Släppa på lösdrift nu?

Enya

Trådstartare
Jag har två ponnyer som är snart 2 och snart 3 år gamla och som har vuxit upp på lösdrift innan de kom till mig i höstas, en shettis och en miniknabstrupper. Shettisen har enormt mycket päls och minknabstruppern har också en del, fast inte lika mycket som shettisen. Nu undrar jag om det går att släppa ut de båda på lösdrift i en hage som är omgiven av skog på tre sidor och vindskydd på den fjhärde? Miniknabbisen kan man ju lägga täcke på så att han inte fryser.

Kan jag släppa dem NU eller måste jag vänta?

Sv: Släppa på lösdrift nu?

Enya skrev:
Jag har två ponnyer som är snart 2 och snart 3 år gamla och som har vuxit upp på lösdrift innan de kom till mig i höstas, en shettis och en miniknabstrupper. Shettisen har enormt mycket päls och minknabstruppern har också en del, fast inte lika mycket som shettisen. Nu undrar jag om det går att släppa ut de båda på lösdrift i en hage som är omgiven av skog på tre sidor och vindskydd på den fjhärde? Miniknabbisen kan man ju lägga täcke på så att han inte fryser.

Kan jag släppa dem NU eller måste jag vänta?

Ingen som har en tanke om det, är det helt vansinne eller skulle det kunna gå? Det är ju trots allt en shettis med enormt mycket päls och en miniknabbis som också har mycket päls och de får fri tillgång på hö. Här i Skäne har vi inte så mycket minusgrader heller. Nu är kl 22:35 ca och vi har bara -0,6 grader här, som mest på nätterna har vi haft -9,8 grader och det är bara några gånger.
Jag vet ine själv längre hur jag ställer mig i frågan. Hjälp mig med argument för och emot! Det kan ju vara något jag inte har tänkt på.

Jag skulle inte tveka. Ibland har vi slussat ut varmblod i vår lösdrift mitt i vintern.
Då har jag utökat hagvistelsen maximalt innan, hästarna inne när jag sov, bara.
Sen ut med dom i lösdriften nån period då det inte varit för smällkallt.
De har inte sett ut att misstycka, snarare tvärt om. ;)

Så har vi det nu. de är ute många gånger från 5 på morgonen till 9 på kvällen. Vi hyr marken av en äldre man och han tycker att det är för kallt. Jag själv tycker lite att det inte borde vara kallt till min två isbjörnar. TROR inte heller att de tar nmågon skada av det, men vill kolla här först.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka