Släppa till nästan avvand föling.

Trissa

Trådstartare
Min fölunge har stått själv på nätterna i tre veckor ungefär nu. Om jag skulle låta honom stå med stoet igen ett par dagar, skulle det spoliera allt vad avvänjning heter?

Sv: Släppa till nästan avvand föling.

Mitt gamla sto tog emot fölet igen efter 2 månaders avvänjning o lät den snutta. det är lite olika hur stona gör

Han får ju dia på dagarna fortfarande, så hon skulle säkert låta honom. Jag tänkte mer på om hon då kommer att börja producera mycket mer mjölk igen, och omintetgöra de veckornas minskning?

Ja, det förstås, men hur mycket "skada" gör ett par dagar?

Jag skulle nog inte ta den chansen. Skall du ha dom i ssmma box menar du? Det skulle jag absolut avråda dig till. Stoet kan bli rejält trött på fölis och spöa skiten ur henne.

Nej, jag hade tänkt ha dem på lösdriften i såfall, men jag skippar det och så tar jag in dem i stallet de dagarna det gäller, där det finns möjlighet till separata boxar. Risken att fölisen får spö är obefintlig, det kan jag lova.... ;) Dels diar han fortfarande dagtid, och dels är stoet den sorten som låter dem dia hur länge som helst.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 196
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 941
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 671
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30