Släppa på bete för tidigt?

A

Ashira

Hello!

Jag har en fundering angående det här med att släppa på bete dygnet runt. Själv är jag väldigt försiktig med att "beta in". Jag brukar t ex i början bara låta pålle beta 15-20 minuter åt gången i några dagar och sen ökar jag den tiden försiktigt efterhand.

Inte förrän vid midsommar eller lite därefter släpper vi dygnet runt och då har pållarna under en längre tid fått vänja sig succesivt.

Men så har jag förstått att många släpper på bete långt innan - kanske april, maj om bara vädret är fint.

Jag pratade häromdagen med en gammal bonde och vi kom in på det här med att det var så många fång-hästar nuförtiden och han sa ordagrant: "ja men di har för jävelen alldiles för brått me å släppa på betet!" :D

Han menade att man ska vänta tills gräset "gått i ax" och blivit lite övermoget.

Allt detta har man ju hört innan dvs att det nya, korta gräset är det som är mest "farligt" men det jag funderar på är om det är så att man i allmänhet släpper hästarna tidigare nu än man gjorde förr?

Vad säger ni? Ni som har något att jämföra med?

Sv: Släppa på bete för tidigt?

För oss brukar det bli heldagsbete runt midsommar. Men det beror ju på att innan dess finns det inte så mkt att beta, det är snö på ängarna ännu. Sen är ju inte säsongen så lång på hösten heller, i början på sept brukar jag plocka in dem från betesängarna. Dygnet runt bete är jag försiktig med pga fånghäst men de går ute dygnet runt (lösdrift året runt).

Givetvis så är det det första gräset som är "kraftigast" och värst för en fångbenägen häst. Men en anna risk är ju att när gräset vuxit sig högt och gått i ax så äter ju inte hästarna det och kanske stoppar i sig annat som inte är så hälsosamt och får fång pga det. Så jag tycker att det kan vara en knivig balansgång.

För oss brukar det bli heldagsbete runt midsommar. Men det beror ju på att innan dess finns det inte så mkt att beta, det är snö på ängarna ännu.

Hmmm....jag glömde vilket avlångt land Sverige är! :D Snö ännu! :eek: :D Här har vi rena sommaren och har redan fått spraya mot knotten :crazy:

Myggen kommer inte här än på ett tag. Men det är på god väg, hagen är lerig :)

Varför låter ni inte hästarna gå på betesmark innan växtligheten sätter fart? Då anpassar dom sig ju automatiskt själva.

LIA

Varför låter ni inte hästarna gå på betesmark innan växtligheten sätter fart? Då anpassar dom sig ju automatiskt själva.

LIA

Så gör jag. Då blir betet aldrig så kraftigt heller för dom hinner hålla nere det.

/Maria

Så gör även vi eftersom våra inte ska livnära sig på betet då det tränas inför tävling, men får gå på "grönt".
Vi har både travhästar och ridhästar.

Ja, det är ungefär min tanke också. Det är bl. a. därför som jag släpper på bete så tidigt som jag gör. Mina kom ut redan för ett par veckor sedan.

LIA

Nej det funkar inte eftersom betet är väldigt stort och det växer jättemycket överallt. Våra tre hästar hinner inte hålla det nere. De kan vräka i sig gräs om de vill (vilket de vill :smirk: )

Jag har låtit mina gå på tomten några gånger:D De avmaskades i tisdags och igår släppte jag dem på bete, lite glest med gräs än, stödfodra dem morgon och kväll, peppar peppar....har aldrig haft en fånghäst än;)

Kom på att tråden halkat lite "snett" :) , min egentliga fråga var ju om det är så att hästfolk i allmänhet släpper sina hästar tidigare på bete nu än förr?

Självklart gör var och en som de vill, jag är absolut inte ute efter att komma med "pekpinnar" :)

Själv tar jag det säkra före det osäkra och fortsätter beta in pållen genom att bara släppa på betet kortare stunder i början.

Våra hästar går i vinterhagen fortfarande, dock växer gräset där nu så det knakar och upptill det får dom hö.
Iom det vänjer dom sig själva från hö till gräs. De äter redan mindre hö, har inte ätit upp allt morgonhö på kvällen (en 12 kg bal på 3 stora hästar).
Bara att släppa i ny hage sen alltså.
Vi ska börja bygga nytt staket om översta sommarhagen i morgon, sommartecken :banana:

Det är tvärt om, folk släpper mycket senare nu än förr. Den största skillnaden är dock att förr fanns ingen gödslad vall, bara magra naturbetesmarker.

Nej det funkar inte eftersom betet är väldigt stort och det växer jättemycket överallt. Våra tre hästar hinner inte hålla det nere. De kan vräka i sig gräs om de vill
Jag förstår inte hur du menar. Släpper du tillräckligt tidigt växer ingenting någonstans. Succesivt kommer grönskan igång, och det är i den takt som hästarna övergår från hö/hösilage till färskt foder.

Det är naturens eget sätt att göra det på, så vad kan vara fel i det?

LIA

Jag förstår inte hur du menar. Släpper du tillräckligt tidigt växer ingenting någonstans. Succesivt kommer grönskan igång, och det är i den takt som hästarna övergår från hö/hösilage till färskt foder.

Det är naturens eget sätt att göra det på, så vad kan vara fel i det?

LIA

Ja, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det då :confused?

Betet är så pass stort att hästarna inte på några villkor hinner beta av alla strån som kommer upp och därmed blir det snabbt tjockt med nytt, kraftigt gräs på stora område så att hästarna kan gå och vräka i sig.

En av hästarna får lätt fångkänning (inte min dock) om det går för snabbt med tillvänjningen och tidigare var det en enda stor hage men det funkade inte för den hästen.

Att dela av sommarbetet i mindre hagar som öppnades efterhand hade kanske hjälpt men eftersom det är ett rent h*lvete :devil: att få ner stolpar (Berg under) så får det vara tycker ägaren.

Men nu är det egentligen inget problem för jag vill gärna fortsätta att vara försiktig och beta in pållen på det sätt som jag nu gör. Jag hade som sagt bara lite funderingar till det här med hur man gjorde förr och nu. :)

Nej det funkar inte eftersom betet är väldigt stort och det växer jättemycket överallt. Våra tre hästar hinner inte hålla det nere. De kan vräka i sig gräs om de vill (vilket de vill :smirk: )

Fast om du släpper dom i den hagen innan det börjar växa så blir det ju en långsam invänjning på gräset iallafall. För gräset väaer ju inte upp på ett par dagar. ;)

/Maria

Nä precis. Det tar ju veckor innan det blir fart på gräset. Innan är det ju mest enstaka växter och tuvor som kommer upp.

LIA

Fast om du släpper dom i den hagen innan det börjar växa så blir det ju en långsam invänjning på gräset iallafall. För gräset väaer ju inte upp på ett par dagar. ;)

/Maria

Ja, det hade kanske fungerat för min häst som inte har några fångtendenser men som sagt en av de andra hästarna funkar det inte på.

LIA skrev att det bara kommer upp enstaka växter och tuvor. Men riktigt så funkar det inte, tittar man noga när det börjar växa lite så är det faktiskt mycket mer grässtrån än vad man kan tro över mycket stora områden. Och om hästarna går där hela dagen får de i sig rätt mycket av det där första, kraftiga gräset som är så förrädiskt för fångbenägna hästar.

Dessutom är markägaren/stallägaren ganska rädd om sitt bete. Hästar betar väldigt intensivt och långt ner mot marken/gräsrötterna så han vill helst att gräset får en chans att växa upp lite först innan vi släpper på dem. Det är ju likadant på hösten/vintern, dvs gräset mår bäst av att inte bli så himla hårt nedbetat - för återväxtens skull. Det är också en "gammal" känd kunskap: att betet behöver vila.

Senast ändrad av en moderator:

Det är tvärt om, folk släpper mycket senare nu än förr. Den största skillnaden är dock att förr fanns ingen gödslad vall, bara magra naturbetesmarker.

Du har kanske rätt men å andra sidan så tycker jag att man både hör och läser att folk har släppt sina hästar redan? Att man går efter vädret?

Mina hästar har gått ute dygnet runt i snart 2 månader, dock har dom tillgång till litet lösdrift

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hallå, ganska länge sedan jag köpte lucern och funderar på en del :) Min bonde hade inte så många höbalar till mig att det kommer att...
Svar
9
· Visningar
3 031
Senast: Masse
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 432
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Nu i sommartider så är det väldigt många som släpper sina hästar på bete. Anledningarna varierar men hur många tänker på hästen som...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 864
Senast: Rolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka