Släppa ihop vuxna ston med 4-månaders hingst?

Equilina

Trådstartare
Det kan bli aktuellt... :cry: Mamma-häst är på Hbg sedan igår natt pga tarmomvridning efter ett kolikanfall och det ser inte bra ut...

Det är min svägerskas sto, och hon har bara henne + fölis i stallet, han blir alltså ensam om hon dör (vilket verkar mest troligt, tyvärr :cry:).

Skulle det gå, tror ni, att släppa ihop honom med mina två ston?
Det ena känner mamman (har delat stall + hage) om det har betydelse. Hon hade själv föl förra året, jättebra mamma. Det andra stoet har aldrig haft föl, men gick ihop med det första stoet och hennes föl och var en jättebra extramamma åt honom, förutom att hon försökte sno honom i början (gott tecken?).

Eller är det bättre att ta hem min hingst -08 och låta dem två gå ihop? Han går på lösdrift nu med jämnåriga, men vi kan ordna lösdrift för bara de två här hemma om det skulle behövas.

Förlåt för rörigt inlägg, känner mig ganska uppriven :cry:

Sv: Släppa ihop vuxna ston med 4-månaders hingst?

Jag skulle nog börja med ETT av stona, den som verkar vara mest benägen att "adoptera". När de fått stadig kontakt prova att släppa ihop. Jag tror ett så pass litet föl fortfarande behöver en "mamma" att lära sig uppförande av, mer än en åring kan lära ut.

Tack för svar, blir till att dela hage i eftermiddag isf.

Den som är mest benägen tycker jag själv borde vara den som hade föl förra året, hon lakterar dessutom fortfarande. Eller?

Du känner hästarna bäst. Av de jag haft vet jag precis vem som glatt skulle adoptera ett föl medan andra aldrig i livet skulle gå med på det. Och tillåts fölet att dia måste det ju vara suveränt.

Har du tillgång till ett sto som haft föl nyligen skulle jag valt henne.

Mitt eget sto går just nu med två årsföl på 7 respektive 5 månader. Den yngre var p g a olika omständigheter tvungen att vänjas av från mamma nu och därför får mitt sto vara med dem som trygghet.

Nyligen och nyligen, han är ju 16 månader nu...

Tack för tipsen, båda två. Förhoppningsvis får jag ingen användning för dem...

Med nyligen menade jag de senaste åren. Mitt stos yngsta är 17 månader men hon förstår ju fortfarande hur man är mot föl.

Hoppas att du inte behöver testa!

Vi måste testa :cry: :cry:

Fick nyss beskedet att stoet inte finns längre... :cry:

R.I.P. "Ebba"

74887_1253864103.jpg

/Charm, sitter och bölar på jobbet

Vad sorgligt!

Hoppas verkligen att det funkar med fölis och det vuxna stoet!

En kompis fick ta bort sitt sto för två veckor sedan, fölungen var då 3 månader. Nu hade de turen att de visste om det, så fölungen fick lära känna ett annat gammalt sto som gick med dem de sista två veckorna samtidigt som fölungen vandes in på fölpellets.

Samma dag som mamman togs bort började fölungen dia på det gamla travstoet. Två dagar senare hade hon mjölk, och då var det 3 år sen senast hon hade föl.

Jag hoppas det går lika bra hos er!!

Fy vad sorgligt, beklagar förlusten av ert sto :cry:

Säger som de andra, försök få ett av stona att ta hand om ungen först innan ni släpper ihop dem.

Hoppas verkligen det går bra för er.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har chans att ge min häst lite sällskap i hagen. Vilket jag så klart helst vill, men det finns ju så klart lite bekymmer... Ska...
2
Svar
35
· Visningar
4 048
Senast: mackan
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 195
Senast: moon
·
Hästhantering Har kikat i flera gamla trådar om att ha valack och föl gåendes ihop, och läst om mångas tankar och erfarenheter. I lördags släpptes...
Svar
19
· Visningar
2 609
Senast: REIN
·
B
Hästhantering Ev kommer jag att köpa en tvåårig hingst och frågan är hur han ska bo tills vädret medger att han kan kastreras. Ett scenario är att...
Svar
10
· Visningar
1 972
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka