Släppa ihop?

C

cleopatra

Har en 5årig valack som aldrig har gått med andra hästar. Han kom till Sverige som hingst i december från Spanien där han aldrig ens fått vara ute i en hage. Har sedan dess gått i en egen hage och i mars kastrerades han. Sedan köpte vi honom och förhoppningsvis kommer vi kunna släppa ihop honom med de andra valackarna.

Men hur hade ni gjort? Han är fortfarande lite hingstig och vevar med frambenen när de andra hästarna kommer lite närmare. Hade ni låtit honom gå i egen hage tills han lugnar sig eller hade ni släppt ihop med de andra hästarna på en gång?

Sv: Släppa ihop?

Jag skulle väntat.

Låt honom gå i en hage bredvid de andra valackarna först så att han får vänja sig vid dem :)

Shit... jag skulle nog väntat.. men hur länge? ärligt talat skulle jag aldrig låta mina hästar vara de första som fick gå ihop med en som aldrig gått i grupp och fått lära sig "språket"...
Jisses, det kan väl bli hur våldsamt som helst.. :confused: en spontan tanke, kanske vore det bäst att släppa ihop honom först med ett gammalt surt sto? Killar brukar inte vara så hårdhänta med tjejer, då kunde hon lära honom lite hästspråk, och hur man beter sig, innan han gick ihop med de andra.
Eller om man fick tag på en gammal van valack som "jobbat" mycket som uppfostrare av unghästar. Det är fantastiskt vad bra dessa gamla gubbar kan vara på att få ordning på busiga ungdomar :bow:

största problemet är väl att hästen kanske inte vet hur den ska bete sej riktigt om den aldrig gått med andra hästar och pga de få sej en del sparkar och bitsår..

att han vevar med frambenen är ju inget större problem, de gör alltid min häst när han hälsar på nya hästar och va ja sett så gör dom flesta så och de beteendet tror inte ja försvinner..så de kan man ju inte riktigt gå på.

kanske kan släppa ihop den med en häst bara sålänge i en stor hage för att se hur han beter sej mot andra? funkar de så är de väl bara att släppa ihop dom en efter en.

Har en 5årig valack som aldrig har gått med andra hästar.

Vet du något om han gick med flock som föl och unghäst och sedan ensam efter han blev könsmogen? I så fall borde han ju kunna lite "hästspråk".

Om han bara gått med mamma och sedan själv kan det ju bli problematiskt.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 704
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama