Släppa ihop katt med hund

Piek

Trådstartare
Tankarna har kommit att ev skaffa en hundvalp så småningom. Jag har två katter nu, en fem årig huskatt och en 1,5 årig birma. Båda honor.
Tanken slår mig då såklart hur brukar det funka att skaffa hund när man har katter sen innan? Brukar det vara bättre med en äldre eller yngre hund?
Hundrasen som är intressant är högaktiv som det spelar någon roll, den kommer givetvis att aktiveras därefter också ;)

Jag har både haft valp och äldre hund som flyttat in hos mig och katterna. Det har aldrig varit ett bekymmer. Första hunden var helt begeistrad i katterna och höll på att krypa ur skinnet när någon katt strök sig mot henne. Då var katterna inte vana vid hundar. Andra hunden brydde sig föga - han älskar dock katten som kommer på kollo - då går han i spinn och verkligen vill dona med den. Valpen är uppvuxen med katt och tror att hon är katt. Jagar kattkrakarna titt som tätt - tur att hon är så liten så de har pass när de hoppar upp på en stol eller så.

Jag har både haft valp och äldre hund som flyttat in hos mig och katterna. Det har aldrig varit ett bekymmer. Första hunden var helt begeistrad i katterna och höll på att krypa ur skinnet när någon katt strök sig mot henne. Då var katterna inte vana vid hundar. Andra hunden brydde sig föga - han älskar dock katten som kommer på kollo - då går han i spinn och verkligen vill dona med den. Valpen är uppvuxen med katt och tror att hon är katt. Jagar kattkrakarna titt som tätt - tur att hon är så liten så de har pass när de hoppar upp på en stol eller så.

Vad skönt att höra :) har du introducerat dem för varann på något speciellt sätt eller bara släppt ihop dem?

Vuxen hund är lurigt. Jag hade absolut inte chansat om det inte handlar om en liten minihund. Annars är risken stor att hunden tar katten. Jag har provat och det gick inte alls, trots att hunden skulle vara kattvan. Hon försökte hugga efter katterna. Vet flera som har samma erfarenhet, även fall där hunden dödat eller skadat katten allvarligt.

Köp en valp och låt hunden växa upp med katterna, katterna kommer till att bestämma över hunden.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 119
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 750
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 627
Senast: Liten
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 750
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38