Släppa ut föl på lösdrift

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Svanhild

Jag har mitt sto här med ett främmande föl eftersom mitt eget föl föddes dött:(

Nu har jag en lite het diskussion med fölets ägare som ABSOLUT vill flytta hästarna till sig. De har lösdrift o det är inte mitt sto van vid. Hon har stått inne på nätterna o haft regntäcke i blött väder. Fölet är ungefär 2 veckor gammalt nu o det har fungerat med diandet på egen hand i 3 dagar nu.

Fölet är en varmblodstravare o stoet en NSV bruks. Jag säger att de INTE för flyttas så länge väderleksrapporten säger runt nollan på nätterna o regn på dagarna... är jag fjantig?! Jag är bombsäker på att fölungen får lunginflammation om de släpps ut bums nu. De har ju bara varit ute en knapp vecka... nån timme till en början o 3 heldagar... vad hade ni sagt till fölets ägare?

Sv: Släppa ut föl på lösdrift

Personligen så är jag rått kass på sådant där. Men jag skulle nog vilja ha dom under nära uppsikt ett tag till eftersom hon bara diat på egen hand i några dagar. Flyttar man dom så kanske det blir väldigt oroligt för mamma och nya fölis.

Ja, saken är ju den att fölis har bott på djursjukhus, testat en amma som vägrade acceptera fölet o sen kommit hit till vårt sto o nu äntligen funkar det.

Jag känner INTE att fölet är redo att flyttas än, det är så tunnt än o pga all olika mat det fått från olika ston + nappflaska innan vårt sto valde att bli mamma. Magen är inte riktigt i trim än, lite diarré o så än + att fölbrunsten börjar på vårt sto nu o då blir fölis mage säkert lite sämre nån dag igen. Stoet får sin sista penicilinspruta idag så sånt lär fölis oxå ha i kroppen via mjölken...

Jag skulle absolut inte flytta sto och föl ännu. Tycker nog att de ska få lära känna varandra ett tag till. Eftersom stoet inte är van att gå på lösdrift känns det ju lite fel att släppa ut henne på det med en liten fölis som varit med om lite för mycket. Finns det andra hästar i lösdriften eller skulle dom gå själva där? Varför har hon så bråttom??

Ja varför så bråttom det undrar jag med. De vill tom ta fölet UTAN sto o föda upp på flaska bara för att de blivit ini:devil: vrånga!! Va fasen jag vill ju bara hästarnas väl!! VARFÖR riskera lunginflammation?!

Jag tycker gott dom kan få knyta an till varann lite mer innan dom släpps med andra hästar.
Sen brukar föl med en taskig start vara frusnare än andra.
Har den stått upstallad på djursjukhus så är den ju inte van att vara ute så mkt än. Och det är kallt på nätterna än. Vuxna hästar behöver ju inte ligga lika mkt som ett föl och har massa gräs att "hålla värmen" med,

Men det viktigaste är nog att dom får lite mer tid på sej att bli "mamma+föl" ordentligt.

Glömde svara på frågan om de är ensamma i lösdriften. Svaret är nej. Det finns ett ponnysto där som mitt sto så klart aldrig träffat förr o mitt sto är väldigt ranghögt o elakt mot andra hästar nu när hon är mammig. Hon sparkar så det viner om det o vad händer om hon skadar den andre hästen!?

Du har helt klart rätt, sto och föl behöver mer tid ihop under uppsikt nu i början. Varför stressar dem så? de verkar ju inte se till fölets bästa, om man säger att an hellre föder upp det med flaska bara för att det ska få vara ute på lösdrift så vet jag inte hur man tänker:devil: Inte förstör man när det fungerar mellan sto och föl....vissa människor borde inte ha häst.

Du gör ju rätt som ser till båda hästarnas bästa.

Ja varför så bråttom det undrar jag med. De vill tom ta fölet UTAN sto o föda upp på flaska bara för att de blivit ini:devil: vrånga!! Va fasen jag vill ju bara hästarnas väl!! VARFÖR riskera lunginflammation?!

Vad är det för knäppa fölägare? Med allt fölet gått igenom så r de beredd att chansa så och dessutom ta en konflikt med ammans ägare som ställt upp med sitt sto.
Förra året när jag behövde amma( stod hos mig) så kan jag lova att jag ställt upp på så gott som vilka krav de en haft, att nappa upp en fölis är liksom inget alternativ om man hittat ett sto som ställer upp!

En liten tanke som slog mig är varför hon anmält fölet till ammajouren (om det nu var där ni fick kontakt) om hon inte vill ha fölet hos någon annan, det skulle hon väl ha tänkt på lite tidigare tycker man.

Konstigt med människor som tänker för sitt eget bästa och inte för djurens bästa, fölet har ju faktiskt mot alla ods lyckats få en ny mamma, varför äventyra det genom att utsätta stoet och fölet för stressen att flytta samt blandas med andra hästar. Fölet är ju som andra här säger alldeles för klent för att klara nätterna ute. Hoppas det löser sig för er så att det vaken drabbar ditt sto eller det lilla fölet.

Ja, det är via ammajouren de fick jag på oss. O ja, jag förvånas själv. Det hon menar på är att de har mer gräs i sina hagar än vad vi har men det är absolut ingen brist på gräs här heller + att nu när det kommer en sån kallperiod kommer des tå inne mycket här ändå. Pratade med hingstägarna till vårt döda föl som har station o uppfödning i stor skala o de blev förtvivlade. INTE flytta sa de.

Vårt sto är planerat att ombetäckas när 30-dagarsbrunsten kommer o då blir det ju oxå en flytt. Jag anser att EFTER hon är betäckt o klar då kan de få ta sto o föl till sig för att då har de redan varit iväg en gång men flytta nu så de får va där nån vecka o så till station o så dit... nja. Suck, hon ringer väl snart vi får väl se vad hon säger nu då.

Förresten, vad skriver man för sorts kontrakt för en amma som står på bortaplan? Ett modifierat fodervärdesavtal? Tänkte aldrig på sånt förrän de började strula igår men nu kommer inte jag våga släppa mitt sto utan papper på saken:crazy:

Suck, ge mig styrka! Nu är jag oseriös oxå enligt fölets ägare!:devil::cry:

Men vad är egentligen deras problem? Jag skulle vara själaglad om jag överhuvudtaget fått tag på en amma och sluppit flaskuppföda.....

Nog kan jag förstå att man helst vill ha fölet hos sig men lösdrift för ett svagt föl med ny mamma och okänt stö känns inte optimalt.
Stå du fast vid att de får flytta efter insemineringen, de får väl hälsa på varje dag och hålla på fölet om de vill.

Men vad är egentligen deras problem? Jag skulle vara själaglad om jag överhuvudtaget fått tag på en amma och sluppit flaskuppföda.....

Ja, vad som är problemet undrar jag med:( Men men, som mamma sa när jag ringde o rådfrågade henne det är väl lite sto o fölsyndromet:p:devil:

"Mamma" vill ha bebis hos sig... jaja. Hoppas de inser hur dumma de varit när de fått fundera lite! *sucka*

De har i alla fall börjat fatta att inga hästar flyttas härifrån förrän jag godkänner det o anser att de är resklara:)

Men vilka människor! Snacka om att vara egoistiska, tänka på sig själva före föl och fostermor!:devil: Ja nog låter det som de vill flytta hästarna enbart för att kunna gulla med fölungen *sucka*

Stå på dig!:laugh: (men det låter det ju som du gör;))

Min bestämda mening är; att stoet samt den lilla fölungen skall överhuvudtaget INTE flyttas någonstans.
Hon har tagit emot fölet och fölet diar henne, sedan ett par dagar själv....situationen är ganska bräcklig.
Byter ni nu miljön för stoet, och flyttar henne, så kan resultatet bli att hon förskjuter fölet.

Alltså är det inte värt att göra detta förren fölet har gått ett par månader med stoet, och hon har accepterat fölet helt och hållet.

Jag håller med de övriga.

Vänta med att flytta dem tills det är helt stabilt med fölungen och stoet.

Däremot tror jag inte att ditt NSV sto skulle ha några som helst problem med att gå ute dygnet om. Egentligen inte fölungen heller (jag åkte för övrigt förbi ett stort varmblods-trav stuteri igår och de hade stora flockar med ston och fölungar ute dygnet om - fölungarna var alltifrån väldigt pyttiga till de som nog vat ett par månader) - de klarar av väderleken. men det är inte DET som är ert primära problem utan just att föl-sto relationen måste bli stark

Gött o höra att jag inte är helt fel ute!! Tack för allas tankar!!:bow:

Jag håller med de övriga! Jag skulle inte ens flyttat ett sto med ett eget nyfött föl så nära inpå förlossningen. Okej om de hade gått i egen hage till en början och allt gick ordnat till men att flytta dem som du beskriver, ett sto vars föl inte ens är hennes eget???? :eek: no way! Låt dem få tid på sig och knyta an till varandra! Du tänker helt rätt enligt mig! :)

Men allvarligt, hur tänker de nu???

De ska väl vara GLADA att du har låtit deras föl klara livhanken med hjälp av ditt sto, det är ju ingen självklar rättighet. Det är väl fölägarna som borde vara de "tacksamma"?? Det enklaste för dig hade ju varit att bara låta ditt sto gå i sin och sedan betäcka om.
Det är väl heller inte självklart att sto och föl ska bo hos dem? Vadå de vill att de ska gå på lösdrift, du bestämmer väl själv hur ditt sto ska bo, jag tycker inte att de överhuvudtaget kan bestäma över det!

Jag skulle absolut INTE flytta på dem:eek::eek:.

Stå på dej och lycka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej. Jag har ett sto på 4 år som fick föl för 3 veckor sedan, förstföderska. I början fick vi bremsa och hålla i när fölet skulle dia...
Svar
14
· Visningar
2 116
Senast: Narcissa
·
Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 251
Senast: Tagliabue
·
Avel Hur tidigt efter fölet är fött kan man flytta sto och föl till ett nytt stall? De kommer gå i egen hage i det nya stallet, tills det...
2
Svar
22
· Visningar
5 086
Senast: Lycanthrope
·
T
Hästvård HejHej!! För ca 2 veckor sen så köpte jag tillbaka min islandshäst som varit hos en seriös uppfödare i ett år ca. Hon betäcker sin...
Svar
2
· Visningar
1 016
Senast: tinkewink
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka