Släppa ihop nya pållen med den gamla

I

Isislover

Hej!

Om allt går vägen i morrn, så kommer jag att få hem ett nytt sällskap till min islandshäst. Det är en liten 2 årig b-ponnyhingst.
Ni kloka här på Buke, hur gör jag bäst när jag låter dem träffa varandra? Om det har hunnit bli mörkt när vi kommer hem så får de vackert stå i varsin box brevid varandra över natten. Och så släpper jag bara ut dem i hagen på morgonen sen. Men om det är ljust så vill jag ju att de ska vara ute istället. Då undrar jag, ska jag då bara släppa in Lillis i hagen hos Simlir och hoppas på att de sköter det snyggt? Det är ju så hårt i backen, så att dela hagen går inte...
Hur hade ni gjort? Simlir går just nu ensam då vi tyvärr blev av med hans tidigare sällskap, så det är bara de 2 som kommer att träffas. Inga mer pållar inblandade.
 
Sv: Släppa ihop nya pållen med den gamla

Litet tillägg: Anledningen till att jag inte vet om vi kommer ha dagsljus när vi kommer hem, är att veterinären som ska besikta honom innan jag tar hem honom kunde komma någon gång efter lunch... Dvs allt från kl 12 till kl sent... :)
 
Sv: Släppa ihop nya pållen med den gamla

Jag har inte släppt ihop särskilt många hästar, men de gånger jag har gjort det har vi bara släppt dem på en gång. I och med att det bara är två hästar så tror jag inte att det är några problem. Din häst längtar nog efter sällskap och blir nog glad. Jag skulle föreslå att du tar hjälp av någon så att ni kan hålla hästarna en bit ifrån varandra så att din häst t.ex. inte bara rusar på den andra så fort ni kommer in i hagen innan du hinner stänga den eller något liknande.
 
Sv: Släppa ihop nya pållen med den gamla

Det kan bero på. Har märkt att islandshästar har väldigt olika temperament beroende på vart dom är födda. Kommer ihåg när jag släppte ihop min svenskfödda kille med en bekants islandsfödda dam. Min var trevlig och glad men hennes isis var riktigt het! Sparkade med frambenen, högg och vände baken till. Så har det varit med alla islandsfödda isisar jag vart med och släppt ihop med andra hästar, o de har varit en del :p

Om du känner dig osäker så låt hästarna bara se varandra en dag. Gå förbi hagen och ställ in den nya pållen i boxen. Vi väntade en vecka innan vi släppte ihop min med min bekantas häst eftersom vi visste att hon va extremt dominant. Sen fick dom gå med varann i hagen en halvtimme ca om dagen i tre dar typ, sen funka allt fint :rofl:
 
Sv: Släppa ihop nya pållen med den gamla

Min isis är svenskfödd och väldigt vänlig. Han har hållt sig på sin kant och väntat på att få komma in i flocken, de gånger vi släpp ihop med flock. Nu är han ju ensam och Lillis kommer att släppas in i "hans" hage, så han kan ju bete sig annorlunda.
Nu misstänker jag att det kommer hinna bli mörkt innan vi kommer hem, så jag misstänker att de får bekanta sig med varandra under natten genom boxgallret, så får vi ta ihopsläppet i morgonbitti istället.
 
Sv: Släppa ihop nya pållen med den gamla

Ja det var min tanke, att vi leder ut dem i hagen båda två och släpper dem samtidigt, så ingen blir trängd.
 
Sv: Släppa ihop nya pållen med den gamla

Svenskfödda brukar nästan vara dum-snälla :) men berätta hur det gick att släppa ihop dom när ni gjort det :P
 
Sv: Släppa ihop nya pållen med den gamla

Kanske lite sent, men något som alltid är bra är att ha mat (grovfoder) på flera olika ställen så att de inte börjar slåss om maten det första de gör :)
 
Sv: Släppa ihop nya pållen med den gamla

Din häst kommer nog vara rätt så snäll. Kanske skriks lite eller busas från hingstens sida. Är det ljust ute, släpp ut din först. Sen b-ponnyn.
Blir de världens faight så får du skrämma dem eller liknande o ta första enklaste häst..

VARNING: jag skriver skrämma, för att du själv kan hamna i kläm!
 
Sv: Släppa ihop nya pållen med den gamla

Det kan bero på. Har märkt att islandshästar har väldigt olika temperament beroende på vart dom är födda. Kommer ihåg när jag släppte ihop min svenskfödda kille med en bekants islandsfödda dam. Min var trevlig och glad men hennes isis var riktigt het! Sparkade med frambenen, högg och vände baken till. Så har det varit med alla islandsfödda isisar jag vart med och släppt ihop med andra hästar, o de har varit en del :p

Om du känner dig osäker så låt hästarna bara se varandra en dag. Gå förbi hagen och ställ in den nya pållen i boxen. Vi väntade en vecka innan vi släppte ihop min med min bekantas häst eftersom vi visste att hon va extremt dominant. Sen fick dom gå med varann i hagen en halvtimme ca om dagen i tre dar typ, sen funka allt fint :rofl:

Det kan hända väldigt mycket på en halvtimme, även om de kan hända mer under hela dygnet.
Ja hade låtit de komma överens hela dagen istället. Kanske ta in de innnan mörkret faller på plats.
 
Sv: Släppa ihop nya pållen med den gamla

Det kan hända väldigt mycket på en halvtimme, även om de kan hända mer under hela dygnet.
Ja hade låtit de komma överens hela dagen istället. Kanske ta in de innnan mörkret faller på plats.

Ja så kan man också göra, det beror ju på hur situationen ser ut :) nu gjorde ju vi vad som funkade bäst för våra pållar och det funkade skitbra! Dem två blev bästa vänner efter det :p
 
Sv: Släppa ihop nya pållen med den gamla

Det gick finemang att släppa ihop dem. Det hann bli mörkt innan vi kom hem, så de fick bekanta sig med boxväggen emellan under natten. Vi släppte sedan ut dem på morgonen. Maken tog ena pållen och jag den andra och så släppte vi dem på varsin plats i hagen samtidigt. Det blev lite piiip och nafs, men inget mer. Nu busar de och har kul. De är som om de känt varandra hela livet. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 135
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp