Släppa ut föl på lösdrift

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Släppa ut föl på lösdrift

TUR att jag stod på mig!! Jösses idag SNÖAR det ute o är ca 3 cm redan mitt i maj!!:eek::devil:

Måste bara uppdatera läget lite... jag drev ju min vilja igenom o vaknade till ett vitt:eek: landskap där ute! Fölis var inne i natt o har hela tiden haft diarré men idag luktade det pyton. Hade dem inne hela dan eftersom det var snöstorm hela dan men i kväll hade fölis lätt feber trots torr, dragfri box! Vet. fick komma ut o ge febernedsättande o penicillin... det värsta är att ägarna har inte gått o få tag på i telefon. Antagligen sura än eftersom de inte fick sin vilja genom o tryckte bort mig när jag ringde när vet var på väg:(

Jag tycker ändå, att om fölet inte mår bra så är det bättre att föl-ägarna tar hem sto och föl, så de får sköta om det själva.

kan det inte bli så att bebis behöver åka in igen om det har feber och lös avföring?

Ut i snöstormen o leran?! Knappast!! Inte så länge jag bestämmer över stoet i alla fall. Visst kan de ta fölet härifrån men stoet stannar! Fölet har dessutom igår kväll fått febernedsättande så det är knappast lämpligt med en flytt...

Jag har svårt att tro att de, bara för att de har lösdrift, låter hästarna gå ute.
Så vitt jag vet så kan man stänga för ligghallar.

Lösdrift ska ha tillgång till box oxå men det har inte de. Därför anser jag att de INTE ska ha hästarna hos sig. Vårt sto ska ändå på ombetäckning om nån vecka o om vädret är stabilt efter det är det överenskommet att de ska få ta stoet o fölet till sig.

Så mycket var det värt med amma... INTE ETT SKIT!! Jag ville ha några kronor betalt för extramaten o jobbet här + en liten hyra av stoet de månader hon ska stå hos dem men det gick inte.

Skrev ett kontrakt där det står att de ska mata, o borsta vad som gäller vid skada m.m. orkar inte skriva allt men det gick inte att skriva på så idag hämtade de fölungen härifrån för att föda upp på flaska!! Vad fan gör jag med mitt sto nu??!! Mjölkproduktionen är ju i full fart nu!! FAN!!:devil::cry:

Fy sjutton vilka idioter.
Har de hämtat fölet???
De borde inte ha häst över huvudtaget.

Ja, de har hämtat fölet... suck säger jag bara jag som var så glad för att vårt sto tog emot en annan bebis:(

Förlåt men du har startat flera trådar vad du vill ha för att du fått jobbet med fölungen och att ni inte kommit överens och du vill inte skicka stoet till dom och dom vill inte ha kvar fölungen hos dig !

Det har skurit sig ordentligt mellan er djurägare och de som får lida för detta är stoet och fölisen ..

Ta ut stoet motionera den och ta bort kraftfoder så har du löst problemet !?

Synd att ni inte kunde mötts någonstans på vägen för era hästars skull de hade behövt varandra .

Mia

Ja, jag vet att jag frågat mycket då jag blev så ställd när de började domdera över mitt sto. MEN det är fortfarande så att fölet måste ha mat o det fanns en amma som accepterade det. Att jag har regler för vad som gäller för min häst är väl ganska självklart! Det ska matas, o skos o motioneras osv. Det kunde de inte skriva på så där vet jag inte var jag ska ge vika faktiskt. Vill de nappa sitt föl varsågod men missköta mitt sto NEJ, det tillåter jag inte!

Sen en annan sak, de går runt o påstår att jag kommer ta deras föl!... det är ju sjukt! Jag är inte intresserad av ett travarföl för 5 öre så det är ju bara skitsnack! Jag erbjöd dem en amma o det var ett misstag jag inte lär göra om:(

Senast ändrad av en moderator:

Men motioneras? Kunde hon inte stått den perioden hon var bortlånad?

Trist att ni inte kunnat mötas på halva vägen,för både ditt stos skull och framförallt fölets skull..Mitt hjärta brister helt enkelt.. :cry:

Jag känner ingen av er och hur som helst har ingen här hört bägges version va hela historien , hade det varit mitt föl och det hade fungerat hemma hos dig hade fölis absolut fått stanna hos dig.

Men jag har inte alltid gillat dessa kostnadsfrågor a 200 kr i timmen eftersom du är företagare då skulle jag dragit öronen åt mig ,jag hade självklart betalat merkostnader för ditt sto och försökt komma överens om en vettig lösning men dock känns det i vissa av texterna hur det verkligen är ett agg mot varandra !

Och att du aldrig mer kommer vara amma så får jag hoppas att du själv slipper söka en amma en dag och själv hamna i den situationen .

Många gånger kommer djurägarna på en bra lösning på detta som båda känner är bra för bägge partner .

Tråkigt att det blivit som det blivt för er men det brukar inte vara 1 fel att 2 bråkar .

Mvh Mia

Jag ställde frågan om vad man kan ta det står inget om 200 kr/timme i kontraktet! Jag skrev 30 kr/dag för arbete o extramat o det anser jag INTE är dyrt men det är jag det...

Med motion menar jag att hon ska se annat än hagen. Promenera, rida nån lugn tur osv... inte full träning så klart!

Men motioneras? Kunde hon inte stått den perioden hon var bortlånad?

Trist att ni inte kunnat mötas på halva vägen,för både ditt stos skull och framförallt fölets skull..Mitt hjärta brister helt enkelt.. :cry:

Håller med. Otroligt sorglig utgång av vad som kunde vara en solskenshistoria. Jag ser faktiskt heller ingen anledning till motionering under perioden hon är borta och så regelbundet borstad är sällan våra hästar på bete (dock noggrant visiterade varje dag).

Det verkar också sitta en del i pengar, extra foder ser jag som en självklarhet att man betalar men någon hyra för amman ser jag ingen anledning till. Detta fick tyvärr en utgång som alla parter förlorar på och det är synd att ingen kunde vika sig för stoet och fölets skull.

Men alltså,det jag inte förstår i denna härva...
Ditt sto var dräktigt?? Du förlorade ett föl,eller hur?
Visserligen så hade du ju kunnat sätta igång henne omedelbums efter fölningen då allt gick snett,men du betäcker ju om stoet och har alltså själv ändå kalkyrerat med en ökad kostnad,alltså visst kan man tycka at tdet ska vara självklart med att fölägaren står för ökade kostnader å så,men ja jag vet inte..Det hela känns väldigt luddigt helt enkelt och som jag skrev tidigare,de som drabbats av det är inte ni som människor,det är era djur det är synd om för att ni som två ägare inte kan komma överrens på något vis.. :cry:

Med motion menar jag att hon ska se annat än hagen. Promenera, rida nån lugn tur osv... inte full träning så klart!

och varför då?
Du har ju själv betäckt henne och skall nu betäcka om,vad spelar det för roll??
stoet lär ju knappast må dåligt för att hon får gå å vara heltidsmamma så som du tänkt från början.. :cry:
Jag blir så ledsen över hela historien men får också lite deja-vu om en fölhistoria från ifjol där en vbl-ägare och hbl-ägare ej kom överrens och det gjorde att fölet föddes upp på flaska/hink och hade en shettis som sällskapsdam..Tänk at tdet ska vara så svårt å tänka på djuren i första hand..

Senast ändrad:

Det handlar om småsummor, o de mest för att det ska vara struktur på det som sker med hästarna. De jag talat med säger att jag ska göra si o så o jag har valt en variant bland varianter. De jag talat med anser att det jag skrivit i kontraktet är rimligt. Visst är det deppigt för stoet men hon repar sig. Jag tycker bara hemskt synd om fölet som är så beroende...:(

Nej, det var inte tänkt att hon skulle betäckts om om inte vårt föl varit dött. Hon skulle fått börja arbeta så småningom här på gården som de andra körhästarna här. Nu valde vi att betäcka om eftersom vi ju ville ha ett föl med den hingsten o henne + att hingstägaren gav oss ett mycket billigare språng som plåster på såren för det döda fölet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej. Jag har ett sto på 4 år som fick föl för 3 veckor sedan, förstföderska. I början fick vi bremsa och hålla i när fölet skulle dia...
Svar
14
· Visningar
2 116
Senast: Narcissa
·
Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 251
Senast: Tagliabue
·
Avel Hur tidigt efter fölet är fött kan man flytta sto och föl till ett nytt stall? De kommer gå i egen hage i det nya stallet, tills det...
2
Svar
22
· Visningar
5 086
Senast: Lycanthrope
·
T
Hästvård HejHej!! För ca 2 veckor sen så köpte jag tillbaka min islandshäst som varit hos en seriös uppfödare i ett år ca. Hon betäcker sin...
Svar
2
· Visningar
1 016
Senast: tinkewink
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka