara så grym att sära på dem nu.:crazy:

För övrigt - hade det varit mitt föl, hade jag gärna sett att det fått följa med sin nya mamma på promenader utanför hagen, för miljöträningens skull.

EXAKT så var det jag tyckte! Jag är van vid att vi kallblodsfolk kör våra ston med fölet vid sidan, tar en skogstur med fölet vid sidan osv. Stoet mår gott o fölet mår gott. Båda får se lite annat än hagen o det är bara bra.

Jag har aldrig påstått att hon skulle tränas för tränare o ridas stenhårt varje dag. Jag hade tom begränsat träningen i kontraktet men sak samma de skrev ju inte på. Jag ville att hon skulle ut nån gång i veckan för att se annat än hagen o inte bli ett "hängbukssvin". Hon är 4 år o behöver se allt man kan tänka sig för att bli riktig häst... fölet har egna ben det mår bara gott av att hänga med ut en sväng...

EXAKT så var det jag tyckte! Jag är van vid att vi kallblodsfolk kör våra ston med fölet vid sidan, tar en skogstur med fölet vid sidan osv. Stoet mår gott o fölet mår gott. Båda får se lite annat än hagen o det är bara bra.

Jag har aldrig påstått att hon skulle tränas för tränare o ridas stenhårt varje dag. Jag hade tom begränsat träningen i kontraktet men sak samma de skrev ju inte på. Jag ville att hon skulle ut nån gång i veckan för att se annat än hagen o inte bli ett "hängbukssvin". Hon är 4 år o behöver se allt man kan tänka sig för att bli riktig häst... fölet har egna ben det mår bara gott av att hänga med ut en sväng...

Och det håller jag INTE med om.

Handlar också om fölets värde.

Eller skulle du rida på en märr i skogen och ha en 200.000 kronors drällandes brevid.

Vad som helst kan hända...

Och våra ser då inte ut som några hängbuks-svin :crazy:

Skulle du ha lånat ut stoet om du vetat att hon skulle stå i hage fram till avskiljning??

AM

Ok? så att de åkte skoter på 3 dm snö den 18:e maj här är oxå lögn?! Nu får ni väl ändå ge er!! Är det ni eller jag som bor här o såg vad det var för väder?!
Det snöade, det var ingen snöstorm! Det är stor skillnad på de två.

Jag står fast vid att du enbart ser allting från din sida och inte ser till varken fölets eller fölägarnas bästa. Stoet hade inte alls lidit eller mått dåligt för att hon fick gå på lösdrift hela tiden istället för att motioneras.

Jag håller med vad många andra skriver. För det första är det är snålt och girigt att begära betalt när man anmält sig till ammajouren. En dag står man där och själv behöver den hjälpen och då är man tacksam för att få den. What goes around comes around. Och för det andra så handlar det om fölets bästa i en sådan här situation och inte om stoets bästa. Stoet är en vuxen individ som är mycket tuffare rent fysiskt än vad fölet är. Det är fölet som behöver mest omvårdnad och uppmärksamhet.

Hade jag betalat en dyr betäckningsavgift hade jag inte velat att mitt föl skulle vara ute och drälla i skogen helt lös. Det är en sak som är säkert!

Det snöade, det var ingen snöstorm! Det är stor skillnad på de två.

Vad jag blir trött!! Du bor tydligen i GBG o vet inte vad vi hade för väder:devil: Det har inte med tråden att göra men stormfällda träd o snö vågrätt genom luften o 3 dm snö som folk åker skoter på räcker väl?! Snälla nån!

Eller skulle du rida på en märr i skogen och ha en 200.000 kronors drällandes brevid.
AM

Jag skulle inte våga...:crazy:
Jag vågade ju knappt sova på nätterna när jag hade två avkommor e:Jag de Bellouet,en e:Pine Chip,en e:Järvsöfaxs och en e:SuperArnie på bete här hemma hos mig..:o Å dessu:otom så rymde de rackarna två gånger.. :eek:

I övrigt så handlar i allafall min reaktion ang. samarbetssvårigheter om många små saker som dykt upp i tråden..
Och jag tycker bara hemskt synd om fölet och stoet som n förlorat sitt andra föl inom en kort tid..:cry:

Grannen här blev av med en unge då den sprang rakt in i en harv då dom var ute och red..

Så lös..nä.

Kanske om man har den i snöret...
Fast våra ungar går ju i stor flock så dom har kul ändå :D

AM

*kl*

När jag läser denna tråden om vad ni verka anse är självklart, så får ni mig att fundera på om jag ens skulle kunna tänka mig att anmäla mitt sto till ammajouren om jag var i en situation där det var en möjlighet.

På er låter det som jag inte ens har rätt att bestämma vad min häst ska äta under tiden? Förstår inte att man reagerar på att man har en foderstat åt hästen?

Det är väl fortfarande min häst, visst man ska göra allt man kan för fölet, men då måste väl ändå fölägaren också bjuda till?

Jag har en miniminivå på vad jag anser är okej skötsel av min häst, men det är det ingen som skulle anse att jag har rätt att ställa krav på att den nivån uppehålls, vilket den hade gjorts om stoet var kvar hos mig?

Så det är kanske där fölägare får vara beredd att jämka lite, för att dom får låna en mamma till sitt föl?

Jag som stoägare hade redan gjort vad jag anser är en enorm uppoffring genom att låna ut mitt sto, vilket jag inte under någon annan situation hade ens funderat på att göra?

Då kan väl fölägare vissa lite goodwill genom att sköta stoet på det sätt som jag vill, även om det innebär en del merjobb?

Nu diskuterar jag bara i allmänhet, tror inte det ger så mycket mer att diskutera ts specifikt eftersom vi bara har en sida på historien.

/Camilla

Det måste gå att kompromissa från BÅDAs håll.
Kan man som stoägare inte tänka sig att någon annans skötsel kan vara lika bra som om man gör det själv, även om man inte gör exakt likadant, så ska man nog inte fundera på att låna ut sitt sto som amma.

*kl*
Jag som stoägare hade redan gjort vad jag anser är en enorm uppoffring genom att låna ut mitt sto, vilket jag inte under någon annan situation hade ens funderat på att göra?

/Camilla

Om man anser att man gjort en enorm uppoffring så ska man nog inte anmäla alls.

Den som står med ensamt föl är i underläge.
Denne måste ta det han får.
Att sedan även tänka på avgifter, hyror och motion är helt vansinnigt i den situationen.

Skulle aldrig någonsin kräva något åt det hållet.
En dag är det min tur att behöva en amma och då vill jag gärna att en någorlunda likasinnad hör av sig.

Och av egen erfarenhet så är det på något konstigt vis mest smidigt om man får tag på ammor via stora stuterier och inte "privatare"..
Är helt övertygad att i den branchen så kallas inte detta för uppoffring utan ett självklart handlande mot den som är i nöd.

Och det är i sådana fall inte ammorna som är i nöd. Utan ungarna.

Så tänk er för allihop därute.
Kanske är det jag som ringer och frågar klockan 02.00 en natt...
Liksom ni ringer oss av samma orsak.

AM

Om man anser att man gjort en enorm uppoffring så ska man nog inte anmäla alls.

Fast den uppoffringen gör jag gärna om jag kan rädda/hjälpa ett föl, men bara för att ni har fölet som behöver hjälp så behöver ni inte göra något annat än att utnyttja min vilja att hjälpa er?
Tycker det minst man kan göra när man får låna ett sto i en nödsituation är att i alla fall sköta det som det hade blivit gjort hos ägare/enligt ägarens önskemål?

Om vi nu tar TS som exempel.

Att en häst som är van att stå på stall och täckad, ska helt plötsligt släppas på lösdrift i vinterväder. Och utan möjlighet att stalla upp ett sto med (deras) föl, som dessutom precis haft feber och varit sjuk, fast det enligt lag ska finnas minst 1box/10 i lösdriften.
Så att bara för att dom är fölägare, så måste ts bara snällt gå med på en sån sak?

Det är ju rent ut sagt korkat att släppa ut ett lite föl som precis varit sjuk i det vädret, om man inte vill att den ska bli sjuk igen då.

Hade dom haft möjligheterna att sköta det på ett bra sätt, t.ex. att det finns möjlighet att stänga in sto med föl i lösdriften så hade det varit en annan sak.

Även jag som stoägare måste ha vissa rättigheter, visst att jag inte ska göra några vinster på det, men i det här fallet var det TS pratade om en symbolisk summa för att täcka en del av sina extra utgifter som hon haft för att hon ställda upp med sitt sto som amma åt deras föl.

Tycker hela ert resonemang verka gå ut på att stoägarens insats, fast den verkligen är behövd, inte är värd någonting? :confused:

/Camilla

Nu har vi ju enbart fått veta en sida av det hela.

Håller helt med att en febrig unge ej skall flyttas.

Men om fölägarna anser att dom har bättre rutin så måste ju dom få avgöra detta.
Det är ju alltid bäst att den som äger den sjuka hästen vårdar den själv..
Om inte annat, så kan det vara bra om det händer något.

Vi har ju inte ens en aning om det var en sk. privatare eller ett stuteri som ville låna mamman.

I övrigt så vet vi ju inte hur lösdriften såg ut.
Det kanske gick att stänga den?
Då blev ju lösdriften helt plötsligt en skapligt stor box.

Vidare när det gäller täcken så är det ingen bra idé ihop med små föl då dom trasslar in sig i all sköns remmar då dom ska dia eller om mamman ligger ner.

Och vad vet vi om resten?
Kanske hade märren blivit instängd på lösdriften med sitt föl och en rund bal med hö?

När det gäller ersättning så kan man spinna vidare..
Hade märren hamnat hos fölägaren så hade stoägaren sluppit kostnaden av stoet fram till avskiljning?
Hon kanske hade blivit verkad maskad och hela alltihop?
(så gjorde vi i alla fall)

Och sen svar på din första rad..

Stoet är jätteviktig naturligtvis. Det är ju hon som har maten/uppfostran.
Och alla vi sköter hästar olika. Men bara för att jag t.ex. inte har täckade fölmärrar så betyder det ju inte att jag kan mindre eller missköter stoet?
Jag kanske inte rider ut på stoet med fölet vid sidan för jag vill inte riskera att fölet gör sig illa?

Skillnader kan vara enorma.
Vem säger att ägare som borstar ston två gånger per dag. Rider ett pass per dag. Har hästen i fin box och har fina saker i sadelkammaren är bättre än den som har hästar som inte är lika välborstade, kanske går på lösdrift, rids inte en meter och alla går i stora flockar?

Olikheten i detta fall gjorde ju att individerna förlorade två mammor och två föl..och sådant ska ju bara inte få ske.

AM

Nu har vi ju enbart fått veta en sida av det hela.

Håller helt med att en febrig unge ej skall flyttas.

Men om fölägarna anser att dom har bättre rutin så måste ju dom få avgöra detta.
Det är ju alltid bäst att den som äger den sjuka hästen vårdar den själv..
Om inte annat, så kan det vara bra om det händer något.

Vi har ju inte ens en aning om det var en sk. privatare eller ett stuteri som ville låna mamman.

I övrigt så vet vi ju inte hur lösdriften såg ut.
Det kanske gick att stänga den?
Då blev ju lösdriften helt plötsligt en skapligt stor box.

Vidare när det gäller täcken så är det ingen bra idé ihop med små föl då dom trasslar in sig i all sköns remmar då dom ska dia eller om mamman ligger ner.

Och vad vet vi om resten?
Kanske hade märren blivit instängd på lösdriften med sitt föl och en rund bal med hö?

När det gäller ersättning så kan man spinna vidare..
Hade märren hamnat hos fölägaren så hade stoägaren sluppit kostnaden av stoet fram till avskiljning?
Hon kanske hade blivit verkad maskad och hela alltihop?
(så gjorde vi i alla fall)

Och sen svar på din första rad..

Stoet är jätteviktig naturligtvis. Det är ju hon som har maten/uppfostran.
Och alla vi sköter hästar olika. Men bara för att jag t.ex. inte har täckade fölmärrar så betyder det ju inte att jag kan mindre eller missköter stoet?
Jag kanske inte rider ut på stoet med fölet vid sidan för jag vill inte riskera att fölet gör sig illa?

Skillnader kan vara enorma.
Vem säger att ägare som borstar ston två gånger per dag. Rider ett pass per dag. Har hästen i fin box och har fina saker i sadelkammaren är bättre än den som har hästar som inte är lika välborstade, kanske går på lösdrift, rids inte en meter och alla går i stora flockar?

Olikheten i detta fall gjorde ju att individerna förlorade två mammor och två föl..och sådant ska ju bara inte få ske.

AM

Fast det är pga av olikheterna som jag anser att man får jämka från båda håll.

T.ex motioner sto utan att fölet är med, att borsta av hästen lite snabbt även om det är dagligen tycker jag inte är särskilt stora krav.

För någon har gjort dig en tjänst att låna ut ett sto för att hjälpa dig, då är det för mig en självklarhet att sköta stoet på ett sådant sätt att ägaren känner att dom får en välskött häst tillbaka också?

Bästa är väl om båda blir nöjda efteråt så att vi fortsätter ha tillgång till den hjälp som faktiskt finns via ammajouren?

Annars kommer kanske resultatet vara att färre och färre stoägare anmäler sina ston till ammajouren för att dom känner sig överkörda och utnyttjade av fölägarna?

Men håller helt med om att dom ska behöva mista två föl och två mammor får egentligen inte ske :(

/Camilla

T.ex motioner sto utan att fölet är med, att borsta av hästen lite snabbt även om det är dagligen tycker jag inte är särskilt stora krav.

För någon har gjort dig en tjänst att låna ut ett sto för att hjälpa dig, då är det för mig en självklarhet att sköta stoet på ett sådant sätt att ägaren känner att dom får en välskött häst tillbaka också?

/Camilla

Vad vill du egentligen ha sagt? Att de hästar som Nafayette beskriver, som går på lösdrift, inte borstas eller motioneras är sämre skötta än andras?

Om man tänker så ska man enligt min mening se över sitt hästhållande och fundera på om man sköter hästen så att DEN mår bäst, eller om man sköter hästen så att MAN SJÄLV mår bäst.

Jag blir så ledsen(o arg) när jag läser den här tråden.:mad:

Alla inblandade borde se till stoets OCH till fölets bästa. Vilket jag anser ingen av de inblandade har gjort - de har istället gjort det hela till en personlig vendetta.

Fölet behövde en ny mamma, för att få rätt uppfostran från början.
Stoet behövde ett föl,att ta hand om o fostra istället för det fökl hon förlorade...

Varför skulle då en av parterna ta betalt för det hela???:eek: När bägge parter behövde den andra för djurens bästa?

Jag säger bara SUCK!!!

*kl*

Från början så var ju frågan om man skulle flytta fölet eller ej.
Där kan jag hålla med om att det inte är så bra att flytta dom i början när banden fortfarande är skira.
Antar att fölägaren också tyckt att det var ok at fölet skulle stå där tills efter betäckning, eftersom dom ändå kört dit den.

Men vad hände sen?
Någonting har ju gjort att fölägaren inte vill ha kvar fölet hos stoägaren.
Tycker själv det käns gnidet att ta betalt för jobbet i en sådan situation. Extra maten till stoet kan väl va en sak.

Hade stoet från början åkt till fölet, så hade nog diskutionen om betalt för stallplats och skötsel aldrig kommit upp!

Eller du hade velat ha betalt för stoet också, om det var du som behövde en amma??

Det här är en sits man hoppas att man slipper hamna i, men alla vi som avlar får vara beredda på att det ändå kan ske.
Och gör det de, så hoppas jag innerligt att det inte är någon som bara ser pengar och problem som jag behöver ta hjälp av.

Tack:bow: Skönt att nån förstår mig...

Ni undrar vad det var för nån som ville låna stoet...

Ungt par runt 20 års åldern, absolut fullärda. Veterinärer har ingen aning, stuteriägare har ingen aning osv.

De går skiftgång båda två så då lämpar sig lösdrift bäst för dem. I lösdriften hade de en 28 år gammal ponny o så skulle mitt sto o deras föl dit. Jag var med på noterna om en flytt INNAN betäckningen fram tills jag såg vad det skulle bli för vinterväder. Då ringde jag dem o sa att det är bättre att låta hästarna stå här tills vädret är stabilt o eftersom det är så nära betäckning nu ansåg jag att en vecka hit eller dit kvittar, de skulle stanna tills de åker på betäckning.

De har en lösdrift utan box, jag frågade dem hur de tänkt göra med ponnyn om de var tvugna att stänga in sto o föl eftersom mitt sto är en riktig:devil: när det gällde att beskydda bebisen. Sparkade hej vilt omkring sig o fick till svar att ponnyn kunde stå i skogen.

De bor granne med en numera europaväg o har stängsel i fårhöjd med andra ord runt 80-90 cm. Här är mitt sto van vid tre trådar en i knähöjd en i mitten o en runt 1,40. Hon har rivit staketet här nån gång trots kraftig el så jag var lite skeptisk mot deras staket men sa aldrig nåt om det till dem.

Sen en annan sak, vad ska man som stoägare acceptera? Hade jag stått i deras sits hade jag varit superglad åt att ha fått en amma som funkar. Pysslat om stoet som om hon var min egen osv. Inte kallat henne för en ful o klumpig pissmärr som är ouppfostrad. Detta sa hon gång på gång INNAN vi vart ovänner o jag bara skrattade åt hennes sk. "humor"

Sen frågades det varför fölet blev sjukt i kylan. Fölet kom hit kass i magen, stenhård till en början för att sedan bli lös nåt så katastrofalt. Jag tvättade o grejjade men det vart inte bättre. Som tur var åt fölet hela tiden så hon fick i sig mjölk i alla fall men med en sån mage o plötsligt vinterväder mår nog vem som helst skit. Jag ringde vet o frågade om det skulle göras nåt o han valde att komma ut o ge medicin. När han var på väg ut försökte jag nå ägarna men de tryckte bara bort mig så de fick reda på det dagen efter o då blev jag utskälld för att ha ringt vet, att det var fel vet osv... frågan är, vad hade hänt om fölet blivit riktigt dåligt o jag struntat i att ringa vet? Vad hade hänt då? Då hade jag väl blivit anmäld för vanvård eller nåt så jag vet inte hur jag skulle gjort. Allt jag gjorde var ju fel:(

Det ska matas, o skos o motioneras osv. Det kunde de inte skriva på så där vet jag inte var jag ska ge vika faktiskt. Vill de nappa sitt föl varsågod men missköta mitt sto NEJ, det tillåter jag inte!

Att sko ett sto med ett litet föl vid sidan är ingen bra idé liksom det (som redan nämnts) är en dålig idé att täcka ett sto med föl. Att de inte vill ställa upp på dessa krav är fullt förståeligt och knappast detsamma som att de kommer missköta ditt sto.

Spontant kan jag också tycka att det - ffa för fölets skull - inte hade varit så lägligt med en flytt när det precis hade börjat acceptera varandra och utifrån din beskrivning låter fölägarna kanske inte helt seriösa - men det är här som jag tycker att du börjar visa en väldigt omedgörlig sida;

Visst kan de ta fölet härifrån men stoet stannar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej. Jag har ett sto på 4 år som fick föl för 3 veckor sedan, förstföderska. I början fick vi bremsa och hålla i när fölet skulle dia...
Svar
14
· Visningar
2 116
Senast: Narcissa
·
Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 251
Senast: Tagliabue
·
Avel Hur tidigt efter fölet är fött kan man flytta sto och föl till ett nytt stall? De kommer gå i egen hage i det nya stallet, tills det...
2
Svar
22
· Visningar
5 086
Senast: Lycanthrope
·
T
Hästvård HejHej!! För ca 2 veckor sen så köpte jag tillbaka min islandshäst som varit hos en seriös uppfödare i ett år ca. Hon betäcker sin...
Svar
2
· Visningar
1 016
Senast: tinkewink
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka