släppa ihop två hästar!!!

fia0

Trådstartare
Har precis varit och hämtat min allra första egna :D häst. Han skulle stå i karantän var det tänkt. Igår kväll rymde han. Det syns ingenting på staketet så vi vet inte hur han kommit ut :confused: . Vi bestämde oss i alla fall för att han skulle få gå med vår gamla vallack så kanske ha skulle lugna ner sig lite, men så blev det inte. De sparkades och bets. Den nya hästen klarade sig bra, men den gamla fick massor av bitsår innan de särades på.

Nu är min fråga..... Hur gör vi nu?
Vi har sex hästar, varav två föl och två dräktiga ston, och tanken är de alla ska gå ihop så småningom. Hur ska vi göra? Jag vill ju helst inte bli tvungen att lämna tillbaka honom pga detta.
Hjälp mig! :cry:
 
Sv: släppa ihop två hästar!!!

Det var kanske lite obetänksamt att direkt släppa ihop dem. Ställ in dom i stallet i box intill varann och låt dom stå inne o kika på varandra några dygn så blir det lugnare.
 
Sv: släppa ihop två hästar!!!

Vad menar du med karantän?

När jag släppt ihop två hästar/tagit häst till nytt ställe så brukar jag låta den nya hsäten stå inne i stallet först för att lugna sig. Gärna med en annan häst inne också, men kanske inte i boxen bredvid till att börja med.
Inne får hästen en chans att coola ner sig lite, och därefter kan man låta hästarna stå i box bredvid varandra och låta den nosa genom galler etc.

Sen, först, skulle jag släppa ihop dom i en ganska stor hage, så att den häst som ev. blir lite hackkyckling i början kan få en chans att komma undan ochi nte känner sig trängd.

Som sagt, så har jag/vi alltid gjort hemma etc. och det funkar alltid bra. Sen att alla hästar inte älskar varandra kan man tyvärr inte ändra på.

Tillägg: den häst som blir "första" att släppa ihop med bör man ju också välja med viss eftertanke. Kanske vet man att man har en häst i stallet som funkar bra med de flesta hästar?
 
Sv: släppa ihop två hästar!!!

Vad menar du med karantän?

När jag släppt ihop två hästar/tagit häst till nytt ställe så brukar jag låta den nya hsäten stå inne i stallet först för att lugna sig. Gärna med en annan häst inne också, men kanske inte i boxen bredvid till att börja med.
Inne får hästen en chans att coola ner sig lite, och därefter kan man låta hästarna stå i box bredvid varandra och låta den nosa genom galler etc.

Sen, först, skulle jag släppa ihop dom i en ganska stor hage, så att den häst som ev. blir lite hackkyckling i början kan få en chans att komma undan ochi nte känner sig trängd.

Som sagt, så har jag/vi alltid gjort hemma etc. och det funkar alltid bra. Sen att alla hästar inte älskar varandra kan man tyvärr inte ändra på.

Tillägg: den häst som blir "första" att släppa ihop med bör man ju också välja med viss eftertanke. Kanske vet man att man har en häst i stallet som funkar bra med de flesta hästar?

Vi vill inte släppa ihop den nya med dräktiga ston och så, man vet ju inte vad den kan ha med sig för virus.....
Våra hästar går ju ute dygnet runt så att ställa in kändes konstigt. Om vi inte skulle släppa in honom med den gamla vallacken så finns det bara dräktiga ston kvar och då faller hela tanken med att de inte ska träffa varandra. Känner mig lite orolig just nu, de måste kunna gå ihop annars fungerar det inte.... Vi har för få hästar för det.
 
Sv: släppa ihop två hästar!!!

men ni har inte ett stall i närheten ändådå?

konstigt eller ej, det är rätt så vanskligt att släppa ihop två hästar "bara sådär" och det slutar ofta som det gjorde hos er...

de flesta hästar kan gå ihop, men man får göra på rätt sätt och ta det lite lugnt.
 
Sv: släppa ihop två hästar!!!

men ni har inte ett stall i närheten ändådå?

konstigt eller ej, det är rätt så vanskligt att släppa ihop två hästar "bara sådär" och det slutar ofta som det gjorde hos er...

de flesta hästar kan gå ihop, men man får göra på rätt sätt och ta det lite lugnt.

Jovisst har vi ett stall, men det används sällan. Endast i ruskigt väder eller då hästarna är svettiga efter ridtur. På vintern kommer de också in morgon och kväll för att få kraftfoder.

För övrigt låter det ju hoppfullt att de flesta hästar går ihop. Anledningen att vi släppte ihop de så fort var att den nya vallacken bröt sig igenom staketet och då kändes det tryggare att släppa ihop de när man var i närheten om han även skulle bryta sig in i de andra hästarnas hagar.
 
Sv: släppa ihop två hästar!!!

om ni nu har ett stall i närheten som ni kan använda så skulle jag nästan kalla det dumdristigt att släppa ihop dom direkt, även om det var för att han bröt sig ur sin hage. som sagt, ställ in hästen i box med den andra valacken och låt dom coola ner sig tillsammans, men där dom inte kommer åt varandra...
 
Sv: släppa ihop två hästar!!!

om ni nu har ett stall i närheten som ni kan använda så skulle jag nästan kalla det dumdristigt att släppa ihop dom direkt, även om det var för att han bröt sig ur sin hage. som sagt, ställ in hästen i box med den andra valacken och låt dom coola ner sig tillsammans, men där dom inte kommer åt varandra...

Då kommer nästa problem.... Vi har byggt om stallet och det är inte riktigt klart så de boxar vi har är bredvid varandra. De har inget galler emellan sig utan är öppna. Skulle jag ställa dem där så är jag rädd att de på något sätt skulle "klättra" över. (De är rätt höjd, men jag skulle vara orolig i alla fall....)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp