Släppa ut föl på lösdrift

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Släppa ut föl på lösdrift

Tja,men ibland tar livet en vändning och jag kan bara se det sorgliga i det hela både för ditt sto och för det stackars fölet som ni hästägare har utsatt de för..:cry:

(att sen hingsthållaren ger ett mkt billgare språng till ditt sto,det känns som en normal företeelse för oss som har kallblod)

Nej, det var inte tänkt att hon skulle betäckts om om inte vårt föl varit dött. Hon skulle fått börja arbeta så småningom här på gården som de andra körhästarna här. Nu valde vi att betäcka om eftersom vi ju ville ha ett föl med den hingsten o henne + att hingstägaren gav oss ett mycket billigare språng som plåster på såren för det döda fölet.

Ni verkar riktigt egotrippade, både fölägaren o stoägaren.
Stäng den här tråden, jag mår illa av denna egoism.

Knapplån

Vilken sorglig historia...

Jag har både varit i behov av amma för egen och vänners räkning och haft sto som varit en lämplig amma.
Ingen av de inblandade i dessa fall har ens funderat på vare sig ekonomisk ersättning eller haft betänkligheter att lämna bort sina ston. Lägger man ut sitt sto på ammajouren får man vara beredd att låna ut henne för en tid. Fölet måste komma i absolut första hand och enligt mina erfarenheter är det bäst att fölägaren har dem hos sig eftersom det är förenat med en massa arbete, särskilt i början.
Dessa fall har fungerat genom givande och tagande mellan ägarna och har slutat lyckligt efter en del arbetsinsatser och uppoffringar från människor som egentligen inte hade behövt bry sig, men som av medkänsla gjort det ändå...
Jag tvekade inte en sekund att lämna bort ett av mina ston som miste sitt föl för ett par år sedan. Bara ett par år innan behövde jag själv en amma och vem vet när jag behöver det nästa gång?
Ett sto som går med föl är fullständigt nöjd med att bara gå i hagen med sitt föl och inte behöver de borstas dagligen heller. Huvudsaken att de har tillgång till bra foder/bete och får god och regelbunden tillsyn.
Jag hade nog litat på att de som äger fölet vill dess bästa och släppt iväg stoet trots snö. Lösdrift har jag enbart goda erfarenheter av och man kan ju som sagt här ovan, stänga in dem om de inte är inne frivilligt om det är blött och kallt. Fölen brukar dock söka sig till torra liggplatser av sig själva.

Senast ändrad:

Jag håller med Jarrah.
Anmäler man sitt sto till ammajouren, så får man försöka vara lite smidig.
Och vill fölägaren ha fölet hos sig så är det, enligt mig, prioritet ett.

Det verkar lite jobbigt att du vägrar låna ut ditt sto, men ändå vill ha betalt för extrajobbet?
Tror du fölägaren skulle gjort samma sak i en omvänd situation, dvs fakturera full inackordering och skötsel om de fick ta stoet?

Nu reder vi ut det hela ok?!

1. Jag har aldrig sagt att jag inte lånar ut stoet, jag säger bara att det skulle stanna här tills det ändå bär iväg på betäckning nästa vecka. Efter det skulle de få låna stoet fram tills fölet är avvant.

2. Jag ansåg mig skyldig att se till djurens bästa och ringde vet. när fölet inte mådde bra i lördags. Vet. ville komma ut och gjorde så. Han gav febernedsättande och penicillin. - dagen efter var fölet mycket piggare. Försökte nå ägarna men de tryckte bort när jag ringde. Dagen efter var de sura för att vet. varit ut o det var fel vet osv.

3. Jag ansåg att med tanke på väder och ombetäckningen och de sköra banden mellan sto och föl att det vore bäst om de inte flyttades till dem innan stoet var betäckt. Då anklagade de oss för att vara oseriösa.

Det finns ett ordspråk såm lyder "bit inte den handen som föder dig" det anser jag och sambon att de gjorde kraftigt när de skällde ut oss för att ha ringt vet och sagt att hästarna skulle stanna här knappa två veckor till från då bråket började.

Blir man anklagad för att vara oseriös när man ställer upp med sto o vakar dygnet runt osv vet jag inte om min reaktion är så underlig! Tack finns lixom inte i deras värld, vi är bara idioter o så är det. Konstigt är att de vi talat med som är proffs dvs. veterinärer, stuteriägare, folk som hela livet jobbat med hästar m.m. håller med oss... lika här på buke. När jag ställde frågan i början om det var ok att flytta ett så skört par sa alla nej, nu när de tagit fölet nu är jag boven!? Varför detta helt plötsligt?!

JAG har inte sagt att det är olämpligt att flytta.
Jag har varit med att para ihop en hel del ston och föl, och anser att det är upp till fölägaren att ha det ansvaret.
Jag har haft stuteri ganska länge, och rätt var det är så kommer jag att behöva låna hit en mamma.
Men inte av en ägare som kräver att jag skor hästen, att den borstas, eller att jag måste motionera den.
Däremot sköter jag givetvis hästen så den har hovvård, gott hull och mår finfint.

En uppmaning till er som har ston som förlorat sitt föl.
Är ni inte beredda att låna ut ert sto som amma, så anmäl henne inte till ammajouren....

Så bara för att man anmäler sitt sto till ammajouren så har man inte rätt att kräva att stoet hade fått samma skötsel som man själv hade gett det, utan får acceptera det som fölägaren säger?

Känns lite som ni försöker hänga TS för att hon inte bara snällt accepterar allt som fölägaren vill.

Om nu den som anmäler sitt sto till ammajouren måste vara beredd att låna ut sitt sto, så måste väl samma krav gälla för fölägare som måste vara beredd att låta sitt föl vara hos stoägaren, eller är det bara en i den här relation som har rätt att ha några åsikter?

Det måste faktiskt vara en kompromiss från bådas håll.

/Camilla

Så bara för att man anmäler sitt sto till ammajouren så har man inte rätt att kräva att stoet hade fått samma skötsel som man själv hade gett det, utan får acceptera det som fölägaren säger?
Det finns olika hästhållning och så länge som stoet mår bra så ska man acceptera det tycker jag. Att kräva att stoet får motion och se annat än hagarna tycker jag är ett krav som är lite överkurs faktiskt. Som stoägare får man inte ställa orimliga krav på fölägaren.

Om nu den som anmäler sitt sto till ammajouren måste vara beredd att låna ut sitt sto, så måste väl samma krav gälla för fölägare som måste vara beredd att låta sitt föl vara hos stoägaren, eller är det bara en i den här relation som har rätt att ha några åsikter?

Det måste faktiskt vara en kompromiss från bådas håll.
Som någon redan skrivit så är det mer jobb med fölet än med stoet, därför vill man hellre ha fölet hos fölägaren, så den kan göra vad den vill med sitt föl. Stoet är vuxen och behöver inte lika mycket omvårdnad och tillsyn. Hade jag varit i den situationen så hade jag defintivit inte velat ha mitt föl hos någon annan. Föl är sköra individer och kan inte jämföras med en vuxen häst. Jag vill ha kontrollen på fölet.

En kompromiss från bådas håll är helt ok, men det får aldrig kompromissas på fölets bekostnad.

Sen ska man inte tro allting man läser heller, och i denna tråden har vi bara hört en sida av historien. Det finns alltid två eller fler sidor och man ska inte svälja någonting någon säger i en konflikt med hull och hår utan att man hört den andra sidan.

JAG har inte sagt att det är olämpligt att flytta.
Jag har varit med att para ihop en hel del ston och föl, och anser att det är upp till fölägaren att ha det ansvaret.
Jag har haft stuteri ganska länge, och rätt var det är så kommer jag att behöva låna hit en mamma.
Men inte av en ägare som kräver att jag skor hästen, att den borstas, eller att jag måste motionera den.
Däremot sköter jag givetvis hästen så den har hovvård, gott hull och mår finfint.

En uppmaning till er som har ston som förlorat sitt föl.
Är ni inte beredda att låna ut ert sto som amma, så anmäl henne inte till ammajouren....
Nu var det ju inte fråga om att bara låna ut stoet utan även om att stoet skulle sättas på lösdrift när det fortfarande är minusgrader på delar av dygnet samt snöfall..

ska det vara självklart att man vill släppa iväg sitt sto till vilket hejdundrande idiotiskt ställe att ha sto+föl på under icke lämpliga förhållanden bara för att man anmäler sig till ammajouren.. ??

anser DU att det är helt rätt och riktigt att Svanhild glatt skulle skicka iväg sitt sto på lösdrift hos fölägaren med både minusgrader och snö på väderkarten när hennes sto är van vid täcke och stall..?
dessutom med ett föl som fått en svår start i livet och redan innan "flytten" var lite krasslig.. ?

Senast ändrad av en moderator:

Nu är det slutet på maj, vilket gör att vädret kommer att se mycket bättre ut väldigt snart. Det gör också att det är under en övergångsperiod. Det hade säkerligen fölägarna inte någonting emot.

Vad jag tror att fölägarna reagerar emot är att stoägaren (TS) försöker styra för mycket och inte låter de ha någon kontroll alls. Fölet blev sjukt. Det hade gjort mig som fölägare orolig. Jag hade velat ha haft kontrollen över vad som händer. Varför är fölet sjukt liksom?

Dessutom verkar TS ganska så oresonlig och överdriven. Ärligt talat, det var ingen snöstorm eller lervälling i Värmland under helgen. Det snöade lite, javisst, men leran är på alla de ställen jag varit på torkad pga det extremt fina vädret som varit innan. Givetvis vill fölägaren ha det så smärtfritt som möjligt, därav att de valde att få tag på en amma. De ville inte föda upp fölet på flaska. Men eftersom det inte går att komma överens med stoägaren ser de antagligen inget alternativ än att göra just det.

Det finns alltid två sidor på en historia och en konflikt. Ingen av oss har hört fölägarens sida och hade vi bara hört den hade vi alla säkerligen suttit här gapandes och sagt att de gjorde helt rätt som tog fölet ifrån stoägaren.

Så mycket var det värt med amma... INTE ETT SKIT!! Jag ville ha några kronor betalt för extramaten o jobbet här + en liten hyra av stoet de månader hon ska stå hos dem men det gick inte.

Tänkte du ta hyra för stoet????

Vi har erfarenhet åt båda håll. Både moderlösa föl som kommit och detsamma som hittat ammor på annat håll.
Men hyra har då ingen tagit.

I fallet sto och föl så är det alltid fölet som går först i alla lägen.

Mycket tråkigt att det gick som det gick för er och att kommunikationen inte fungerade.

Så där lite offtopic..

För ett tag sedan så jagade jag själv en amma på jouren.

Fick kontakt med tre stycken.

Och hör här:

Det ena stoet stod på klinik fortfarande och var inte ens tillgänglig.

Det andra stoet hade lagts ut på listan av ägarna vars sto stod på ett stuteri och inte ens berättat för den personalen där att hon var listad.
(så gör man INTE. INTE, INTE)

Det tredje stoet hade en ägare som ville både det ena och det fjärde med täcken, motion, avgifter, fodersorter och f-n vet vad.

Dessa tre ovanstående märrarna skulle alltså aldrig varit med på listan. :mad:

HUR KUL tror folk att det är, att först se mamman gå åt, och sedan planera in försörjning/mat på ett dygnsföl..vidare sätta sig med ammajourens lista och få massor med konstiga kommentarer????

AM (lite trådkap, ber om ursäkt)

Dessutom verkar TS ganska så oresonlig och överdriven. Ärligt talat, det var ingen snöstorm eller lervälling i Värmland under helgen. Det snöade lite, javisst,

Ok? så att de åkte skoter på 3 dm snö den 18:e maj här är oxå lögn?! Nu får ni väl ändå ge er!! Är det ni eller jag som bor här o såg vad det var för väder?!

Tack,:bow:nån som förstår mig i mitt tänk i alla fall:love:

Jag tycker inte att Svanhild varit omöjlig i den här frågan, utifrån vad jag läst. Att tänka på fölets bästa och vilja vänta med att flytta ett föl tills stoet varit iväg på betäckning tycker jag inte låter märkligt. Hellre två flyttar än tre, i min värld.

Att sen vilja ha ersättning för sitt sto ser jag inte heller som något problem - hyra för stoet känns kanske lite väl, men extra foderkostnader etc tycker jag är självklart att man som fölägare skall betala.

Visst är det tråkigt att fölet förlorat en andra mamma på kort tid, men skyll inte det på trådskaparen enbart...

Ni verkar riktigt egotrippade, både fölägaren o stoägaren.
Stäng den här tråden, jag mår illa av denna egoism.

Kan bara hålla med... Vi har lämnat ut 2 ston till ammatjänst i år och det är inte tal om några pengar,utan anmäler man sig till ammajouren handlar det väl om att man vill hjälpa till anser jag. Man hjälper både sin häst och fölet. Sen till TS:Bli inte förvånad om det kan bli svårt att få stoet dräktigt igen,då hon faktiskt förlorat två föl på kort tid...

Ja, hur skulle det sluta, om sto-ägarna till slut gör en affär av det hela? Att det blir den fölägare som bjuder högst som får hyra stoet.

Ja, hur skulle det sluta, om sto-ägarna till slut gör en affär av det hela? Att det blir den fölägare som bjuder högst som får hyra stoet.
Men det är väl ändå inte det som det varit ifråga om?!

Snarare att TS vill att hennes häst ska ha vettig skötsel under tiden hon står hos fölägaren, samt ersättning för hennes utgifter. Det ser jag verkligen inte som något extremt, snarare självklart!! Har man betalat x antal tusen för språngavgift etc, så är väl kostnaden för stoägarens utlägg en petitess i sammanhanget?!

Det jag stör mig på är att fölägaren skulle skriva på ett avtal, där hon kräver att stoet motioneras utanför hagen.

Det är väl klart att hon ska ha vettig skötsel,det hade nog den egna märren oxå fått skulle jag tro

Det jag stör mig på är att fölägaren skulle skriva på ett avtal, där hon kräver att stoet motioneras utanför hagen.
Det var EN punkt i avtalet. EN. Och resonerar man lite kring det hela kan det kanske lösas??

Ser inte poängen med att 'halshugga' en forummedlem ang ett avtal som inte ens är påskrivet. Det är väl ändå upp till henne och fölägaren?

För övrigt - hade det varit mitt föl, hade jag gärna sett att det fått följa med sin nya mamma på promenader utanför hagen, för miljöträningens skull.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej. Jag har ett sto på 4 år som fick föl för 3 veckor sedan, förstföderska. I början fick vi bremsa och hålla i när fölet skulle dia...
Svar
14
· Visningar
2 116
Senast: Narcissa
·
Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 251
Senast: Tagliabue
·
Avel Hur tidigt efter fölet är fött kan man flytta sto och föl till ett nytt stall? De kommer gå i egen hage i det nya stallet, tills det...
2
Svar
22
· Visningar
5 086
Senast: Lycanthrope
·
T
Hästvård HejHej!! För ca 2 veckor sen så köpte jag tillbaka min islandshäst som varit hos en seriös uppfödare i ett år ca. Hon betäcker sin...
Svar
2
· Visningar
1 016
Senast: tinkewink
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka