Släppa på bete för tidigt?

Sv: Släppa på bete för tidigt?

Varför låter ni inte hästarna gå på betesmark innan växtligheten sätter fart? Då anpassar dom sig ju automatiskt själva.LIA

Så gör vi.

Vad gäller det TS skrev om att man släppte hästarna senare förr i tiden, tror jag det beror på att man tog hö först.

Immer

Vad gäller det TS skrev om att man släppte hästarna senare förr i tiden, tror jag det beror på att man tog hö först.
Ett problem i trådarna är vad man menar med "bete" och att "släppa på bete". Det var som du skriver så, att man släppte ut djuren på vallarna för att beta i juli, efter den enda skörd man då vanligen tog (typ Östergötland). Men djuren var ute "på bete" dessförinnan, i hagar, i skogen mm. Dvs på ytor som inte fungerade som åker. Hästarna var ofta därute dagtid även under vintern.

Ashira,
i våra hagar (INTE bara åkrar alltså) finns det gott om växter som kommer upp innan gräsen börjar göra det. Det gräs som sedan kommer först, är det som växer i stora etablerade tuvor. Det "odlade" gräset kommer först därefter. Det gräset kommer "smygande", stråna är ju nätt och jämt över markytan och tunna och några större mängder kan inte hästarna få i sig de första dagarna.

LIA

Våra hästar vänjs in på gräs nu, går någon timme om dagen i fullt uppväxt hage.
Beräknar kunna släppa dem dygnet runt i slutet av Maj :)

Ashira,
i våra hagar (INTE bara åkrar alltså) finns det gott om växter som kommer upp innan gräsen börjar göra det. Det gräs som sedan kommer först, är det som växer i stora etablerade tuvor. Det "odlade" gräset kommer först därefter. Det gräset kommer "smygande", stråna är ju nätt och jämt över markytan och tunna och några större mängder kan inte hästarna få i sig de första dagarna.

LIA

Hmmmm, nu börjar det nästan kännas som om vi "tjafsar" ;) om vem som har mest rätt om hur mycket gräs det egentligen finns i hagarna i början :D Jag vet mycket väl vilka tuvor du menar som kommer först och sen kommer de små tunna stråna som mer brer ut sig över markerna.

Dessa små, tunna strån är dock mer betydelsefulla än man kan tro när det gäller fångrisk för fångbenägna hästar. Detta är min personliga erfarenhet men vi har alla olika erfarenheter och det beror självklart på att våra hästar alla är olika.

Jag har själv förundrats över hur grönt bajset från pålle är och hur mycket ammoniak-lukten förstärks i kisset varje tidig vår när dessa små "obetydliga" strån gör entrè.

Men återigen, med all respekt för dina åsikter om detta, det var inte detta som min tråd skulle handla om. :) Jag kommer att fortsätta beta in min häst på det sätt jag brukar, det kan aldrig vara fel att vara försiktig. Dessutom är det inte min mark utan jag får vackert respektera det sätt som min stallägare vill sköta sina beten på.

Du har kanske rätt men å andra sidan så tycker jag att man både hör och läser att folk har släppt sina hästar redan? Att man går efter vädret?

Fast för mig är det skillnad på att låta dom gå ute dygnet runt och släppa på bete. Jag tror många menar att dom låter sina gå ute dygnet runt men jag tror inte många har släppt på bete än. Mina har gått ute dygnet runt länge men går i vinterhagen. Där kommer det upp lite gräs så dom hinner vänja sig. Till och med min Cushing/fångponny har gått där utan att reagera. Hon har klarat sig bäst dom åren vi har kunnat göra så.

/Maria

Dessutom är markägaren/stallägaren ganska rädd om sitt bete. Hästar betar väldigt intensivt och långt ner mot marken/gräsrötterna så han vill helst att gräset får en chans att växa upp lite först innan vi släpper på dem. Det är ju likadant på hösten/vintern, dvs gräset mår bäst av att inte bli så himla hårt nedbetat - för återväxtens skull. Det är också en "gammal" känd kunskap: att betet behöver vila.

Ja vill man ett kraftigt bete så är ju det bra att vänta lite med att släppa dom. Jag vill gärna hålla nere mitt bete eftersom jag har en fångponny och ett lättfött halvblod. Så mina kommer få gå ut i sommarhagen efter helgen. Fångponny får en egen liten hage, i den stora, som halvblodet har betat ner. Och så får hon hö och slaget gräs samt beta en liten stund varje dag.

/Maria

Jag kommer att fortsätta beta in min häst på det sätt jag brukar, det kan aldrig vara fel att vara försiktig. Dessutom är det inte min mark utan jag får vackert respektera det sätt som min stallägare vill sköta sina beten på.

Klart du ska fortsätta. Det jag ville förklara var att en del kanske släpper tidigt av samma anledning som mig. Dvs man vill att hästarna ska vänja sig i den takt som gräset kommer upp (så sker det ju i naturen ;) ) samt att jag vill hålla nere gräset så det aldrig blir så mkt. Detta är när jag har hästarna hemma. Ibland har jag stått inackorderad och då har jag gjort på samma sätt som dig.

/Maria

Fast för mig är det skillnad på att låta dom gå ute dygnet runt och släppa på bete. Jag tror många menar att dom låter sina gå ute dygnet runt men jag tror inte många har släppt på bete än. Mina har gått ute dygnet runt länge men går i vinterhagen. Där kommer det upp lite gräs så dom hinner vänja sig. Till och med min Cushing/fångponny har gått där utan att reagera. Hon har klarat sig bäst dom åren vi har kunnat göra så.

/Maria

:idea: Ja, det har du kanske rätt i! Man vet ju inte riktigt i vilken hage de menar. :)

Våra går också i vinterhagen fortfarande och visst kommer det lite strån men hagen är ju så hårt nedbetad (och på många ställen nedtrampad/packad) så det blir inga stora mängder. Sommarbetet är en annan sak. :)

Ber om ursäkt om jag missuppfattat tråden. Svarade på : "Vad säger ni? Ni som har något att jämföra med?" och trodde du ville ha erfarenheter.

Så tyckte jag detta du skrev borde bemötas: LIA skrev att det bara kommer upp enstaka växter och tuvor. Men riktigt så funkar det inte, . För det är ju faktiskt just så det funkar.

Slutligen, så har jag inte uttryckt några åsikter om hur du ska göra med din häst och "inbetning", men väl pekat på det naturliga alternativet!

Lycka till med "betandet".

LIA

Hej, du behöver inte be om ursäkt :)

Det är så himla lätt att tolka ett inlägg på ett sätt medans ts kanske inte alls menade det på det viset. :) Att skriva är roligt men det är inte alltid man lyckas förmedla vilket budskap man egentligen har, till skillnad från när man talar för då finns ju alla nyanserna i hur man uttrycker sig.

När jag ville ha jämförelser från "förr och nu" så undrade jag vad den gamle bonden menade när han sa att folk nuförtiden har alldeles för bråttom. Om det verkligen är någon skillnad på hur det gjordes då och nu?

Lycka till du också med betandet :) och låt oss hoppas det blir en fin sommar med lite lagom regn för återväxtens skull och att allt vad bromsar, knott och annat otyg drar åt fanders! :devil: :D

När jag ville ha jämförelser från "förr och nu" så undrade jag vad den gamle bonden menade när han sa att folk nuförtiden har alldeles för bråttom. Om det verkligen är någon skillnad på hur det gjordes då och nu?
Jag skulle tro, att han menade att vi inte låter saker och ting -här omställning- ta den tid det behöver. Inte att man börjar för tidigt på året med bete. Min tro, alltså, byggt på det jag skrev om tidigare.

LIA

Varför låter ni inte hästarna gå på betesmark innan växtligheten sätter fart? Då anpassar dom sig ju automatiskt själva.

LIA
Så sker här...hagarna är dessutom väldigt stora så jag behöver inte ge hö/hösilage nu t.ex.

våra går fortf. i sina vinterhagar, men nu har vi börjat med att de ca 1 h om dagen släpps in i gräshagen för att vänjas succesivt.
satte upp staket idag så att vi snart kan släppa i andra gräshagen INNAN de åker iväg på bete.

avmaskade i fredags,..Eftersom eftersom sommarhagen är ganska näringsfattig vi ska släppa hästarna några timmar där i morgon.Dom har gått i vinterhagen sedan i vinter.Vi fodrar med mindre och mindre hö och låter hästisarna gå mer och mer i sommarhagarna.

Precis.Så gör vi också. De går i en jättehage året runt. Inga magproblem här inte. Mina har aldrig haft fång heller.

Tror storboven är att vi odlar bete till hästarna. Plöjer och sår vall, ju kraftigare gräs ju bättre.. Så går man från nerbetade hage/grushage till detta gröna hav, inte konstigt att dom får fång!

Förr hade man naturbete och gammla ängar, hästarna fick äta gräs allt eftersom det kom upp...

Själv har jag delat mina hagområden i flera olika hagar, så jag kan växla mellan hagarna. det är gammal mark och ingen sådd vall. Men det tycker jag är lika bra, det viktigaste för hästarna är ju att dom får BETA. Dom får ju ändå hö och müsli...

Tror storboven är att vi odlar bete till hästarna. Plöjer och sår vall, ju kraftigare gräs ju bättre.. Så går man från nerbetade hage/grushage till detta gröna hav, inte konstigt att dom får fång!

Förr hade man naturbete och gammla ängar, hästarna fick äta gräs allt eftersom det kom upp...

Själv har jag delat mina hagområden i flera olika hagar, så jag kan växla mellan hagarna. det är gammal mark och ingen sådd vall. Men det tycker jag är lika bra, det viktigaste för hästarna är ju att dom får BETA. Dom får ju ändå hö och müsli...

Här tror jag att du kanske har en "poäng"! :idea: Det tänkte jag inte på faktiskt att betesmarkerna var annorlunda förr.

Jag skulle tro, att han menade att vi inte låter saker och ting -här omställning- ta den tid det behöver. Inte att man börjar för tidigt på året med bete. Min tro, alltså, byggt på det jag skrev om tidigare.

LIA

Mja, jag vet inte det - han pratade om att han tyckte gräset gott kunde gå i ax innan man släppte.

Mja, jag vet inte det - han pratade om att han tyckte gräset gott kunde gå i ax innan man släppte
Låter märkligt. Tvivlar på att det fanns en enda bonde som inte använde sig av naturbetena (dvs inte dom på åkrarna) så snart det började spira. Annars var dom ju tvungna att utfordra in i sommaren, vilket dom knappast hade råd med eller foder för.
Efter höskörden var ju hästmagarna inställda på grönfoder och då var det ju bara att låta dom beta där tillsammans med korna.

Man måste ju inte vänta med att släppa hästarna på vallarna tills dom är som gröna hav. Våra går där året runt.
Kan tillägga att dom själva anpassar sitt foderintag både höst och vår, precis som dom vilda djuren måste göra. Just nu minskar dom succesivt silageintaget till förmån för mer och mer gräs och örter.

LIA

min galore har fått gått ute från nio till sju i två,tre veckor och idag är hon ute första natten :) rids dock inte så mycket och har väldiga gallor så behöver gå ute i stort sett hela tiden för att dom ska bli bra :)

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hallå, ganska länge sedan jag köpte lucern och funderar på en del :) Min bonde hade inte så många höbalar till mig att det kommer att...
Svar
9
· Visningar
3 031
Senast: Masse
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 432
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Nu i sommartider så är det väldigt många som släpper sina hästar på bete. Anledningarna varierar men hur många tänker på hästen som...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 864
Senast: Rolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka