Bete, ett måste eller inte?

Sv: Bete, ett måste eller inte?

Jag tycker det är underbart att kunna släppa pållen på bete så att han får leva lite mer hästliv. Hade jag haft eget stall hade jag säkerligen ordnat så han själv kunde gå in och ut ur stallet när det passade honom.

Detta betyder dock inte att jag helt släpper allt vad kontroll och omvårdnad heter. :)

När det gäller betet, fång etc så fick stallägarens häst fång men det berodde inte på att han hade släppts "vind för våg" och fick äta hur mycket som helst. Vi har alltid varit extremt försiktiga med lång invänjning och inte för tidigt på våren.

Den hästen har nu ständigt på sig sin gräsreducerare med förminskat hål och kan fortsätta gå med sin kompis ändå. Tas in två gånger om dagen för att få lite hö, halm etc.

Mitt Kallblod har aldrig visat tendenser till fång men blir lätt smällfet på sommaren så jag har också inhandlat en gräsreducerare men den har han bara på sig ungefär halva dygnet vilket funkar jättebra. Han är bara aningen rundare nu än på vintern. :)

Jag säger som Immer: hellre gräsreducerare än behöva stänga av hagar, dela på flocken etc.

inte bara i individen, mer i praktiskt tank.

Vara hastar i sverige hade sin "Semester" vintertid nar varken de eller vi uppskattade ridningen. De gick daremot oftast ute dygnet runt sommartid (beroende pa de dar flygfana da va) men det slapptes inte "vind for vag" i stor grashage for att bli feta och ha "sommarlov". Det tycker jag overlag ar... lustigt. Sommaren ar ju basta tiden att ha hast - varfor da kora ivag sina hastar ut ur stallet, bort fran ridbanan och lata de kaka magarna ur led?

Sommaren är det värsta jag vet när det gäller häst. Det innebär mer vatten i hagen, äckliga insekter, flugtäcken som skaver, sprayer/salvor som inte funkar, konstant ögoninfektion på pållen, stå inne i stallet mellan 12.00-18.00 annars blir dom tokiga av värmen vilket i sin tur leder till mockning mm. mm. listan kan göras lång. Ponnyn fick fång i vintras vilket innebär inget bete förrän gräset är brunt, så hö ska dom fortfarande ha. Och allt detta ska göras i gassande sol.

Tack vet jag vintern

Valacken min är normalfödd och fin i hullet. Han går i nerbetad hage dagtid och nattetid går han på lite kraftigare.

Stoet är relativt lättfödd och har några kilo för mycket.
Hon står mest i sin fånginhängnad (hon fick tyvärr fång tidigt i sommras) på tjock spånbädd på natten, dagtid flyttas hon över till en annan liten inhägnad så att hon får stå bredvid valacken. Hon släpps ut 2ggr/dag i den nerbetade hagen med betesreduserare. Tyvärr är det så sommarn kommer bli för henne, det är några timmar om dagen som hon får "leva hästliv" med kompisen:(

Så tycker man får anpassa betet efetr individen:)

Jag läser inte alla trådar efterson jag inte har den tiden... Men det kanske du gör;). Men Boj får gärna stänga min tråd om hon vill. För du har väl trianglat?

Har du käkat taggtråd? Jag länkade till tråden då jag redan skrivit ett utförligt svar där, vad jag anser, och det finns en diskussion i samma ämne så du kan läsa mitt och andras svar där så slipper jag eller någon annan upprepa sig.
Du brukar väl som seden sig bör, vilket både moderatorer som du själv och vanliga användare uppmanas göra, uppmuntra folk att kolla runt via sökfunktionen för att inte starta likadana trådar, eller hur? Så vad är ditt problem exakt?

Senast ändrad:

*kl*

Har ett grymt svårfött sto som får gå ute på fetbete dygnet runt från början av juni till slutet av augusti beroende på markerna, sedan går hon ute dygnet runt i vinterhagen hela maj och från augusti till oktober/november. Låt hästarna vara hästar säger jag, hade jag ett val skulle det vara en ordentlig lösdrift året runt.
självklart ska man se till hästens välmående, fet häst= magert bete osv. Men som någon nämnde tidigare så har jag också trillat över någon slags avhandling om fånghästar och hästar med cushings desease, och det märkvärt effektivaste sättet att förhindra/hålla sjukdomen i schakt var enligt denna att hålla hästen aktiv minst en timma om dagen, undvika häftigt foderbyte och hålla koll på vikten.
Så jag ser inte att det finns något direkt problem med att släppa en fullt frisk häst på ett ordentligt bete så länge man håller koll på hullet och håller hästen aktiverad. Hästar som t.ex får spendera sommaren i större flock rör sig betydligt mer och håller sig oftast i form även om gräset är kraftigt. Så istället för att dra ned på gräsmängden av personlig oro så vore man prova dra upp på hästmängden

Nu i sommartider så är det väldigt många som släpper sina hästar på bete. Anledningarna varierar men hur många tänker på hästen som individ? Att jag började fundera var när jag träffade på en, redan innan betet fet häst, som släpptes ut för att äta dygnet runt. Resultatet blev fång...

Hur gör ni, ser ni till individen eller ska alla hästar gå på bete sommartid? (Och ja, jag har haft hästar som gått på bete och jag har haft hästar haft samma tillvaro året om. Dessutom gör jag skillnad på unga hästar och äldre).

Jag lade tråden på hästvård för att jag tänker på frågan ur ett mer hälsoperspektiv än en matfråga.

För mig är bete snarare att släppa ut hästen dygnet runt i en stor fin hage som pga skitvädret här i Sverige inte kan användas på vintern. Mängden gräs i hagen ska däremot självklart anpassas efter individen, men alla hästar ska få någon form av bete om man inte har en väldigt fin hage som kan användas året runt.

KL
Bete är för mig en självklarhet, dels för min häst skull men även mycket för min egen del (japp jag är självisk i visa lägen).
Rider gör jag nästan hela sommaren, det brukar bli två veckors sammanhängande vila för min häst. Men att kunna ha valfriheten att visa dagar inte behöva rida utan kunna gå med kompisar på en after work är för mig guldvärd! Utan medryttare eller liknande så är jag totalt låst årets övriga nio månader.

Givetvis har min häst daglig tillsyn, antingen av mig eller en kompis.

/b

Själv är jag inte förtjust i bete dygnet runt. Många säger att hästarna ska vara hästar, och få leva som de "ska" göra. Men en vild häst kan gå låånga sträckor för att komma till tex en högre kulle där vinden ligger på o insekterna inte är så elaka. Jag ser många hästar som har det jäkligt jobbigt pga alla insekter, både dagtid och skymning/gryning. Tycker inte det är schysst att låta dem utstå det.
Själv tar jag gärna in en del av dygnet. Min tjej har fått fång för ett tag sen står inne mest nu. Men börjat få gå ut o äte lite iaf i nerbetad hage med munkorg. Klarar hästarna att gå på bete utan risk är det väl okej , men för insekternas skull tycker jag inte det är ok riktigt. Har de ligghall de kan säka skydd i är det så mkt bättre!

Vi har våra hästar ute dygnet runt. De har gåtute sen ca 1 juni och kommer väl att börja gå in på natten framåt september, beroende på hur vädret är.

Vi växlar mellan nerbetat hage och hage med massa gräs, för att de inte ska äta konstant hela dygnet. Funkar bra, runda om magen är de juh men inte värre än att det kommer att motioneras bort i takt med att betet blir mindre kraftigt!

Hästar skall få gå och äta gräs på sommaren tycker jag.
Om dom klarar det, tex inte har fång eller något annat.
Sen hur mycket och hur länge är en annan sak.
hästar som jag åker förbi går i mycket små grushagar året om en och en ett par timmar om dagen.
Flera gräshagar finns vid stallet men används inte, klipps regelbundet så att det ser prydligt ut.
Det är för mig inget riktigt hästliv att bara stå och hänga utan att ha nånting att göra hela dagarna.
Min häst går på bete 8-9 timmar/ dygn.
Sedan går han i hyfsat stor hage vid stallet utan gräs med 2 kompisar och tillgång till boxar på natten.

Jag försöker i den mån det går att släppa min häst på någon form av bete men brukar inte "ställa av" henne för det. Nu i sommar är det dock ett undantag då jag inte har orken att motionera henne så mycket då jag är höggravid och hon dessutom behöver lägga på sig då hon inte är allt för lättfödd.

Nu har vi gjort en stor skogsbeteshage (50% gräs 50 % träd typ) som hon o ponnyn går i dygnet runt, självklart så är jag o tittar till dom dagligen och tar ut dom på lättare motionsturer någon gång i veckan. Det gräs som finns är inte så "fett" men det räcker gott o väl till dom båda, sen har dom gott om skugga o annat gott att käka på än "bara" gräs. Stora pluset är att den är ganska kuperad så dom måste "jobba" lite för att ta sig runt i den. Den är dessutom uppdelad så att syrrornas hästar kan gå i en mindre del av hagen som dessutom har mycket mindre gräs o beta någon/några timmar per dag, den ena har haft fång och är lättfödd o får då vara försiktig med gräset o den andra en shettis som just nu är i tävingskondition så han får inte beta mycket för att hålla in magen lite ;).

Kan tillägga att våra hästar går ute dygnet runt i det närmaste hela året så det är en självklarhet att dom gör det även nu på sommaren, men då har vi inte så stora bekymmer med ohyra som på många andra ställen. Dom i beteshagen har flughuva o sprejas regelbundet med medel men det är allt. Dom i vinterhagen klarar sig med flugmedel.

Senast ändrad:

Kl: Har haft min kuse ute 1½ månad nu dygnet runt men stallade in honom igår. Betet är slut, insekterna är galna och dom får inte ro där ute. Drygt för mig men uppskattas utav honom att få vara inne och vila, äta hö och svalka sig istället. Sp nu är det dagbete som gäller. Det är bara att rätta sig och gilla läget..

jag har fått lära mig att det tar minst 8 veckor för "osynliga" skador att läka ut och dte har varit en anledning för mig att hästen fått gå på bete, den får vila och laga sig själv om det behövs och röra sig naturligt dygnet runt.

Nu i sommartider så är det väldigt många som släpper sina hästar på bete. Anledningarna varierar men hur många tänker på hästen som individ? Att jag började fundera var när jag träffade på en, redan innan betet fet häst, som släpptes ut för att äta dygnet runt. Resultatet blev fång...

Hur gör ni, ser ni till individen eller ska alla hästar gå på bete sommartid? (Och ja, jag har haft hästar som gått på bete och jag har haft hästar haft samma tillvaro året om. Dessutom gör jag skillnad på unga hästar och äldre).

Jag lade tråden på hästvård för att jag tänker på frågan ur ett mer hälsoperspektiv än en matfråga.

intressant fråga. Har en frieser och ett varmblod. Tänker inte så mycket på det då mina går i stor kuperad hage 0,5 H, året om och börjar därmed äta gräs så fort det dyker upp och knaprar dessutom rötter och annat under vintern :). På vårkanten släpper jag upp dom på ytterligare 1 H i samband med att de börjar gå ute dygnet runt, nångång i mitten på maj. Men de går heller inte på bete i den vida bemärkelsen att de är lediga från träning. jag tränar mina hästar året om och är det någonstans de får ledigt så är det på vintern då det är svårt att rida häromkring. De äter även hö och lite kraftfoder på sommaren, höet äter de av egen fri vilja trots att det finns bete, tror det är bra för magen faktiskt :) Har aldrig haft problem med kolik och fång, dock kan jag erkänna att de är llite runda ibland :angel::grin: tar jag in dom så är det mitt på dagen ibland när flugorna blir för enträgna.

jag tycker nog helt enkelt att det egentligen är bättre att ha kortare viloperioder i träningen än att släppa träningen helt i flera veckor. man kan istället variera träningen och vila från specifika uppgifter en stund. Tror på att hästarna behöver röra sig under sommaren speciellt för att undvika kolik och fång. Har en unghäst nu som ajg rider i skogen några km två gånger i veckan, övriga dagar varieras med träning på långa tyglar, ut och ledas i skogen, trickträning, vardagslydnad, övrigt arbete för hadn ex longerning. Hon har inget behov av att vila och det visar hon klart och tydligt :) men då tränar jag inte speciellt hårt med henne heller pga av hennes ringa ålder av 3. tycker bättre om den metoden än att träna hårdare och ge långa vilopauser.

tror även att som sagt hästarna mår bra av att få äta hö under sommaren, bara nån tuss för magens skull och jag tror att det är bra att hästarna vänjs in vid gräset igen naturligt via att de börjar äta det direkt det kommer upp på vårkanten istället för att gå från att bli betad några timmar om dagen och gå i liten grushage sen direkt ut på bete dygnet runt i juni när det är som kraftigast (grooooooov generalisering!!!) det blir en mer naturlig tillvänjning. sen förstår jag att inte alla har möjlighet till detta.

räknar med att stalla in dom på regelbundet basis i slutet på september eller början på oktober beroende på väderleken.

Senast ändrad:

Har mina hästar hemma så släpper väl inte direkt dem på bete, men de går i kuperad hage med gräs och skog. Har även en hage med rent gräs, men den har jag som reserv och låter dem gå där korta perioder bara.
De har gräs i sin hage på vår och höst med så det blir ingen jätteskillnad för dem när vi byter hage, mer än att den på sommaren är kuperad med lite skog.
I början av sommaren fick de vara inne på nätterna pga av mygg och knott och nu på dagarna pga bromsar. De får då en tuss hö inne.

Jag rider mina oftare på sommaren då det är ljust senare plus att sambon har mer tid att rida med mej. Vi rider runt 23-24 på kvällen, jätteskönt!

Min ponny går inte på bete. Däremot går hon i en relativt stor gräshage med sin kompis (bloding), i början av sommaren var jag orolig att hon skulle lägga på sig bra mkt och dra på sig fång, men det har hon inte gjort. Hon tränas regelbundet (ponnytravare), dom får även hö morgon och kväll varje dag + kraftfoder. Det finns gräs i hela hagen, dock är det inte så mkt men det finns alltid något att tugga på så att säga, de har även skydd av en skogsdunge då de går ute dygnet runt nu under sommaren :)

Jag förstår inte heller dom som lämnar sina hästar på bete i någon månad utan att kolla till dom överhuvudtaget! Jag kollar min ponny varje dag, jag tar in henne och pysslar om henne, kollar så att allt är bra osv.

Det här med flugor osv så har jag enbart en flughuva på ponnyn, har börjat använda flugspray på henne nu men vet inte om det hjälper så mycket. Dom är ju värst på dagen och jag har tyvärr ingen möjlighet att vara i stallet då.

Alla hästar måste naturligtvis inte gå på bete, jag tycker som du att det är individanpassat. Dock så märker jag att samma ägare ofta har hästar som har samma behov.. ;)

Mina har gått ute dygnet runt ett par månader varje sommar, oavsett vilken häst jag haft och det har funkat jättebra. Jag brukar släppa vid midsommar (i år en vecka senare pga tävling) och då är gräset oftast ganska övervuxet. Våra äter också gräs delar av dagen så fort det börjar komma så de är vana.
Vi har också ganska insektsfritt vilket är tur för vi har inte de mest spännande beteshagarna.

De får oftast tre veckors vila (och slipper se mig) och sen sätter jag igång dem under 3 - 4 veckor innan de är tävlingsklara igen. Jag har dem gärna kvar ute även när säsongen börjar igen, fullbloden gick nåt år ute hela september och tävlade samtidigt fälttävlan på msv nivå. Överlag så har mina fullblod varit som behagligast när de varit ute dygnet runt medan halvblodshästarna varit lite trögare.. ;)

Jag tror på bete, men så har jag också tillgång till en hästanpassad beteshage. Jag har hittills inte haft någon häst som inte har kunnat gå på bete där. Flygfäfri, ganska mager och lagom kuperad, iofs är grannarna inte ultimata, men annars är det en väldigt bra hage.

Och vi anpassar, mina halvblod går på en stor del och islänningarna går i en lite mindre del där det är magrare. Men de är ute maj-oktober ut, sedan är det lösdrift resten av året och den hästhållningen är utmärkt för min och mina hästars del, och då har jag ändå testat mycket.

KL

Har vanligen pållan uppstallat en mil bort men under sommaren kan jag ta hem henne till mig tillsammans med andra hästar:).
Har inget stall så tyvärr är det bara sommartid som gäller.

Så för mig innebär betesperioden full kontroll dygnet runt då jag hör in till sovrummet om något är fel i hagen. Det första jag gör på morgonen är att ta med mig kaffekoppen ut och visitera alla hästarna och det sista jag gör på kvällen med en kall öl i handen (:p) är att visitera alla hästarna.

Det innebär även utebliven stallhyra, mer ridtid och en massa tidsspar. Så det här är bästa tiden helt klart för oss och hagen och betet fungerar bra för hästarna som står där det är ju en förutsättning för att det ska fungera alls:D

Liknande trådar

Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 794
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
1 127
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 258
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka