Släppa på lösdrift i februari/mars??

Pinkilly

Trådstartare
Vad tror ni om möjligheterna att släppa hästar på lösdrift i februari/mars från att ha stått i stall.

Alltså om man kan göra det över huvudtaget eller om det blir fel för hästen.

Det är så att jag ska flytta till en gård och vill ta med hästarna nästan på en gång för att jag får åka väldigt långt annars. Men det finns inget stall utan vi ska bygga det nästa sommar. Det finns däremot en lada som jag skulle kunna göra till ligghall och ha de på lösdrift fram till sommaren, det handlar ju bara om typ 3 månader sen kan de ju gå ute utan problem för att sommaren kommer.

Men... kan man släppa en häst på lösdrift i feb/mars... innan kommer den alltså stå på box men de är ute från typ åtta på morgonen till nio på kvällen.

Hur brukar ni tänka när ni släpper på lösdrift... måste man ha dem på det från hösten eller går det att göra så att det blir så bra som möjligt och släppa i feb/mars.

Jätte tacksam för tankar!

Sv: Släppa på lösdrift i februari/mars??

Jag tycker att det är helt okej att göra som du tänkt. Kanske inte idealiskt, men helt ok. Vid behov är det bara att ge mer grovfoder och kanske sätta på täcke. Hästarna kommer klara det galant.

Det mest önskvärda vore väl att låta dem vänjas att gå på lösdrift redan på hösten, men det är verkar du ju vara medveten om.

Nu verkar de ju gå ganska mycket ute om dagarna så det kanske fungerar på samma sätt. Har de rejält med vinterpäls och de får gå utan täcke under perioden innan lösdriften så tror jag nog att det borde gå. Undvik att klippa utom möjligvis en sträng på halsen. De har ju ligghall med så då kan de ju välja om de vill vara ute eller inne. Men, det är nog bra att ha en back-up plan utifall att!

Tack för tankarna! Jo precis jag förstår ju att det bästa är att ha de ute från hösten självklart, men den möligheten finns inte nu. Och jag klipper inte samt har min häst utan täcke på vintern förutom om det blir jättekallt för hon trivs bäst så. Samt att det är ju hemma så jag kan ju ex. sätta på täcken på nätterna och ta av på morgonen om de behöver det.

Samt att vi har garage där dit jag kan ta in dem om det behövs samt även så upp provisoriska boxar om det inte skulle fungera. Då får sambon självklart inte ha sina bilar där!

jag släppte min häst på lösdrift från stall i januari. 10 minusgrader ute och det fungerade jättebra. på några veckor hade han satt tjockare päls!

det är inga problem alls. är det bara en bra ligghall som är torr och det inte blåser "rakt igenom" så fryser inte hästen mer där än i ett kallstall (tvärtom, den kan ju stå inne eller välja att röra sig hela dygnet hur den vill :angel:). vi har våra hästar på lösdrift, i jan. skadade mitt halvblod sig ordentligt (elak vridskada i bakhasen)

veterinären rek. boxvila/sjukhage 4*4 m. utöver medicineringen, och han blev "hänvisad" till stallet. han stod så i 5 v. sedan återgick han till sin lösdrift helt utan bekymmer. han är täckt hela vintern oavsett om han står i kallstall eller på lösdrift, vissa år även klippt.

jag vet jättemånga som haft "kombinerat" inne/ute vid olika behov helt komplikationsfritt.

Va bra, då tror jag att jag vågar planera för det!

Tackar tackar!

Andra kan gärna komma med fler tankar om ni vill, mottages tacksamt!

det är ju samma temperatur i en vind/vatten tät ligghall som i ett tätt kallstall. har bara hästen att äta och ordentligt med strö så är det ju ingen mer skillnad (då blir det ju en "gigantisk" box) än att stallhästen inte kan "röra sig" hela natten om den vill, eller stå under tak (om det inte finns i hagen) om det regnar/blåser hela dan.

lycka till ;)

Ja, det kan du absolut!

Vi har släppt hästar av olika raser året runt hos oss.

Det man kan tänka på om man vet att man ska släppa en häst mitt i vintern är att man kanske tex. låter den få lite mer päls (för att den ska klara övergången så bra som möjligt). Ffa om man har en häst som inte får så mycket vinterpäls i vanliga fall. Mao kanske täcka den lite senare eller lite mindre än vanligt. Men det är inget måste.

Sålänge djuren har vindskydd med möjlighet att gå undan väta och vind, samt fri tillgång på grovfoder, så är det inga problem i regel.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 797
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 267
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 861
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter